Annons

Rätt inställning sökes: Färgförändring nar jag hämtar bild från LR till PS

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Efter flytt av både LR6 och CS5 till ny dator blir det inte riktigt så som innan. När jag öppnade en bild i PS utifrån Lightroom med ett antal redigeringar i dng-filen så såg bilden likadan ut i båda programmen.

Nu finns det en skillnad. Bilden blir mer dassig i PS men inte riktigt lika obehandlad som den obehandlade råfilen. Jag bifogar ett skärmklipp där båda bilderna ligger bredvid varandra. LR till vänster, PS till höger.

Sedan har jag testat att först exportera bilden från LR som tif och sedan öppna tif-filen i PS. Då liknar LR-bilden och tif:en varandra mycket mer. Bifogar skärmklipp även på det. (andra raden)

Vad kan det bero på?
Arbetsfärgrymd i båda programmen är AdobeRGB. Fast har jag gjort allt rätt? Finns det någon annan inställning som jag kan ha glömt?
Skärmen är kalibrerad, fast kan det ändå ha hänt att programmen inte kommer åt nån skärmprofil? Om någon med säkerhet vet att så måste vara fallet är det väl bara att fråga kundtjänsten. Men som sagt, bara att ringa in problemet på rätt sätt vore till stor hjälp.

Tack på förhand!
 

Bilagor

ANNONS