Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radioaktiv optik från Sovjet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har en fantastiskt bra normaloptik till min mätsökarkamera Bessa R2, en Jupiter-8 50mm/2. På en del sajter kan man läsa om att vissa av dessa sovjettillverkade objektiv är radioaktiva. Man kan också läsa att de får en gul färg när de legat mörkt länge och sedan klarnar när de tas ut i ljus. Jag vill minnas att när jag köpte min Jupiter tyckte jag den hade en gulaktig ton i glaset men nu kan jag inte se något av detta längre. På ACP hade man testat en Fed-kamera med optik och det visade sig att denna inte utstrålade mer än vad man får på sig vid vanligt solbadande. Kan någon reda ut detta lite mera, om glaset är radioaktivt, om det är skadligt eller om det är som ACP kom fram till, ofarligt? Dessutom förklara varför glaset ändrar färg (om det nu är så)?

Är detta väldigt viktigt för dig? Jag hade en korridorskamrat som vek sig hattar av aluminiumfolie, han skulle nog kunna intyga objektivets skadeverkningar. Eftersom det kommer från Sovjet skulle han nog varna för kommunistiska vibbar också:)

Om du är verkligt orolig för hälsan så tror jag att konsumentverket/ombudsmannen kan hjälpa dig att få objektivet kontrollerat.

Edit: Jag känner inte till något fysikaliskt fenomen som kan förklara färgförändringen, skulle nog avskriva just det påståendet som en skröna.

Kul kuriosa man kan stöta på vid sökande efter sanningen:
Thorium, while named for Thor, the lightning bolt-wielding Scandinavian god, corresponds with lightning bolt-wielding Jupiter in Roman mythology.
Men förutom det rätt träffande om än inte så användbara citatet så gav google inte mycket på kombinationen thorium och jupiter.

Borde man inte kunna testa genom att se om det slöjar fotografiskt material? Kanske ställa objektivet med baklinsen mot en snutt högkänslig film över natten.

Nej det är inte väldigt viktigt för mig. Jag är mest nyfiken. Tackar för tipset om att testa med film! Trodde inte att radioaktivitét kan påverka film och fotopapper? I så fall kan det ju slöja filmen när den ligger i kameran och det har jag inte märkt något av.

Graal skrev:
Tackar för tipset om att testa med film! Trodde inte att radioaktivitét kan påverka film och fotopapper?
Det var bara en teori från min sida, jag vet inte om det är så. Kanske det är för svag strålning från toriumlinser för att det skall slöja?

Tackar för länken Anders! Hittade följande där:

"Testing for Radioactivity in Lenses
You can easily test a suspect lens using a sheet of high speed polaroid film (see posts below). Place the lens glass element facing downward onto the polaroid sheet for a few days, and then develop. If you see a foggy shadow or outline, you have a radioactive lens. You can also use longer exposure times with a sheet of photographic paper from your darkroom, provided you extend the exposures to several days and protect the paper from direct light fogging."

Så tydligen påverkar radioaktivitet fotografiskt material. