Annons

Rätt bländare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Verkar ju vara A & O och ha rätt bländare för att får bra skärpa i bilderna. Men hur ska man veta vilken bländare som är bäst för just ett objektiv ?

Är det och testa sig fram eller ?

jag brukar ställa in min D80 så att jag väljer bländare själv, och oftast väljer jag den minsta eftersom jag då får snabbast slutartider..

Gör jag fel eller ?

Hmm... Du behöver läsa på lite. :) Minsta bländaren ger inte snabbast tider. Det är den största bländaren som gör det. Största bländaren = lägst tal. Minsta bländaren är t.ex 22 eller liknande.

Största bländaren (lägsta talet, tex 2.8) ger "suddig bakgrund" dvs delar av bilden är inte i fokus.
Minsta bländaren (höga tal tex 8) ger bilder där hela motivet är skarpt - beroende på hur långt bort bakgrunden är.

Absolut lättast för dig att förstå detta är att ställa en "sak" att fokusera på, tex en colaburk på ett bord. Fokusera på cola burken och ändra bländare och fota varje gång du bytt bländare. Börja med den största (lägsta talet) och gå till den minsta. När du sedan ser bilderna så ser du skillnaderna i bakgrunden.

Rätt bländare för ditt objektiv? Det är du som väljer hur din bild skall se ut och ställer därefter in bländaren. "Vill jag ha allt i fokus, ta en liten bländare". "vill jag ha suddig bakgrund, ta en lite större".

Man justerar bländaren efter det skärpedjup man vill ha, men alla objektiv blir skarpare över hela bilden när dom bländas ner några steg, runt bländare 8 brukar normalt alla vara som bäst, men bländare 8 ger också ett stort skärpedjup, och det kanske inte är att föredra alla gånger, då får man offra lite kantskärpa och öppna upp gluggen för att uppnå kortare skärpedjup, speciellt porträtt blir snyggare med kort skärpedjup, och eftersom motivet i det fallet oftast är centrerat spelar det mindre roll om kantskärpan blir sämre, tvärt om är det vid tex landskapsbilder, på dessa vill man oftast ha stort skärpedjup och skärpa från kant till kant.

/kent

Verkar ju vara A & O och ha rätt bländare för att får bra skärpa i bilderna. Men hur ska man veta vilken bländare som är bäst för just ett objektiv ?

Är det och testa sig fram eller ?

jag brukar ställa in min D80 så att jag väljer bländare själv, och oftast väljer jag den minsta eftersom jag då får snabbast slutartider..

Gör jag fel eller ?

testa fota lite text ur en bok eller nåt på olika bländare... det kan skilja ganska mycket i skärpa på att blända ner ett steg...
min 150mm sigma 2,8 är ganska soft vid 2,8men vid 4 är den helt ok... vid 8 är den ännu lite skarpare men inte nog för att jag ska orka blända ner från 4... så med den försöker jag ligga runt 4...

canons 70-200 f4 skriver många är skarp redan på full öppning men det vet jag personligen inget om då jag har nikon...

så testa själv och avgör om du tycker det spelar någon roll...

Tycker det är konstigt att inte fler tillverkare än Pentax programmerar in informationen om för vilka bländare objektiven presterar skarpast bilder i sina objektiv.

Då kan man låta kameran undvika använda bländartal där bildkvaliten inte är på topp. Är rätt användbart på zoomobjektiv där det kan vara svårt att hålla reda på var de presterar bäst över hela brännviddsomfånget.

ANNONS
Götaplatsens Foto