Annons

Råd om blixtuppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Grelber

Aktiv medlem
Min nuvarande ”arsenal” för portabelt blixtfoto består av en D800, en Z6 och två SB800. Jag vill kunna styra mina blixtar off-camera, vilket med nuvarande rigg fungerar i de flesta situationer med D800 (den inbyggda blixten som trigger) men inte alls med Z6 (annat än trådat från kamerahus till den ena SB-800:an). Jag skulle gärna gå över till radiostyrning eftersom IR har uppenbara nackdelar, och efter prissänkningen nyligen har Profoto A1 seglat upp som ett högintressant alternativ (gillar konceptet med ett runt blixthuvud).

Alt 1: Köpa en SB-5000 till ca 6300. Om jag har förstått saken rätt kan den styras off-camera med IR från D800 och med inbyggd radiotrigger från Z6 utan behov av en separat trigger. Nackdel: När jag pensionerar min D800 kommer nästa hus med all säkerhet inte att ha inbyggd IR-styrning, men högst troligt radiostyrning, vilket gör mina SB800 obrukbara om jag inte skaffar en SU-800 till ca 3200. Det skulle knuffa totalkostnaden till 9500 om jag vill ha full funktionalitet den dag jag ersätter min D800 men ändå vill ha någon glädje av mina SB-800.

Alt 2: Köpa en Profoto A1 (ca 6000) och en Profoto Connect (ca 3000), totalt 9000. På så sätt har jag ett radiotriggat system som fungerar med både D800 och Z6, men bara ett hus och en blixt åt gången, och alternativet två externa blixtar betyder en investering om ytterligare 6000, eller vad en A1:a/motsvarande kostar när det är dags att pensionera D800 (och därmed mina båda SB-800).

Vilket alternativ skulle ni ha valt, och varför? Är det något jag har missförstått eller förbisett? Finns det flera och kanske bättre alternativ (det känns lite osäkert att gå på Godox oblyga A1-kopia, som ju ingen tycks våga sälja i Sverige, det är i alla fall så jag har uppfattat det)?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det känns som att du nog har missförstått något. Du behöver inte en inbyggd blixt eller SU-800 för att styra via IR. Man ska kunna använda SB-500/700/800/900/910/5000 för att styra andra blixtar. SB-500 är lite mer begränsad då den inte har en hög kanaler och grupper.

För att styra SB-5000 via radio (den är ju även kompatibel med IR) så behöver du deras "transceiver".
 

Grelber

Aktiv medlem
Jag kanske har uttryckt mig oklart (högst sannolikt). Provar på ett annat sätt:

Det här är dagens situation, som jag spaltar upp för att vara säker på att jag förstått tekniken rätt:
D800 + 2 x SB-800 off-camera: Fungerar, inbyggd blixt triggar.
Z6 + 2 x SB-800 off-camera: Fungerar inte utan tillköp av en SU-800 (eller en liten billig on-camera blixt).

Det jag vill reda ut är bästa alternativ den dag jag byter ut min D800 mot ett hus utan IR-styrning och/eller vill få off-camera-funktionalitet med Z6. Ska jag ha någon glädje av mina SB-800 off-camera krävs en IR-trigger oavsett vilket nytt hus jag köper. Då skjuter jag planerna på en blixtuppgradering på framtiden, men måste alltså lägga 3200:- på en SU-800 eller 2400:- för en SB-500. Det betyder att jag inte har kommit närmare en radiotrigger-lösning, men å andra sidan kan jag då använda mina SB-800 off-camera ihop med Z6.

Om jag istället accepterar att pensionera mina SB-800 står det (väl?) mellan SB-5000 och Profoto A1.
En (eller på sikt flera) SB-5000, kan då triggas av Z6 + [annat nyare Nikon-hus] via inbyggd radiotrigger utan behov av en separat trigger. Initialkostnad 6300:-, totalt 12.600 för två.
En (eller på sikt flera) A1 kräver alltid en Profoto Connect trigger oavsett vilket hus jag vill använda. Initialkostnad 5900:- (11800:- för två) + 3000:- dvs totalt 8.900:- eller 14800:- för två.

