Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda ögon, hur slippa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Tjo..

Har sökt på forumet och hittat massor av svar men bara hur man redigerar bort det i ps eller psp och sånt kan ja redan.

Undrar hur ni gör för att slippa röda ögon på era bilder.
Både porträtt och "vanliga"?

Att köra utan blixt e kanske perfekt men om man nu behöver blixt.

Jag har en Osram VS 280 Studio (multi distance) med "delat" blixthuvud så att jag kan ställa in den i olika riktningar. Alltså 100% fram eller steglös vinkel uppåt. Sen kan jag ställa så att 25% går framåt och 75% går uppåt i valfri vinkel.. Om jag nu kan ha användning av det?

Smajly skrev:
Undrar hur ni gör för att slippa röda ögon på era bilder.
Både porträtt och "vanliga"?
Undvik att ha blixten för nära objektivet. Är modellens pupiller uppspärrade, vilket de oftast är i mörk omgivning, ökar risken för röda ögon.

Sen kan jag ställa så att 25% går framåt och 75% går uppåt i valfri vinkel.. Om jag nu kan ha användning av det?
Ja, att rikta blixten i taket till exempel minimerar röda ögon.

Tack Calle..

Tog ett foto innan med 25% fram och resten i 45 grader upp i taket från ca 4 meters avstånd.
Vill inte ha all blixt i taket för att slippa att ögonen skuggas av ljuset som speglas neråt från taket och fick trots detta en liten aning röda ögon.

fenomenet med röda ögon uppkommer bara om man använder blixt i mörka situationer. Kanske låter konstigt men så är det faktiskt (nånting med puppiller o så..). Försök att få det ljusare i rummet.

Tack David..

...om det kan vara saken så löser det allt..
Ska skjuta ett par testbilder imorgon och testa..
får förvisso vänta på framkallning men ett försök kan man ju göra.

Det är blodet i baksidan av ögat som syns och blir till en röd reflektion och givetvis är problemet störst vid fullt öppna pupiller.
Blixt i taket eller åtminstone inte rakt in i ögonen är nog det bästa men då vill man ha en tillräckligt stark blixt för att minimera skuggning som 'Smajly' säger. Ljuset studsar ju fler än en gång.

Blixt är bättre när det är ljust... men den är viktigare att ha när det inte finns tillräckligt med ljus.

// Gabbe.

Själv brukar jag ha en ficklampa och lysa mot "offret" innan jag skjuter.
Brukar funka bra för mig.iaf.

Tack Gabbe..

Jo den kan vara bra när det är mörkt.
Ligger nog mycket i det säger om blodet.

Förstår att detta är en tråd som många undrar över eftersom det är massvis med läsare på kort tid.

Ser fram imot flera tips och ideer mot detta problem som säkert massor har.

Roland: Njaää, kör med färg. Annars det optimala.

Hebbe: Hmm, att jag inte tänkt på det. Men då får man va snabb, lyser mot motivet så att pupillen drar ihop sig menar du och sen fotar innan dom hinner öppna sig igen (detta om man nu inte vill ha ljuset av ficklampan) eller blir det ett snygg ljus av en vanlig ficklampa?.
Använder du blixt tillsammans med ficklampan?

Senast ändrad:
Hahaha... jag kom precis att tänka på när jag skulle plåta farsan och använda den jättebra "röda-ögon reduceringen" på min Olympus 2100UZ. Jag lyckades inte få en enda bild när han hade ögonen öppna.
Han fick nån konstig reflex efter allt blixtrande så ögonen stängdes lagom till slutaren gick.
Tekniken kan inte göra allt för oss.

// Gabbe.

Hahahaha...

Jo det kan ju vara en nackdel med allt blixtrande. :))

Vilket ljus skulle vara bäst att ha i rummet då?? Vanliga glödlampor har ju ofta ett mera "gult" ljus..
Kan hallogen vara ett alternativ??

Blixten har ett väldigt "vitt" ljus.

Kanske kan det vara en bra idé med ficklampa... Dom ofta inbyggda anti-rödögon-blixtarna fungerar ju så att dom sänder ut förblixtar och drar på så sätt ihop pupillerna (som har stor öppning i mörker) innan bilden tas. På samma sätt som bländaröppningen så minskar pupillerna och släpper in mindre ljus då det är ljust - och tvärtom i mörker.
Så rent teoretiskt skulle man väl kunna dra ihop pupillerna med ficklampsljus, men är det verkligen tillräckligt? Borde i såna fall fungera på samma sätt om man tänder en taklampa - men det är sällan tillräckligt för att helt reducera röda ögon.
Well, ska nog ta och testskjuta en serie under olika ljusförhållanden...

Tack Örjan

Har osse i tanke om det skulle räcka med ljuset av en ficklampa när man kan få röda ögon även om man har vanlig takbelysning tänd.

Men å andra sidan så riktas ju ljuset från en ficklampa rakt in i ögonen, lite av det missar man med en vanlig taklampa om den inte är riktbar.

Kanske man skulle ta och införskaffa ett par 3-400 wattare och sätta upp.

Till saken hör att jag använder en "maglight" Alltså halogen, precis samma som blixten. Den hjälper även till att lysa upp lite av de skuggor som man får när man kör med inbyggd blixt. Och då som alltid, blixten över objektivet om man tar en höjdbild.

Röda ögon blir det om man kör blixten rakt mot framåtriktade ögonen och blixten befinner sig inom ”rödögonarean”. Man fotar av näthinnan helt enkelt. Om pupillerna är stora blir det större röd yta. Elimineras genom att flytta blixten längre ifrån objektivets optiska axel.
Med kompaktkameran Konica Hexar + originalblixt placerad i tillbehörsskon blir det aldrig några röda ögon trots att avståndet mellan blixt och objektiv är ca 9 cm. Konicablixten har ingen s.k. rödögonreducering dvs. den ger bara en enda blixt.

En tumregel för att undvika röda ögon är att avståndet mellan kamera och modell inte skall överstiga 30 x avståndet mellan blixt och objektiv.

Olle

Haraldus skrev:
Med kompaktkameran Konica Hexar + originalblixt placerad i tillbehörsskon blir det aldrig några röda ögon trots att avståndet mellan blixt och objektiv är ca 9 cm. Konicablixten har ingen s.k. rödögonreducering dvs. den ger bara en enda blixt.
9 cm ska nog räcka. Om Konikan hade teleobjektiv skulle det vara värre ställt. Jag upplever att risken för röda ögon ökar med längre brännvidd.

Det tror jag också. Jag tror att även blixtens spridningsvinkel spelar in. Att irritera folk med ficklampa känner jag inte för. Däremot att sätta den externa blixten på en skena så att rödaögon ej uppstår.

Hej.
Jag märkte att det blev konstiga ögon när jag hade ett sv/vitt porträtt. Typ graffittimålning. Där har du nog förklaringen! Min Konica ger sällan rödaögoneffekt. Långt mellan objektiv och blixt. Och hjälpt av ficklampan ?! Tror man på en sak så brukar det bli som man tror. (sockerpiller mot öroninflammation som i lumpen)
Hälsn. Hebbe

ANNONS
Götaplatsens Foto