Annons

Råd om telezoom på safari

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag siktar på att åka på min första safariresa i vinter, till Kenya/Tanzania, och har läst en del om andras fotoerfarenheter. Jag kommer att ta med ett 7D-hus som kommer att ha en telezoom mesta tiden, och en bra kompaktkamera för övriga bilder. (Dessutom en vidvinkelzoom till 7D:n förstås.)
Men jag har svårt att bestämma mig för telezoom. Idag har jag bara en 70-200 2.8L men den lär bli i kortaste laget på savannen tänker jag. Alltså köpläge för något längre (begagnat), och då velar jag mellan 100-400L och någon av de bättre 150-600:eek:rna. Det är ju ungefär samma pengar. Med fullformatshus hade valet varit enklare, men jag funderar på om 100-400 kanske räcker med APS-C... Hur tänker ni som gjort liknande val?
 

acke

Avslutat medlemskap
Med fullformatshus hade valet varit enklare, men jag funderar på om 100-400 kanske räcker med APS-C... Hur tänker ni som gjort liknande val?
400mm brännvidd är fullt tillräckligt på ett 7D-hus. Jag förutsätter då att det är de stora däggdjuren som du vill fotografera. För småfågel och liknande kan längre brännvidd behövas.

Skaffar du ett skarpt 100-400 så är du väl rustad, och du behöver inte byta objektiv särskilt ofta.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
överväg sigma 60-600. (motsvarande 96-960 på din kamera då den har crop-faktor på 1.6)

Hade jag köpt ett nytt objektiv för safari idag hade jag inte tvekat en sekund. Mitt nikon 200-500 är jättebra, men sigman är minst lika skarpt, snabbare autofokus, och mkt mer flexibelt. En aning mindre ljusstarkt, men det kan man leva med. Den väger dock en del, vilket kanske kan vara en nackdel beroende på hur du tänker fota....

Om det inte är ett alternativ tror jag att jag hade gått på 100-400 i ditt fall....

Dock svårt att sia om vilka behov du kommer ha, själv behöver jag sällan vidare än typ 50mm, men har aldrig tillräckligt långt. Av någon anledning tar jag sällan speciellt vida bilder när jag är på safari....vet inte riktigt varför, men det blir oftast väldigt få.

I Tanzania kanske man vill ha lite vida landskapsbilder från ngorongoro-kratern dock, men då gissar jag att du använder kompaktkameran. (förlåt, såg nu att du även tar med en vidvinkel, vilket du gör helt rätt i) :)

kolla också upp vilken typ av bil ni kommer använda, och hur många ni kommer vara i bilen....
det är ganska avgörande för om du vill ha monopod eller beanbag med dig tex....
I Botswana använde jag monopod konstant, då bilen var helt öppen, men i Kenya hade det aldrig funkat då bilen inte var öppen, utan bara en stor öppen taklucka, däremot använde vi beanbags i Kenya hela tiden istället....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har kört med Canon 100-400 sedan jag började plåta digitalt på allvar 2007. Första versionen var bra, mk2 klart bättre. Perfekt combo på 7D.

Visst vill man ibland ha längre brännvidd, men de bättre 150-600 är klumpigare, har sämre ljusstyrka o (tror jag) inte lika snabb fokusering. I värsta fall kan man ju slänga på en 1,4x på sin 100-400!

Hade första Tamron 150-600 precis när det kom, men fick inte högre detaljering med det än med 100-400 mk1.

Sen är det kanske en prisfråga också ... Tror nog man kan bli nöjd med flera olika alternativ.

Undrar om det inte finns ett bra jämförande test här på FS, förresten.

PS Glöm inte att du vill ha en riktigt bra kikare med dig också. Min Swaro gjorde ont när jag köpte den (löjligt dyr!) men har gjort mig glad varje gång jag lyft den till ögonen, i snart 20 år!
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Tack för input, båda två.

Jo, det är främst halvstora och stora däggdjur som är intressanta.
Sigma 60-600 hade jag inte funderat kring, intressant men det faller nog bort genom att det dels är dubbelt så dyrt som de två alternativ jag överväger och dels anar jag att spannet 60-150 mm kanske inte är superkritiskt här.

Bra tips med bilen, beanbag vs monopod.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Tack för input, båda två.

Jo, det är främst halvstora och stora däggdjur som är intressanta.
Sigma 60-600 hade jag inte funderat kring, intressant men det faller nog bort genom att det dels är dubbelt så dyrt som de två alternativ jag överväger och dels anar jag att spannet 60-150 mm kanske inte är superkritiskt här.

Bra tips med bilen, beanbag vs monopod.
om du inte känner något större behov av 60-150mm, så hade jag definitivt gått på 150-600....gissningsvis tamron g2...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett litet tillägg: det kanske är första versionen av 100-400 du funderar på? Då tror jag nog att Tamron G2 (inte G1!) och Sigma 150-600 kan vara lika bra, eller marginellt bättre.

Fast jag saknar fortfarande skjutzoomen ...
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Ett litet tillägg: det kanske är första versionen av 100-400 du funderar på? Då tror jag nog att Tamron G2 (inte G1!) och Sigma 150-600 kan vara lika bra, eller marginellt bättre.
Ja, det är 100-400 mk1 i ena ringhörnan, Tamron 150-600 G2 i andra och Sigma 150-600 C (om det inte dyker upp en Sport till bra pris) i tredje.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Ja, det är 100-400 mk1 i ena ringhörnan, Tamron 150-600 G2 i andra och Sigma 150-600 C (om det inte dyker upp en Sport till bra pris) i tredje.
jag ska sluta pusha för det här objektivet nu, jag lovar, men det är helt klart helt perfekt för safari, om man inte orkar kånka dyra f4-primes....

Här ligger ett begagnat med canon-fattning

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sigma-60-600-4-5-6-3-dg-os-hsm-sports-till-canon-ef-begagnad

oavsett vilket objektiv du väljer, så önskar jag dig en fin och minnesvärd safari. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med alla som rekommenderar 100-400. Perfekt safariobjektiv på APS-C.

Komplettera med en normalzoom (eller kanske ett ljusstarkt normalobjektiv) för fotograferande på lodgerna. Eventuellt blixt för kvällsfoto (men använd inte blixt för att fotografera djur som kommer till lodgens vattenhål på kvällen).

Överväg även en "groundpod" (helst med tre gummifötter) i stället för en bönpåse om du åker i en bil med taklucka som man kan stå och fotografera ur.
 
ANNONS