Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råkat formatera minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

danielstenholm

Aktiv medlem
Hejhej!
Jadå, jag har råkat trycka ett steg för långt och istället för att radera en bild, har jag formaterat hela mitt smart card minneskort med 400 partybilder. Finns det någon som vet om/hur man kan rädda kort som finns på minneskortet när man råkade trycka fel?

Förslag på program som kan återhämta bilder som fannas på det formaterade kortet mottages gärna...

Mvh

Daniel

Jag gjorde detsamma en gång, tankade över bilder till en kompis dator, men glömde några på kortet som jag sedan formaterade.

Jag provade ett gäng gratisprogram utan att lyckas. JPF-filer hittades, men inte RAW (så kanske funkar gratisprogrammen för dig). Sedan köpte jag dock ett program some heter Photorescue som funkade kanon. Kostade några hundra, men var värt pengarna.

Jag har använt ett program som heter Active @ undelete som fungerar super, hittar allt på diskan som finns kvar....även om du börjat ta kort på disken igen. Den hittar filer där du ännu inte skrivit ny info till disken.

//FRANK

det program jag tycker funkar bäst är photorescue.
kostar en slant (ca. 300 spänn tror jag det var) men det är det värt.
den hittar allt på kortet.
raw eller jpg.
se bara till att inte plåta något över det formaterade för det lägger sig över gamla bilder som då går förlorade för alltid.

När jag köpte mitt Sandisk Ultra II kort så följde det med en liten mini-CD med nåt sorts "rescue" program på. Som tur är har jag aldrig behövt använda det. Undrar därför: är det någon som testat det? Funkar det som det ska?

Ska ta och prova själv ikväll när jag kommer hem... kan ju vara kul att veta... om man skulle göra bort sig nångång

ANNONS
Götaplatsens Foto