Robin Gyllander skrev:
Förklara lite mer om ändrar effektiv brännvidd eller någon bra länk,
Jag är inte särskilt insatt i det här, men som Emil skrev så beror det på konstruktionen. Canons 100 mm makro har
innerfokusering, vilket jag antar ändrar brännvidden när man går riktigt nära. De "vanliga" makroobjektiven, Tamron 90/2,8, Sigma 105/2,8 och Tokina 100/2,8 använder sig av
utdrag och (?) andra ändringar i objektivet när man går riktigt nära.
Ett objektiv som 50/1,8 använder vad jag vet BARA utdrag för fokusering, vilket betyder att hela linspaketet med alla linser flyttar sig vid fokusering. Det betyder att brännvidden är konstant oavsett fokuseringsavstånd. Samma sak som att använda mellanringar alltså.
Jag är ute på lite djupt vatten nu, men jag antar att de nämnda makroobjektiven som kombinerar utdrag med andra inre linsgruppsförflyttningar behåller sin angivna brännvidd lite bättre än ett objektiv som endast har innerfokusering. Ett EF 100/2,8 blir alltså troligen kortare i brännvidd vid 1:1 än vad ett Tamron 90/2,8 blir.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag vet som sagt inte så mycket om det här. Sen ska man veta att de angivna brännvidderna inte är exakta. Det kan skilja en hel del mot den "snygga" siffra tillverkaren väljer. Ett 100 mm kan säkert vara 95 mm egentligen alltså, även om det kanske inte har så stor betydelse.