Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-infinity vit fläck i baklinsen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Vad jag förstår av deras villkor så byter de inte ut produkten till en ny utan reparera.Tar normalt 4-12veckor.Går inte detta får man en refurbished produkt som utbyte.
Oj oj. Nu är jag rejält avskräckt från att handla därifrån.

Hoppas det löser dig för dig. Om det inte går på nåt annat sätt skulle nog jag ockå returnera och ta smällen med fraktkostnaden.

Tack!
Jag är rätt säker på att det är i glaset. Tror det blir svårt för er att bedöma utan att själva kunna lysa och vrida på objektivet. Bilden är mest för att visa hur uppenbar fläcken är.

Är du säker på att det inte är ett jack i linsens bakre yta som har uppstått av dålig hantering från tidigare ägare eller säljare? Med tanke på att objektiven byggs för hand och varje enskilt linselement går igenom visuell inspektion i flera steg i processen så tror jag inte att ett element med föroreningar inuti själva glaset ens hade slipats till en färdig lins, än mindre monterats i ett objektiv och lämnat fabriken.
Å andra sidan har jag inte så bra koll på vad exakt gråimport är. Brukar det vara som en andrahandssortering?

Hej Jonas.
Om jag hade varit i din situation, så hade jag gjort så här:
Jag hade illa kvickt kontaktat Canon, och förklarat situationen. Hört vad de har att säga. Går det inte smidigt att nå dem via telefon, så hade jag skickat ett mejl.
De kanske blir jätteglada för att få veta att/när ett fel sluppit igenom deras kvalitetskontroll, och vill själva ha objektivet.
Löser det sig inte så smidigt, hade jag returnerat objektivet under ångerrättstiden, och varit beredd att ta portokostnaden.
Rätt ska vara rätt.
För mig hade ett sådant objektiv gett mig en dålig känsla. Även om inte bilderna påverkas, så hade jag påverkats. Varje gång jag sett det.
Så här ska det ju inte vara, så här ska det inte få gå till. Köper man nytt, ska det vara felfritt.
Den som säger ifrån, gör det inte bara för sin egen skull.
(Som tack för alla goda råd du givit mig om skrivare, kan jag med glädje swischa dig tredubbla portokostanden, ifall det blir så, om du bara skickar mig ditt telefonnummer.)
Hej!
Tack för inlägget. Kul att jag kunde guida dig i skrivarträsket. Det är ju vad forum handlar om. Alltid skönt att kunna hjälpa och få hjälp.

Jag känner som du att företag smiter undan sitt ansvar mer idag än tidigare. I detta fall är det däremot lite speciellt eftersom det är gråimport och lite mindre säkert att handla. Det som förvånar är att felaktigheter i linsen rycks på axlarna åt. En repa på objektivkroppen hade ju aldrig accepterats och detta är mycket värre i min mening. Det är lite intressant att prova här på forumet vad andra tycker.

Troligen åker objektivet tillbaks för jag kommer reta mig mycket på fläcken.

Inget dåligt erbjudande med frakthjälp, men det finns betydligt mer behjärtansvärda saker att sponsra än en fotosidanmedlem med lyxproblem😊. Uppskattar gesten dock.

Köper man från E-Infinty blir det rejält billigare - av en eller flera orsaker........ T.ex att varan inte har fabriksgaranti och att den garanti du i stället för är mager. Det man köper kan ha något minimalt fel eller något estetiskt problem som gör att i det här fallet Canon inte vill sälja det i sina kanaler och garantier. Har själv köpt "grått" av E-Infinity har var då fullt medveten om risken.
Tack
Ja så är det. Det som förvånar mig är synen på felaktigheter i linserna.

Oj oj. Nu är jag rejält avskräckt från att handla därifrån.

Hoppas det löser dig för dig. Om det inte går på nåt annat sätt skulle nog jag ockå returnera och ta smällen med fraktkostnaden.

