Annons

Rödton i JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie

Aktiv medlem
Jag får krupp! :)

När jag sparar ner en PSD fil till JPEG bästa kvalitet så blir den helt olik originalet till färgen när jag kollar på den i visningsprogrammet i XP (den får en rödton över sig). I PS ser den normal ut.

Någon som vet varför?

Färgprofiler?

Jag har haft samma problem !
Löste det med att köra adobe gamma, laddade AdobeRgb 1998, och det samma på Photoshop!

Det går ju även att ladda ner icc profiler som man kan använda både i PS och i datorns färgprofil.

Men detta är säkert ngt du redan vet om !

Jag har typ samma problem. Jag har kalibrerat min skärm med WYSIWYG-mjukvaran. Därefter har jag fixat till ett foto och konverterat det till ProPrint's färgprofil. i Windows XP visningsprogrammet så är alla väldigt röda och konstiga i färgerna men i PS ser det bra ut. Man ser knappt skillnad på bilden innan eller efter konverteringen i PS.

I visa-menyn i PS står det på aktuell CMYK i konverteringsinställningarna och även om man ändrar den så defaultar den tillbaka igen. Vad används den till?

Och blir mina inskickade bilder bra på papper oavsett hur fult det ser ut i datorn? Vad jag vet så SKA det se konstigt ut i datorn eftersom den är konverterad till en färgprofil som överensstämmer med labbens utskriftsmaskiner.

Sista frågan är var jag ställer in PS att alltid använda min nyskapade bildskärmsprofil? För den ska man väl alltid använda sig av när man jobbar med bilderna i datorn?

Tack för svaren.

Jag ska ha kört samma färgprofil...det märkliga är att problemet bara poppade upp. Men jag får väl gå igenom allt igen. Datorer....datorer...

Hejsvejs

Exakt samma problem som du har Freddie dök upp för mig för fem minuter sedan från ingenstans.. Jag märkte att det löste sig om jag gick in på varje bild och valde Assign profile och gav den rätt (som den egentligen redan hade blivit konverterad till).. Vet inte varför det blev så nu helt plötsligt, kanske har jag gjort något annorlunda i arbetsflödet med behandlingen, men det löste i varje fall problemet. Hoppas det löser ditt också ifall du inte redan har fixat det!

Kenny

ANNONS
Götaplatsens Foto