Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd angående förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

btj

Medlem
Jag skall införskaffa en (begagnad) förstoringsapparat och skulle behöva lite vägledning.

Det är 135-film som gäller och jag tänker enbart framkalla och kopiera svartvitt. Färg är inte aktuellt. Mellanformat finns ännu inte på kartan men kanske senare...

Jag skaffar hellre en "bra" förstoringsapparat som jag kan växa med när mina kunskaper blir bättre och kraven högre än en ren nybörjarapparat. Tanken är att inreda ett mörkrum i huset. Min mörkrumserfarenhet är obefintlig (ännu) bortsett från några sporadiska försök i skolans mörkrum under tonåren.

Man kan hitta förstoringsapparater till rena vrakpriser idag men jag är osäker på vilken/vilka som är värda att satsa på. Jag har först och främst tittat på Durst M670BW, M370BW m 6x6 tillsats. Kan detta anses som bra val? Rekommenderas andra alternativ?

Hur är det med reservdelar? Är detta ett stort problem? Många förstoringsapprater tillverkas ej längre. Jag har förstått att jag skall vara noga med optiken vid val av apparat. Är det något speciellt jag bör vara uppmärksam på vid köp av en begagnad apparat?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

/Thomas
 
Jag skulle valt en maskin med färghuvud även om du inte skall kopiera färg eftersom du kan använda det även för VC-papper (variabel kontrast, multigrade). Mer gulfilter => mjukare, mer magenta => hårdare kontrast.

Det finns tre huvudtyper av förstoringsapparater; diffusionsljus (i princip alla färg- och VC-apparater är av diffusionstyp), kondensorljus (något högre kontrast och skarpare bild men mindre förlåtande för defekter, t.ex. repor, damm eller oskarpa negativ) och kalljus (som jag aldrig använt). Vilken typ man föredrar är högst personligt, en del tycker sig kunna se skillnad i kornstruktur och mikrokontrast mellan de olika apparaterna medan andra inte bryr sig så mycket utan ser till helheten.

Durst har många välbyggda apparater i olika prisklasser men 600/670 är väl de mest sålda MF-apparaterna. Det är få delar som slits i en förstoringsapparat, främst inställningshjulen (höjd och skärpa) och kuggstänger som de griper i. Mängden reservdelar är nog försvinnande liten idag även om Durst fortfarande lever som företag. Andra stora märken är Leitz, LPL, Meopta, Fujimoto och DeVere. Leitz Focomat-maskiner anses av många vara Rolls-Royce men kostar lite mer än de andra och finns bara för småbild.

Kvalitetsoptik kostar bara kaffepengar idag så det lönar sig verkligen inte att snåla här utan satsa på en bra, t.ex. EL-Nikkor, Rodenstock Rodagon eller Schneider Componon(-S). De är alla 6-elementskonstruktioner, de billigare använder bara 3 eller 4 glaselement. Köp en 50mm till att börja med och 80-105mm för mellanformat. Det finns även andra bra märken, t.ex. Fujinon och Leitz Focotar. Själv har jag en Schneider Componon 80/5,6 samt väntar på en EL-Nikkor 63/2,8 och en Fujinon EX 50/2,8. Alla tre inköpta det senaste halvåret för $30-40/st på Ebay.

Se till att få med negativhållare för de olika formaten och kolla att kuggstänger/hjul inte är allt för slitna så att de inte börjar glida (mycket irriterande!).

Välkommen in i mörkret och lycka till! =)
 
Köp enbart proffsklass. Finns ingen idé att köpa något annat med dagens priser. Köp en maskin från en välkänd tillverkare. Köp en med färghuvud om du inte specifikt vill ha en med svartvitt huvud. Köp en mellanformatsmaskin.

Bra märken: Durst, LPL, Omega, DeVere, Leitz. Ok märken: Meopta, Beseler. Mindre bra: Kaiser, Philips, Agfa, etc etc.
 
Instämmer med det som sagts. Begagnatmarknaden gynnar dig - hyggligt låg efterfrån på det utbud som finns. Körde själv med Leitz Focomat med färghuvud för s/v. Har den till salu förresten........

//Bengt C
 
Har kört mycket med Leitz Focomat V35 som på många sätt är en härlig maskin men den tar som sagt bara småbild. Ytterligare en svaghet med den maskinen är att den lyser ganska svagt (åtminstone med multigradehuvud) vilket gör att exponeringstiderna blir väl långa när man går upp lite i förstoringsgrad.

Skaffade mig en Fujimoto G70 som jag tycker är en riktigt bra maskin, den tar allt upp till 6*7 cm negativ. En finness med den maskinen är att det lätt går att välja mellan difus och kondensorljus och att kondensorn funkar även med blandboxen. Detta tycker jag är en ganska stor fördel då difusljus kan bli lite soft för vissa bilder.