Tack
Ja det blir nog så och sedan får jag vänta på ett bra erbjudande i Sverige. Det är tyvärr ett objektiv som sällan har rabatter så det kan dröja.

Är du säker på att det inte är ett jack i linsens bakre yta som har uppstått av dålig hantering från tidigare ägare eller säljare? Med tanke på att objektiven byggs för hand och varje enskilt linselement går igenom visuell inspektion i flera steg i processen så tror jag inte att ett element med föroreningar inuti själva glaset ens hade slipats till en färdig lins, än mindre monterats i ett objektiv och lämnat fabriken.
Å andra sidan har jag inte så bra koll på vad exakt gråimport är. Brukar det vara som en andrahandssortering?
Jag vet inte men tidigare objektiv därifrån har känts nya och i perfekt skick. Det är som sagt klurigt att säkert säga gällande fläcken. Jag har ju sett damm på insidan tidigare och det ser inte ut som det.

Igår kom mitt nya objektiv. Det första jag ser vid uppackning är en vit fläck inne i glaset. Jag meddelade E-infinity att det måste vara en tillverkningsmiss. Förväntade inte svaret att det är vanligt med lite små fläckar i glasen och det påverkar inte bilden. Är jag ändå missnöjd får jag betala frakten tillbaka eftersom det är två veckors ångerrätt.
Det känns inte rätt i min värld. Företaget borde väl betala frakten åter och sända ett nytt objektiv med rena glas. För visst ska väl objektiv med denna typen av fel sorteras bort i efterkontrollen hos Canon? Jag har nog ägt och testat närmare 60 olika objektiv och har aldrig sett några fel i glasen som inte tillkommit i efterhand.

Tänker jag rätt?
Lite sent in i tråden … jag ser det så här:
Du har köpt och betalat för ett nytt objektiv. Ett nytt objektiv skall vara utan skavanker och felaktigheter. Den vita fläcken är en felaktighet och föranleder en reklamation. En reklamation är inte en retur. Vid en reklamation skall säljaren stå för alla kostnader. Vid en retur skall kunden stå för returfrakten om inget annat anges. Leverantörens bortförklaring att det är vanligt med småfläckar är bara ett (dåligt) sätt att undvika en reklamation.
Om de trots allt vägrar att acceptera en reklamation kan du meddela leverantören att du kommer att vända dig till Konsument Europa. Gör det snarast möjligt innan returrätten går ut.
Om leverantören trots allt inte går med på en reklamation, returnera inom 14 dagar med spårbar post och vänd dig till Konsument Europa. När (om) du får rätt, kräv leverantören på returfrakten. Inte en voucher utan retur till samma betalningssätt som den ursprungliga betalningen gjordes med.
Ja, det är ett långt och omständigt sätt för ett så pass lågt belopp men tyvärr är det så och många leverantörer räknar med att folk inte orkar dra i det för ett så lågt belopp.

Du har ett års garanti på produkten och har meddelat säljaren direkt vid mottagande av objektivet, så jag ser det som inget annat än en reklamation av objektivet.

Lite sent in i tråden … jag ser det så här:
Du har köpt och betalat för ett nytt objektiv. Ett nytt objektiv skall vara utan skavanker och felaktigheter. Den vita fläcken är en felaktighet och föranleder en reklamation. En reklamation är inte en retur. Vid en reklamation skall säljaren stå för alla kostnader. Vid en retur skall kunden stå för returfrakten om inget annat anges. Leverantörens bortförklaring att det är vanligt med småfläckar är bara ett (dåligt) sätt att undvika en reklamation.
Om de trots allt vägrar att acceptera en reklamation kan du meddela leverantören att du kommer att vända dig till Konsument Europa. Gör det snarast möjligt innan returrätten går ut.
Om leverantören trots allt inte går med på en reklamation, returnera inom 14 dagar med spårbar post och vänd dig till Konsument Europa. När (om) du får rätt, kräv leverantören på returfrakten. Inte en voucher utan retur till samma betalningssätt som den ursprungliga betalningen gjordes med.
Ja, det är ett långt och omständigt sätt för ett så pass lågt belopp men tyvärr är det så och många leverantörer räknar med att folk inte orkar dra i det för ett så lågt belopp.

