Annons

Råd om passepartoutskärare

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har hittills kört med färdiga passepartouter men skulle gärna skära till själv av diverse orsaker.

MEN, det måste ju bli snyggt! Annars får det va.

Alltså kan det vara bra med bra hjälpmedel. Men det är något svårt att bara på små webbilder bilda sig en uppfattning hur dom olika modellerna egentligen funkar. Jag antar att det finns smartare och mindra smarta lösningar även här.

T.ex. vill jag använda en 45-graders kniv. Det jag undrar är om själva kniven går att vinkla om så att man kan skära _in_ i hörnen. Alltså från båda hållen. Annars kan jag inte se att dom kan bli bra.

Jag är också något tveksam till dom där simpla linjalerna. Ett rakt skär i all ära men det är ju en perfekt rektangel/kvadrat man skall få till och enbart en linjal hjälper inte mycket med det. Kör ni bara med nån sorts skärmatta och höftar med stöd av rutfältena? Så mycket känner jag mig (med viss erfarenhet från snickrande) att _jag_ nog inte på det sättet får ett resultat som _jag_ är nöjd med. YMMV.

Nån som har erfarenheter av mer komplexa grejor? Fast det får ju inte dra iväg i pris alltför mycket.

Man kunde väl iofs bygga nåt hjälpmedel själv. En plywoodskiva, sänka in en skärmatta och fixera anslag på strategiska ställen. Men det är inte tvärenkelt.... Och få det lättarbetat, justerbart. Hmmm. Måste sätta på mig uppfinnarmössan.
 
Att med enkla vinkelsknivar skära till snygga passepartouter är svårt. Det går att bygga med fast styrlinjal (tapetlinljal i aluminiumprofil). Men ändå kan det var svårt att få det rakt och snyggt. Och snygga skall passepartouter vara, inga snea skärlinjer eller felskär i hörnen.
För att få hållbara passepartouter skall man använda syrafri kartong, både fram och bak. Syrafri kartong är inte billig.
Jag lämnar mått på bilderna till ramaffärer som får skära till passepartouter med sina profesionella skärare. Det tjänar bilderna på.
 
Jag har en snedställd kniv med ett litet handtag och det fungerar ganska bra, även i hörnorna. Som stöd använder jag en linjal i metall. Linjalerna i plast riskerar bara att skäras sönder. Huruvida det blir snyggt eller inte är väl upp till hur händig du är och hur mycket du övar på det tror jag. ;-)
 
Matton http://www.matton.se/ har ett set som heter MAPED SKÄRSET CS3060 för 752:-. Det innehåller en linjal med spår för en speciell kniv, antingen 45 grader eller 90 grader. Har själv använt detta i många många år och det fungerar perfekt.
 
Så här ser den ut. Det viktigaste när du skär passepertout i syrafri kartong är att kniven/rakbladet är riktigt skarpt. Med den här får du perfekta hörnor och du jobbar från baksidan där du kan rita upp hur stort hål du vill göra i pappen.
 

Bilagor

  • maped.jpg
    maped.jpg
    16.8 KB · Visningar: 4,076
ANNONS