Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Råd om gamla Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har tre gamla Nikonobjektiv från slutet av 70-talet eller 80-talet då jag först körde Nikkormat och sedan min älskade FM2´a.

1. Nikon Nikkor 35 mm 1:2,8 (578958)
2. Nikon Nikkor 50 mm 1:2,0 (3287313)
3. Nikon Lens Series E 100 mm 1:2,8 (2003797)

Frågan är nu om jag vågar sätta på någon av dessa på min D80 och köra i Manual Mode utan att riskera något !?`

Vidare - finns det någon som har testat denna typ av äldre objektiv och kan delge några erfarenheter !?

Hälsningar!
Jon R

Alla serie E är AI-S. AI och AI-S är ofarliga att montera.

De andra två kan du kolla här om de är AI eller AI-S. Eller så kollar du bländarringen - är den slät undertill så är det INTE AI eller AI-S. Jämför med ditt serie E.

Angående vad som passar:

Gamla objektiv kan ofta vara AI-anpassade. Ofta är bländarringen utbytt (Nikon sålde den tjänsten) eller tillfilad.

*** Om bländarringen inte har dessa urtag kan du förstöra kameran ***

Det hndlar vanligen om att man klämmer sönder sensorer vid kamerans bajonett. Surt, dyrt och onödigt. Har du kört objektiven på en FM2 skall det förmodligen vara grönt...

Angående vad som fungerar: Optiskt är (förstås) de här objektiven lika bra som de alltid varit. På grund av digitalsensorns teknik kan man dock få en aning mer problem med kromatisk aberration (röd/grön/blå fokusförskjutning, fast på ett litet annat sätt). Normalt är detta inget problem annat än på (vida) vidvinklar. Då är det nog värre med att fokuseringsskivan är så "ofokuserbar" att du nog måste lita på fokusindikatorn.

Dubbelkoll

Jim

Bara för att dubbelkolla då:

Min Nikon 100 mm Series E är OK
Min Nikkor 35 mm är enligt serienummerlistan AiS varför den också är OK
Min Nikkor 50 mm står som K - vad detta K - antar att detta innebär att den inte är OK eller !?

Tack för hjälpen!
Jon

Den viktiga delen av "K"-beskrivningen är den här: "No ADR scale on aperture ring, solid aperture prong and no lens speed post at rear of lens".
Roland Vinks sida är kanon för att ID:a objektiv, men Nikon har modifierat massor av objektiv, och fristående verkstäder och privatpersoner ännu fler...

Jag kanske inte var helt tydlig: Det handlar om hur bländarringen ser ut NU, inte om hur den såg ut då optiken tillverkades. Har bländarringens baksida en stort och en liten tapp (dvs, ser ut som de andra två objektiven)?

Orginal

Jag är ganska så säker på att mina objektiv är orginal som aldrig varit inne på modifiering så modifieringsrisken kan uteslutas - tack och lov för det här verkat ju invecklat!
Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto