Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rabattutrymme vid köp på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag undrar vilka erfarenheter ni har av möjligheterna att få rabatt vid köp av fotoutrustning i nätbutik. I vanlig butik brukar ju tre situationer uppstå:

1) Säljaren tar initiativ till att erbjuda oss ett "bra pris" dvs någon form av paketrabatt i form av nedsatt pris eller någon vara på köpet om vi, förutom det vi överväger att köpa, även köper det eller det. Vi nappar.

2) Vi som köpare tar intitiativ till att få ett bättre pris dvs prutning eller någon vara extra på köpet. Vi får igenom detta.

3) Varken 1) eller 2) händer dvs inget bättre pris eller extraprodukt erhålls. Vi accepterar eller avböjer köp.

Det är ju mycket lättare för både köpare och säljare att diskutera och förhandla om produkter och priser i en vanlig butik än på nätet där ingen direktkommunikation kan ske.

Så min fråga blir: Brukar ni försöka få rabatt vid nätköp, lyckas ni och i så fall ungefär hur mycket rabatt eller mervärde i form av extravaror brukar vara möjligt att uppnå? I vanlig butik är ju 5-10% rabatt eller mervärde inte omöjligt att få. Samma möjligheter på nätet eller sämre?! Beskriv gärna ett verkligt exempel!
 
Om jag köper ett par hyffsat dyra prylar samtidigt brukar jag fråga om paketpris, funkar för det mesta, har fått det hos bla cyberphoto.
 
Om man köper dyra saker så kan ju affären troligen göra ngt på priset.

Bara man inte börjar med "men affär X är ju så mycket billigare" det irriterar de flesta, och du får ingen rabatt...


jag skulle tro att det är svårt att göra ngt på instegskameror tex.. hård konkurens på pris osv..
 
ANNONS