Annons

Rörelse oskärpa vid macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

mathiasjohnson

Aktiv medlem
Jag har provat att ta några macrobilder med min 5D, men den blir inte riktigt skarp såsom min gamla "icke DSLR". Jag har provat att låsa upp spegeln och köra på tidsinställning, men då tar det bara ca 2 sekunder innan kortet tas, istället för 10 sekunder?? När jag har trycket på avtryckaren skakar kameran på stativet i någon sekund och hinner alltså inte stanna på dessa 2 sekunder. Är en "sladdavtryckare (kan inte komma på namnet)" lösningen? Man tycker ju att en 5D men ett skapligt objektiv borde få rimligt skarpa bilder. Jag har provat både med 50mm 1.4 och 24-105 mm.

skärpedjupet?

Det är inte så att oskärpan kommer av det extremt korta skärpedjupet du får med en 5D i makroläge (extremt kort i jämförelse med icke-DSLR) Lägg upp en bild. Förresten fotar jag alltid på frihand då det gäller makrobilder på insekter och annat smått. Det gäller att köra relativt snabba tider (minst 1/500 s) om du vill ha en hög andel skarpa bilder. Vad har du kört på för tider och bländare?

Det är rätt svårt att köra på 1/500 sekund om man är inomhus, och isåfall måste man använda antingen blixt eller använda hög ISO. Normalt använder jag stativ.

Re: skärpedjupet?

Tonyeagle skrev:
Det är inte så att oskärpan kommer av det extremt korta skärpedjupet du får med en 5D i makroläge (extremt kort i jämförelse med icke-DSLR) Lägg upp en bild. Förresten fotar jag alltid på frihand då det gäller makrobilder på insekter och annat smått. Det gäller att köra relativt snabba tider (minst 1/500 s) om du vill ha en hög andel skarpa bilder. Vad har du kört på för tider och bländare?

Varför blir skärpedjupet kortare med 5D? Beror inte skärpedjupet enbart av val av bländare?

MVH/Barbro

Re: Re: skärpedjupet?

BNelly skrev:
Varför blir skärpedjupet kortare med 5D? Beror inte skärpedjupet enbart av val av bländare?
Sensorn är ju större, så för att få samma utsnitt måste man öka avbildningsskalan. Detta ger kortare skärpedjup vid samma bländare.

Jag skulle definitivt rekommendera en trådutlösare och spegeluppfällning - då slipper du en hel del vibrationer.

Ett annat problem är att standardmattskivan på 5D (och i stort sett alla moderna kameror) är gjord för att vara så ljus som möjligt, och inte för manuell fokusering. Detta gör att skärpedjupet i sökaren är större än skärpedjuped i den färdiga bilden (med stora bländaröppningar). Man kan alltså av sökarbilden luras tro att skärpan är rätt, men i realiteten ligga några millimeter fel, och det gör stor skillnad i makrofotografering.

Jag använder mattskivan Ee-s i min 5D - det är betydligt lättare att sätta skärpan exakt med den. Nackdelen är att den inte är så bra med objektiv som har en största bländaröppning mindre än f/2,8.

Ett annat tips för noggrann fokusering vid makrofotografering på stativ är att använda en så kallad makrosläde. Då ställer man in objektivet för den förstoringsgrad man vill ha och fokuserar med släden i stället för att flytta stativet fram och tillbaka.

ANNONS
Götaplatsens Foto