Du har ett års garanti på produkten och har meddelat säljaren direkt vid mottagande av objektivet, så jag ser det som inget annat än en reklamation av objektivet.
Tack, ja det är en möjlighet . Börjar med att skicka tillbaka objektiet och får förhoppningsvis pengarna tillbaka först. Sen kan det vara ett alternativ om orken finns.

Hej, en fundering bara; på bilden ser det ut som vita fläckar finns även på bajonettfästet och elkontakterna. Om det är så kanske det handlar om rester av nåt skydd som ska tas bort innan paketering och leverans från fabrik. Alltså att fläcken ligger utanpå linsen.

Hej, en fundering bara; på bilden ser det ut som vita fläckar finns även på bajonettfästet och elkontakterna. Om det är så kanske det handlar om rester av nåt skydd som ska tas bort innan paketering och leverans från fabrik. Alltså att fläcken ligger utanpå linsen.
Nej fläcken ligger inte på ytan utan en liten bit in.

Tipset om Konsument Europa är intressant. Jag skummade lite på deras sida. Definitivt värt ett försök att kräva återbetalning av returfrakten. Dels för pengarna men även känslomässigt.

Konsumentköplagen säger att det är kunden som ska välja mellan återbetalning eller ny vara vid reklamation. Och som sagt det handlar inte ångrat köp, då får kunden stå för returfrakten.

Tipset om Konsument Europa är intressant. Jag skummade lite på deras sida. Definitivt värt ett försök att kräva återbetalning av returfrakten. Dels för pengarna men även känslomässigt.

Konsumentköplagen säger att det är kunden som ska välja mellan återbetalning eller ny vara vid reklamation. Och som sagt det handlar inte ångrat köp, då får kunden stå för returfrakten.
Hm ja kanske något att fixa med när tid finns. Viktigast är ändå att pengarna kommer tillbaka på kontot. Jag har ställt frågan till dom hur länge jag måste vänta för att inte samma objektiv ska skickas igen om jag beställer på nytt😅. Lite kul att se vad dom svarar. Tidigare affärer har avlöpt utan minsta problem. Samtidigt verkar det vara några i tråden om E-infinty som börjar ifrågasätta om varorna är nya eller inte. I mitt fall såg det nytt ut iallafall men med nämnda brister.

Det är nog en hel del objektiv som går på retur pga. ångerrätten. Så det finns nog en risk att det man köper som nytt redan har varit på rundtur och inte är fabriksnytt.
Samtigt är ju priserna på en del objektiv väldigt mycket lägre hos e-inf. gentemot hemma. Så då tar det emot köpa hemifrån trots allt.🤑

Det blir lätt lite risktagande när det finns 5000kr att spara in på ett f4 objektiv. Priserna är löjligt höga på RF här hemma. Det är svårt att hitta begagnade också vilket hade fungerat om skicket varit bra.

I mitt fall såg det nytt ut iallafall men med nämnda brister.
Jag köpte ett begagnat objektiv, ett makroobjektiv som slutade säljas för bra många år sedan, från det stora välkända finska företaget som går igenom och säljer begagnat med garanti.
Jag trodde knappt mina ögon. Skulle inte ha kunnat skilja det från ett fabriksnytt.
Min gissning är att det går att få använda objektiv att se ut som nya, om de är hyfsat välskötta.

Konsument Europa gäller för EU, Island och Norge.
Så om E-infinity ligger i England så kan de nog inte hjälpa till.

