Annons

Röda ögon, hur slippa?

Produkter
(logga in för att koppla)
hebbe skrev:
Hej.
Jag märkte att det blev konstiga ögon när jag hade ett sv/vitt porträtt. Typ graffittimålning.
Precis, det syns även på svart/vit.
Långt mellan objektiv och blixt. Och hjälpt av ficklampan ?! Tror man på en sak så brukar det bli som man tror. (sockerpiller mot öroninflammation som i lumpen)
Har man mycket allmänljus dras pupillerna ihop. Samma sak om man lyser med en ficklampa i ögonen. Det funkar, till skillnad mot sockerpiller;-) Däremot kanske det inte är så praktiskt.

Använder jag ringblixt i studio måste jag ha mycket allmänljus. Ringblixten sitter ju runt hela optiken och ger gärna röda ögon. Det brukar jag lösa med en halogenlampa som är ganska stark.

Dessutom är det vetenskapligt fastställt att vi upplever stora pupiller som attraktivt. (Ni har väl hört talas om belladonnadroppar?)

Bort med ficklampan och förblixtarna!

Olle skrev:
En tumregel för att undvika röda ögon är att avståndet mellan kamera och modell inte skall överstiga 30 x avståndet mellan blixt och objektiv.

Olle

Har fått röda ögon både på nära och längre avstånd. Så du menar att om man bara räknar avståndet så slipper man det. Men det stämmer inte.
Vid vilket ljus antyder du på? Hur är ljusets riktning?

Och sen är vi osse inne på en helt annan riktning läser jag: Att avstånd mellan blixt och objektiv skulle lösa detta med röda ögon? Utvecklas lite kanske: Avstånd mellan blixt och objektivöppning eller bara från blixten till själva objektivet? Hur har detta verkan på röda ögon?

Avståndet mellan kamera och modell bör inte överstiga 30 x avståndet mellan blixten och optiska axeln. Det tror jag kan stämma som en tumregel. En bild av blixten kommer då att projiceras på modellens näthinna men den ”ser” inte kameran eftersom den ser en annan del av näthinnan. Om modellen t ex flyttas rakt framför blixten blir det en bild av blixten mitt på näthinnan men fortfarande ser inte kameran denna ljuspunkt om tumregeln är uppfylld…

Så det säger du..

Ja då är det bara o ta några testrullar.

Hur är det med övrigt ljus i rummet då? Är detta med 4 stycken 500wattare på olika håll riktade mot modellen osse eller är det med typ "vardagsljus" och vanlig taklampa??

Blixten riktad rakt mot modellen eller 45 grader upp i taket?

Jag skulle tro att man kan tillämpa tumregeln på de flesta ljuskällor. Om en 500 lampa befinner sig inom 30 x:s gränsen så är det nog risk för rödaögon (och bländning av modellen). Om man kör blixten rakt på men uppfyller tumregeln så blir det troligen inga rödaögon. Inte heller om man kör blixten i taket eller mot en skärm fast om skärmen är inom 30 x:s gränsen gissar jag att det kan lysa upp näthinnan… Idealet är kanske att skicka en skvätt rakt på med uppfylld tumregel och skicka resten bakåt mot en skärm eller ha flera blixtar för indirekt ljus för att lätta upp skuggorna… Det där att köra med 500wattare och blixt blir väl knepigt vad gäller färgtemperaturen? Blir inte skuggorna för gula då?

Ja kör i en trång hall med vita garderber på ena sidan och vanligt takljus. Använder en ordinär Konica Revio digitalkamera och den inbyggda blixten. Plus då denna ficklampa som bara behöver lysa till precis innan bilden tas. Den stör nog mindre mot att bygga upp med skärmar och en massa halogenlampor. Offret hinner väl tröttna och gå sin väg. Eller se uttråkad ut på bilden.

Hej. Det går att laborera med lampor här och där. Men, om man ska fota ett barn så får man nog inte denne att stå still under tiden som man riggar upp dessa lampor. De sekunder min kära ficklampa lyser upp, fångar dessutom blicken så man slipper stirrandet rakt in i kamerablixten. (Där blir man av en del röda ögon.) Klart att man kanske får göra vissa smärre justeringar med bildbehandling, men det brukar vara marginellt. Det blir det nog även med en massa strålkastare.

om det bara är porträtt du ska ta så kan du ju bestämma ljuset lite själv. du kan väl få lite tid innan att "reka". Som jag ser det så måste det bästa va att försöka ha det någolunda ljust i rummet redan innan. Vanliga lampors röda färgstick kommer nog försvinna ganska bra av blixtens ljus.

se till att vara färdig med allt när du väl ska fota barnet. man blir ju dunder nervös om fotografen springer runt o stirrar. även om det handlar om ljus eller kamera inställning.

Det stämmer allt att ljuset korrigerar sig självt.
Just det där med att rigga upp en massa saker tar bara tid och då är troligen barnet redan ute på gården och leker

Ja både och.. är inte bara ute efter rena porträttbilder. Även en lite mer spontana bilder.
Men större delen av inriktningen skulle vara porträtt. Inte av något barn utan mer vuxen person så rigga saker och ting har jag all tid i världen att göra men jag har inte möjlighet att införskaffa det just nu. Barnet jag ska fotografera inom snar framtid kommer att vara så pass litet att det inte kommer att kunna springa sin väg :)) (dock inte mitt eget)
Har även dåligt med plats här för att rigga större saker med skärmar och dylikt.

Men jag är inne på Hebbes linje här, det verkar enkelt och bra. Men visst skulle man kunna använda sig av "vanliga" hallogen som man kan rikta, behöver ju inte vara så starka om man har ett par stycken ganska nära "modellen", låter man sen solljuset ta sig in i rummet på ett fint sätt så kan det kanske bli perfekt och mjuk blixt 45 grader i taket för att mjuka upp.

Hoppas på att det där med solljuset motverkar röda ögon om det kommer in ganska skarpt genom ett par fönster.

Senast ändrad:
Hej.
Det brukar inte behövas så mycket ljus innan pupillerna drar åt sig, så det behövs inte så mycket extralampor om man nu ska använda så´na.
Fast det blir skuggor av ljus genom fönstret vilket fordrar mer lampor....

ANNONS
Götaplatsens Foto