Annons

Råd om kompaktkameraköp. (G9)

Produkter
(logga in för att koppla)

simonm

Medlem
Har blivit lite intresserad av att börja fota och behöver då köpa en ny kamera då den jag har är ca 6 år gammal med 3 megapixel och ingen zoom.

Har surfat runt lite för att få tips i denna djungel men förstår helt ärligt inte mycket.
Det jag vill ha är en kamera som gör (?) fina bilder och som man ska kunna utvecklas med ju mer man lär sig. Det ska inte vara någon systemkamera då den ska kunna följa med på backpackingresorna men behöver absolut inte vara ultrakompakt för den delen.

Antar att försäljaren såg mig som ett lätt objekt och villa kränga en Canon Powershot G9 för den var en utav de dyraste kompaktkamerorna i butiken men
den verkar för övrigt väldigt bra också när jag läser om den. Kan en Casio Exilim EX-Z700 duga annars? Varför jag frågar det är för att på japan photo får man ett UV-hus för tusen kronor och det vore schysst att ha.

Frågan lyder: Vad kan jag behöva för någonting? Det jag ska fota är väl vardagliga saker, mycket natur och gärna skidbilder och dyl. Alltså ingen partykam.
Pris: vore skönt om det var <4500:-

Tror jag förstår vad Du söker, ett tips - titta på Panasonic DMC LX-2. Den har det mesta som Canon har + Leica optik!(dock inte blixtfattning) Jag har själv en Leica D-lux 3 som i princip är samma kamera som LX-2, dock med inte så hård brusreducering.Båda kamerorna har zoomomfång 28-112 mm (jmrf FF), Panasonicen kostar 3995:- på Cyberphoto_OPtiken är superskarp för kameratypen!

Kan du tänka dig att stå över zoom, så kanske en ricoh-GRD är ngt för dig. Den är otroligt rolig att fotografera med. Själv ångrar jag väldigt mycket att jag sålde min. Modellen har varit ute ett tag på marknaden, men jag har svårt att se att det finns ngn kompakt som kan konkurera med den. Den känns dessutom som en riktig kamera!

Måste bara påpeka att canon även har undervattenshus som passar G9:an. Sen att den har möjlighet att spara i RAW är ju inte dumt det heller.

Nu kommer väl en dum fråga men jag är ny på denna front så ha överseende.
Vad är det för skillnader på Canon PowerShot A570 IS och Canon PowerShot G9 där jag som helt grön och ny på detta område kommer märka av? Förstår skillnaden på pixlar, att g9 har raw, större skärm, mer zoom. Men vad kommer jag lida mest av om jag väljer den betydligt billigare A570?

Rekommenderar också Ricoh GRD, om du klarar dig med bara 28mm. Liten & svart, metall, två rattar för att ställa in bländare/slutare (som på en dslr), tveklöst den bästa kompaktkameran jag använt rent gränssnittsmässigt.

Vissa hävdar att det är väldigt mycket brus på högre ISO-tal, andra hävdar att bruset är bra och liknar filmkorn; jag tillhör den senare kategorin. Alla bilder på http://2038.cc/archives/ är tagna med GRD på ISO 800 utan någon brusreducering i efter hand. Sökaren går att stänga av, och det finns ett "snap mode" (fokus förinställt på 2,5m) som jag använder flitigt. Perfekt spionkamera :)

(Den har också en del andra skoj funktioner, t.ex. time-lapse, fota på valda intervall, textkopieringsläge (!))

edit: Just ja: Cyberphoto säljer den för nästan 5000:-, men om jag inte såg helt fel så säljs den just nu för 3500:- på Svenska Kort på Hornsgatan i Stockholm; de verkar för övrigt ha alla Ricoh-prylar, inkl roliga tillbehör, om man vill gå och prova.

Den har RAW, men en skrivtid på omkring 10-15 sekunder, så jag plåtar för det mesta alltid i JPEG och är helt nöjd med det. Skrev ut http://2038.cc/2006/12/21/45 beskärd till 70% av originalstorleken i 30x45cm, det blev helt OK. Mailar en original-JPEG strax.

Det är kanske fler som är nyfikna, så här är ett par exempel: http://x.unix.se/foo/grd/ (första bilden blev http://2038.cc/2007/07/21/109)

(Observera att jag inte är någon Photoshop-ninja. :))

Bör också noteras att båda togs på frihand, med bara en hand, på 1/28 respektive 1/52 på f/3.2 och dessutom i "snap mode" (2,5m), så fokus är långtifrån exakt. De är väl mer representativa för resultatet av en viss fotograferingsmetod än vad kameran kan prestera, men säger ändå något om bruset. Jag kan ordna ett par bättre exempel om det finns intresse.

(Tror dessutom att bild nummer två av misstag inte togs med högsta kvalitet i kameran..)

Inget ont om GRD, det är en alldeles utmärkt kamera, men den är ganska speciell i vissa avseenden och inte särskilt allround. Det känns inte helt rätt att rekommendera den kameran till Simon, han saknar ju t.ex. zoom.

Skulle någon vänlig kunna förklara de stora skillnaderna för en gröngöling är på t.ex Canon Powershot G9 och Canon PowerShot A720 IS där den ena kostar dubbelt den andre.
Vad kommer jag märka av för skillnader? Är det värt det för en nybörjare? Jag vill inte vara snål men vill gärna få så mycket kamera som möjligt för pengarna.

jag kan bara hålla med om hyllningarna till Ricoh GRD, roligare kompakt finns inte, inte med bättre byggkvalitet heller.

/kent

Efter att jag bestämde mig igår för att nöja mig med en Canon Powershot A720 IS så slutade dagen med att jag kom hem med en G9.
Får hoppas att jag blir nöjd, hitills känns den väldigt bra men jag förstår att jag måste läsa på en massa och lära mig mycket. Men det är juh det som är meningen..

Några tips som jag ska börja med eller nåt speciellt jag bör tänka på angående kameran??

Tack för alla tips och synpunkter!

Du kommer säkert att bli jättenöjd med G9:an. Det enda med A720:an som skulle kunna varit bättre för din del är väl att den är lite mindre och tar vanliga AA-batterier. Kan ju vara lättare att få tag på när man reser.

Mitt råd till dig är att lära dig hur den funkar och grunderna i fotografering (jag vet inte hur mycket du redan kan), för att så snabbt som möjligt gå över till att fota i Program- eller Slutartidsläge och få kontroll över resultatet (de lägena som är mest användbara).
Tre saker du bör kolla upp om du inte bekant med dem är:
*Exponeringskompensation för att få rätt exponering på bilderna.
*När blixten är användbar (i solljus!) och varför du kanske vill ha en extern blixt för att studsa eller diffusera.
*Hur lång eller kort slutartid som behövs för att ett visst kort ska bli skarpt. Kort på människor som rör sig kräver t ex mycket kortare slutartid än på folk som står stilla, och zoomar man in blir bilden mer känslig för skakningar.

Grattis till kameran!

ywiz skrev:
Måste bara påpeka att canon även har undervattenshus som passar G9:an. Sen att den har möjlighet att spara i RAW är ju inte dumt det heller.

Vad kostar ett sådant här undervattenshus?
Har precis köpt mig en G9, får den på lördag kväll och drar nämligen iväg på resa till Mauritius på söndag morgon, vore ju fantastiskt kul att kunna ta bilder då man snorklar eller dyker där. Man kan inte "hyra" sådana här någonstans för att slippa lägga ut så mycket pengar?

simonm skrev:
Efter att jag bestämde mig igår för att nöja mig med en Canon Powershot A720 IS så slutade dagen med att jag kom hem med en G9.
Får hoppas att jag blir nöjd, hitills känns den väldigt bra men jag förstår att jag måste läsa på en massa och lära mig mycket. Men det är juh det som är meningen..

Några tips som jag ska börja med eller nåt speciellt jag bör tänka på angående kameran??

Tack för alla tips och synpunkter!

Jag kan ju säg att jag är otroligt avundsjuk på din nya fina kamera. Hade jag inte haft en system så hade g9 blivit mitt val. Har bara hört gott om den och den ska vara riktigt bra.
Grattis till ditt köp jag tror du kommer kunna utvecklas med den kameran i minst ett par år.

ANNONS
Götaplatsens Foto