Saxade detta från deras villkor:
"Om du inom 14 dagar efter mottagandet upptäcker att din mottagna produkt är felaktig, eller vad vi kallar en dead-on-arrival (DOA) vara som inte fungerar som den ska på grund av tillverkningsfel, har kunderna rätt till full återbetalning av värdet på den felaktiga varan eller en ersättning av den, förutom återbetalning av returportot, förutsatt att nedanstående villkor är uppfyllda:"
Luddigt så det förslår. Förutom är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt.
Det kan stå för "utom" men även beroende på meningsbyggnaden stå för motsatsen "inklusive" i detta fall tydligen.

Hm ja kanske något att fixa med när tid finns. Viktigast är ändå att pengarna kommer tillbaka på kontot. Jag har ställt frågan till dom hur länge jag måste vänta för att inte samma objektiv ska skickas igen om jag beställer på nytt😅. Lite kul att se vad dom svarar.
De kanske svarar:
"Det behöver du inte oroa dig för. Nästa gång får du ett objektiv som tidigare returnerats av annan orsak."
Nej, så svarar de nog inte, även om det skulle vara så.
Du ger själv svaret på hur du kan/ska/bör agera.

Jag tänker på en gammal hedersman, som upptäckte en båt i en vass-samling i en sjö. Det visade sig att båtägaren var en miljonär som fått ut försäkringsersättning utan att leta. Varken båtägare, polis eller försäkringsbolag brydde sig. Det gjorde däremot hedersmannen. Han la ner ett väldans arbete.
Hur orkade du, frågade jag.
"Jag tyckte det var intressant, roligt att se var det kunde sluta. Hade jag inte tyckt det var roligt, hade det aldrig gått."
(Den historien slutade med att han till slut fick betalt för bärgningen av båten, betalt för att den fått stå hemma hos honom, och dessutom fick han behålla båten och en rolig historia att berätta.)
Som sagt, man måste få sig att tycka att det är intressant och roligt.

Jag tycker att du gjort/gör helt rätt.
Returnerar en vara som ska vara ny men är behäftad med ett fel (detta alldeles oavsett hur allvarligt felet är).
Och så har du lite glimt i ögat.
Snyggt jobbat, stå på dig.
(erbjudandet om portostöd kvarstår, oavsett antalet frakter i ärendet :) )

Senast ändrad:
De kanske svarar:
"Det behöver du inte oroa dig för. Nästa gång får du ett objektiv som tidigare returnerats av annan orsak."
Nej, så svarar de nog inte, även om det skulle vara så.
Du ger själv svaret på hur du kan/ska/bör agera.

Jag tänker på en gammal hedersman, som upptäckte en båt i en vass-samling i en sjö. Det visade sig att båtägaren var en miljonär som fått ut försäkringsersättning utan att leta. Varken båtägare, polis eller försäkringsbolag brydde sig. Det gjorde däremot hedersmannen. Han la ner ett väldans arbete.
Hur orkade du, frågade jag.
"Jag tyckte det var intressant, roligt att se var det kunde sluta. Hade jag inte tyckt det var roligt, hade det aldrig gått."
(Den historien slutade med att han till slut fick betalt för bärgningen av båten, betalt för att den fått stå hemma hos honom, och dessutom fick han behålla båten och en rolig historia att berätta.)
Som sagt, man måste få sig att tycka att det är intressant och roligt.

Jag tycker att du gjort/gör helt rätt.
Returnerar en vara som ska vara ny men är behäftad med ett fel (detta alldeles oavsett hur allvarligt felet är).
Och så har du lite glimt i ögat.
Snyggt jobbat, stå på dig.
(erbjudandet om portostöd kvarstår, oavsett antalet frakter i ärendet :) )
Jag kan nämna att dom helt ignorerade min fråga om hur länge jag behöver vänta. Dom tackade bara för returen och sa att efter kontroll sätts pengarna tillbaka på kontot om objektivet är oskadat. Jag provar igen när pengarna är på kontot😊.

Ja ibland lönar sig envishet. Inte illa att både få båt och pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto