Annons

Röntgen på säkerhetskontroller.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan ta med film i handtaget utan att filmen förstörs i
säkerhetskontrollen. Fungerar manuell kontroll.

Filmtillverkarna Kodak och Ilford har relativt nyligen gått ut med information om att nyare typer av genomlysningsutrustning (CT-röntgen) för handbaggage kan vara skadligt för filmen. Hurvida det accepteras att göras en manuell kontroll vet jag inte....

Senast ändrad:
Det kanske fortfarande går att slippa röntga filmen på vissa flygplatser men på andra kommer de kanske att köra filmen ett par gånger extra istället om man försöker slippa. Den senare kategorin brukar det inte gå att diskutera med.

På den gamla goda tiden fanns ju en bricka att lägga saker på som de varken röntgade eller körde genom metalldetektorn. Men det var länge sedan.

Jag ställde denna fråga till Transportstyrelsen i januari:
Jag undrar om Transportstyrelsen har för avsikt att i regelverket införa rutiner för manuell kontroll av saker som är för känsliga för att klara en CT-röntgen (t.ex. fotografisk film).

Och svaret blev:
Det finns alternativa metoder för säkerhetskontroll när det gäller kabinbagage.
Så ta kontakt med flygplatsen du ska resa från innan eller när du är på plats så kommer de att hjälpa dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto