storspov
Aktiv medlem
Står inför optik köp och eventuellt optik byte och behöver råd och tips. Har en tid funderat på att köpa ett macro objetiv men har nu efter en vecka i tjäderskogen blivit öppen för andra alternativ. I nuläget äger jag ett Sigma 100-300:4, som jag för övrigt är väldigt nöjd med. Problemet är att jag nu efter en vecka i tjäderskogen stundtals blivit frustrerad över att det inte är ett 2:8 istället för 4:0. Vad jag nu funderar på är om jag ska sälja mitt Sigma och köpa ett Canon 70-200, 2:8 IS samt Canons försättslins 500D eller om jag ska ha kvar sigmat och istället köpa ett Sigma 150 macro. Att byta till Canon är något dyrare men frågan är om det är bättre i långa loppet. Om det blir ett canon 70-200 är mina planer att köpa ett 300::4 alt 2:8 inom ett par år.
Ovanstående problem beror naturligtvis på vad jag tänkt fota etc. Då det blir mycket natur är jag orolig för att brännvidden inte kommer att räcka till, å andra sidan har jag i nuläget ett Canon d10 vilket underlättar.
Vad jag egentligen vill fråga om är vad ni skulle ha gjort i mitt läge? Hur skulle ni resonerat? Fördelar resp. nackdelar? (är lite frustrerad då jag inom ett par dagar ska beställa optik via en kompis i USA)
-Sigma 100-300:4 samt Sigma 150, 2:8 macro.
Eller
-Canon 70-200, 2:8IS samt försättslins 500D
Mvh Simon
Ovanstående problem beror naturligtvis på vad jag tänkt fota etc. Då det blir mycket natur är jag orolig för att brännvidden inte kommer att räcka till, å andra sidan har jag i nuläget ett Canon d10 vilket underlättar.
Vad jag egentligen vill fråga om är vad ni skulle ha gjort i mitt läge? Hur skulle ni resonerat? Fördelar resp. nackdelar? (är lite frustrerad då jag inom ett par dagar ska beställa optik via en kompis i USA)
-Sigma 100-300:4 samt Sigma 150, 2:8 macro.
Eller
-Canon 70-200, 2:8IS samt försättslins 500D
Mvh Simon