Väljer jag att uppgradera blixtriggen innan jag byter ut D800 fungerar både SB-5000 och A1. Men vilket system är ”bäst”? Eller finns det ytterligare alternativ?
 

törnan

Aktiv medlem
Godox Xpro-N (sändare) och två X1r mottagare så är du i hamn för betydligt mindre pengar än alternativen ovan och du får HSS/TTL etc.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Grelber

Z6 har inte någon inbyggd sändare som du tror. Du behöver WR-R10 i porten på sidan. Den är inte fantastiskt dyr, men det ryker en tusenlapp där. För de pengarna får du en begagnad SB-800 som du kan fjärrstyra via IR med, om vi pratar om den billigaste lösningen.

Om du vill ha radio så är det förstås så, men jag tycker att du tänker lite för mycket antingen eller (ifall du tänker köpa Nikon). Köper du en (eller flera) SB-5000 och en WR-R10 så kan du fortfarande använda SB-5000 eller en SB-800 på kameran och styra de två andra blixtarna. SB-800 går också att använda som korkade optiska slavar om det är ett läge där det fungerar. Sedan ska det nog under vissa förutsättningar gå att köra radio och IR samtidigt.

Godox som nämns ovan brukar rätt ofta dyka upp i diskussioner kring billigare lösningar än Profoto. Jag har ingen större koll på sortimentet, men de har ju någon slags kopia av A1 som de väl blev stämda för...
 

Grelber

Aktiv medlem
Ztenlund: Tack för rättelsen, den förändrar ju hela frågeställningen. Triggerproblematiken uppstod för mig först med D500 och Z6, mina första Nikonhus utan inbyggs blixt. När Nikon äntligen kom in i radiotriggervärmen med SB-5000 såg jag det som osannolikt att inte de nyare kamerorna skulle ha en inbyggd trigger, så jag gjorde uppenbarligen inte läxan. Men, det är klart, när Nikon tycker att det är en god idé att låta bli att peta in ett gps-chip i sina systemkamerahus trots att sådana sitter i t.o.m. de enklaste mobiltelefonerna så ska man kanske inte hoppas på för mycket.

IR-trigg har ju sina begränsningar i termer av främst räckvidd och krav på fri sikt, så när planerna på att uppgradera min blixtrigg vaknade kändes det naturligt att i första hand titta på radiolösningar. När Profoto A1 lanserades och väckte den en stark villhöver-känsla, något som ytterligare triggades (förlåt!) av prissänkningen. Osäkerheten om Godox V1:s framtida öde gjorde att den föll bort trots ett attraktivt pris (alldeles bortsett från att jag inte gillar designstöld), därav sista raden i min ursprungspost.

Så det har blivit två separata frågeställningar: Först, hur triggar jag bäst off-camera de blixtar jag har/kommer att skaffa. Godox får ju goda recensioner för det mesta de tillverkar, och jag har inget emot företaget trots min kritik mot V1. Så Tack,Törnan, för tipset om Xpro-N/ X1r. Det verkar ju vara en både flexibel och prisvärd entrébiljett till radiostyrningsvärlden, och oberoende av vilket hus man använder och vilken enhet som ska triggas, vilket om inget annat minskar behovet av att skrota SB-800. Ska absolut kolla.

Den andra, som jag kanske skulle ha begränsat mig till från början om det inte hade varit för min okunskap om triggerteknik, är SB-5000 vs. A1 och eventuella konkurrenter till dessa. Jag gillar som sagt konceptet med ett runt huvud, och nu är A1 dessutom lite billigare än SB-5000, så kampen borde vara avgjord, eller…? Det finns säkert aspekter som jag inte har tänkt på. Tacksam för synpunkter.
 
ANNONS