Om du har plats kan du även kolla på Durst Laborator serien, vilka är riktiga proffsmaskiner och byggda som stridsvagnar.
 
Tack alla för utmärkt info!

Jag hade ursprungligen tänkt mig en kondensorapparat just för högre kontrast (men mindre förlåtande). Jag har dock ingen direkt erfarenhet av detta och har ingen aning vad skillnaden mellan diffusorljus och kondensorljus innebär "in real life". Intressant att höra att färghuvud + filter kan vara en kompromiss/lösning just om man vill ha högre kontrast. Då har jag fler begagnade alternativ att välja mellan...

Är det någon som kan säga något om den faktiska skillanden mellan kondensor- och diffusorljus?

De märken jag mest tittat på är Durst och Leitz (focomat IIc). Jag får lägga till LPL, Omega, DeVere, Fujimoto till listan av kandidater.

På tal om vrakpriser: Jag hittade denna för Durst Laborator 138 för 250 kr.
http://www.blocket.se/vi/13370195.htm?ca=23_10_s

Om annonsen är allvarligt menad får väl det anses som ett fynd :)
 
Skillnaden är bl.a att kondensorljuset ger lite högre kontrast och difussorljuset ger lägre kontrast. Det krävs alltså negativ med lite högre kontrast vid kopiering i diffusor/blandboxljus för att få samma kontrast i slutbilden vid kopiering på samma papper med samma grad/filter. Dessutom syns inte kornet lika tydligt med diffusor-apparat som med kondensor. En del, bl.a jag, upplever det som att man inte får riktigt samma distinkta kornskärpa med diffusorljus. Fördelen är dock att damm på negativet inte syns lika tydligt i bilden. Den tredje ljustypen, kall-ljus kräver negativ med ännu högre kontrast men där upplever jag det som att kornskärpan inte minskar och att högdageråtergivningen ofta förbättras. Personligen har jag aldrig gjort en kopia med blandbox/diffusorljus som jag blivit riktigt nöjd med. Men där kan ju smaken spela in.

Vill man ha båda ljustyper kan man ju köpa en apparat som har bådadelar så kan man prova vad man tycker bäst om. Att ha båda gör ju också att man kan få ut ett lite större kontrastomfång än om man bara har den ena typen. Personligen har jag alla tre typer och kopierar nästan enbart med kondensorljus samt ibland med kalljuset.

Tillägg: Leitz Focomat IIc tror jag har samma kondensortyp som min gamla Focomat IC och då ligger kondensorglaset an direkt mot negativet vilket ofta ger Nextonringar i bilderna. Annars är den apparaten väldigt bra. Skulle satsa på Durst 605,670 eller Fujimoto G70 före den, men Durst Laborator är ju toppen om man får alla delar till med glaslösa negativhållare för småbild och mellanformat.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
[...] Personligen har jag aldrig gjort en kopia med blandbox/diffusorljus som jag blivit riktigt nöjd med. [...]
Hmm, bäst att jag inte skaffar en kondensorapparat själv då... Den enda kondensorapparat jag har jobbat med var en koloss på många, många kilo (Durst Laborator 1200) som tog 4x5" och säkert var jättebra till storformat men den var verkligen ett härke att arbeta med när man körde småbild. Vill minnas att fotoföreningen sålde den för några hundralappar för att frigöra utrymme.

Det finns fortfarande en del optimister på Blocket som tror att de skall få 4-5000kr för en förstoringsapparat. Lycka till...

Överhuvudtaget många optimister på Blocket, kikade lite snabbt igenom Leica-utbudet. Standardpris för en M6 verkar vara runt 8000kr men det finns åtminstone en för 11000kr (nästan dubbla priset mot USA).
 
Emil-G skrev:
....Den enda kondensorapparat jag har jobbat med var en koloss på många, många kilo (Durst Laborator 1200) som tog 4x5" och säkert var jättebra till storformat men den var verkligen ett härke att arbeta med när man körde småbild. .....

Har själv en ännu större apparat för 13x18 som jag numera även kör småbild med (Laborator 3s). Den är hur smidig som helst även för småbild och man kan göra jätteförstoringar direkt på plattan som är sänkbar till golvnivå. Bara man slipper flytta den funkar den utmärkt för den väger säkert nästan 100 kilo och har en grov pelare som en borrmaskin. Men man kan ha den på en räls (typ smalspårig järnväg) och skjuta undan om man vill;) Tony Mortyr i Höganäs hade dock en annons med en riktig värsting för ett tag sedan, han hade en bild med sig själv bredvid apparaten inlag då. Fast jag tror inte han slår det här nätta bygget från 1800-talet, en apparat som har solen som ljuskälla och kräver flera personer för att handha. Den vill man nog inte köra småbild i.
 

Bilagor

  • världens största b.jpg
    världens största b.jpg
    84.7 KB · Visningar: 1,320
ANNONS