Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd, panoramaobjektiv Nikon D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Sist fick jag hjälp med att bestämma mig för en systemkamera. Jag ska iväg till JapanFoto på måndag och köpa en Nikon D7000 objekt 18-105. Har bestämt mig för att lägga 10k på det och hoppas den kameran , samt objektivet blir bra för mig som ska ha den för privatbruk, hemma, semester, hemsidor etc.

Jag älskar Panorama bilder. Finns det inställningar för att skapa egna Panorama bilder på en "Nikon D7000 objekt 18-105" ??

Behöver Råd till ett bra men relativt billigt objekt som har Panorama.

Tack på förhand ..

En systemkamera är gjord för att kunna användas till allting, men i regel finns inte hjälp inbyggd för de mer speciella sakerna som man kan tänkas göra. Därför finns inga särskilda inställningar för att ta panorama, och ingen hjälp i sökaren för att kunna passa ihop bilderna lagom, så som man kan se på vissa kompaktkameror. Systemkameran är mer avancerad än kompakten i flera avseenden, men den kräver också mer av fotografen. Man måste förstå hur ett panorama byggs och hur man måste göra för att kunna få ihop en panoramabild. Det finns kameror från Sony som har en panoramafunktion, men den finns inte hos andra kameror.

Så din D7000 har inga som helst hjälpfunktioner för att göra panoraman.

Det behövs inget speciellt objektiv, så objektivet som du har duger till att göra panoraman. Det du behöver därutöver är ett stativ, och du kan också ha nytta av ett panoramahuvud och ett vattenpass. Så behövs ett program för att foga ihop bilderna, och det kan man göra i en del bildbehandlingsprogram, men det finns också speciella panoramaprogram.

När man tar panoraman är det några saker som är viktiga:
  • Kameran måste ha sin optiska axel vinkelrät mot vridningsaxeln.
  • Ingen inställning får ändras mellan tagningarna, inte vare sig exponering, zoom eller skärpa.
  • Vridningen ska helst ske runt den så kallade "nodpunkten" i objektivet, för att man inte ska få parallaxfel på närligande objekt.
  • Bilderna måste överlappa varandra ganska mycket, och det behövs mer överlappning om man tar med kort brännvidd.

Och som du ser har jag skrivit "objekt" på ett ställe i listan. Objekt betyder föremål. Det som du har frampå kameran heter objektiv.

Det du behöver därutöver är ett stativ, och du kan också ha nytta av ett panoramahuvud och ett vattenpass. Så behövs ett program för att foga ihop bilderna, och det kan man göra i en del bildbehandlingsprogram, men det finns också speciella panoramaprogram.

När man tar panoraman är det några saker som är viktiga:
  • Kameran måste ha sin optiska axel vinkelrät mot vridningsaxeln.
  • Ingen inställning får ändras mellan tagningarna, inte vare sig exponering, zoom eller skärpa.
  • Vridningen ska helst ske runt den så kallade "nodpunkten" i objektivet, för att man inte ska få parallaxfel på närligande objekt.
  • Bilderna måste överlappa varandra ganska mycket, och det behövs mer överlappning om man tar med kort brännvidd.

Det går utmärkt att ta panoramabilder utan att ha stativ, och även utan att ha optiska axeln vinkelrätt mot vridningsaxeln.

Exakt samma inställningar är däremot viktigt, förutom de saker som Urban tar upp är vitbalansen viktig att komma ihåg. Har någon gång glömt på auto vitbalans vilket ställde till problem. Så lås allt på kameran då du tar panoramat.

Jo, visst går det utan att ha stativ, och det går också utan att vrida kring nodpunkten eller ha kameran absolut i våg, men ju mer noggrann man är, ju lättare blir det att sy ihop panoramat.

Ett objektiv är i allmänhet korrigerat för att vara så raktecknande som möjligt, och för panoraman är det inte en direkt fördel, eftersom bilderna kommer att ha räta linjer som möts i olika vinkel i området där de ska fogas ihop. Man minskar de uppenbara felen genom att ha större överlappning mellan delbilderna, men samtidigt krävs då fler bilder och mer minne vid behandlingen, vilket tar längre tid.

Andra saker som får bilderna att stämma sämre ihop, som att man riktar kameran lite olika, eller att man inte vrider kring nodpunkten, utan kameran flyttas lite, så att det blir parallaxfel, gör att det blir svårare att foga ihop bilderna, och det kanske inte går att göra helt sömlöst.

Om man är noga, dvs ser till att ingenting i kamerans inställningar ändras - också vitbalans, som Jimfear mycket riktigt tillfogar - och att kameran verkligen vrids kring nodpunkten, så kommer programmet att ha mycket lättare att foga ihop panoramat, och med tillräcklig överlappning finns större chans att sammanfogningen blir sömlös. Om man vill ha större vinkel på höjden, är det bättre att montera kameran på höjdformat än att använda kortare brännvidd, eftersom man kan använda större del av bildytan när brännvidden är lite längre. Man behöver större överlappning om man tar med vidvinkel, för att skarvarna mellan bilderna inte ska synas.

Stativ och panoramahuvud underlättar mycket, eftersom man kan använda huvudets vinkelskala för vridningen i stället för att försöka passa ihop det i sökaren, och för att kameran, även om den inte är i våg, hela tiden har samma vinkel mot vridningsaxeln. Men också att ha optiska axeln i rät vinkel mot vridningen underlättar för ihopfogningen, så om man vill göra det lättare är det enklast att se till att objektivet pekar rakt ut från vridningsaxeln. Avancerade panoramaprogram, som Hugin, klarar att foga ihop bilder som behöver tänjas på olika sätt, men ju mer programmet måste göra för att foga ihop bilderna, ju mer processorkraft behövs, och det tar längre tid och kräver ofta mer handpåläggning, dvs att man pekar ut åtminstone tre hållpunkter i gränsområdet mellan varje bildpar för hopfogningen. Om man har haft alla rätt vid tagningen klarar programmet ofta att foga ihop automatiskt utan att man behöver peta i det.

Jag får tacka för att Ni tog er tid o hjälpa mig. Man lär sig något nytt varje gång.
Tusen tack..

ANNONS