Annons

Rödaktiga bilder ibland ????

Produkter
(logga in för att koppla)

viperman

Avslutat medlemskap
Någon som har en ide varför vi får lite rödaktiga bilder ibland när vi tar kort med vår lilla Canon Ixus 500

Som inte vitbalansen fungerar som den ska..

tacksam för tips

Någon som har en ide varför vi får lite rödaktiga bilder ibland när vi tar kort med vår lilla Canon Ixus 500

Som inte vitbalansen fungerar som den ska..

tacksam för tips

Auto vitbalansen fungerar tyvärr för det mesta inte som den ska. Med alla kameror. Därför fotar man med RAW eller manuella vitbalansinställning.

ok

Fotar också i RAW men ville hels slippa ta med vår D90 när vi ska utomlands nu

Varför? Är inte den ganska liten? Köp till det fina 35mm/1.8AF så har du allt du behöver i ett litet smidigt paket.

Jag tror tyvärr inte man kan ha för höga krav på en kompaktkamera. Du får helt enkelt färgkorrigera vissa bilder i ett bildbehandlingsprogram när du kommer hem annars.

Inte ens mina (Nikon D3 och D5000) ställer vitbalansen rätt så ofta som kan tycka de borde. Tyvärr kräver alla digital bilder färgkorrigering och fixning med kontraster.

Vill du ha bra bilder direkt ur kameran, fota analog negativ färgfilm, ställ in kameran på exponeringskompensation +1 och lämna in rullarna för framkallning och kopior på ett proffslabb. Du kommer trilla av stolen när du ser kopiorna.

Senast ändrad:
Vill du ha bra bilder direkt ur kameran, fota analog negativ färgfilm, ställ in kameran på exponeringskompensation +1 och lämna in rullarna för framkallning och kopior på ett proffslabb. Du kommer trilla av stolen när du ser kopiorna.

Varför det? Jo, för att någon kunnig har justerar bilderna på ett vettigt sätt. Att resultatet skulle bli bättre med negfilm än om någon kunnig har justerat de digitala filerna har jag mycket svårt att tänka mig. Jag har testat och jämfört.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto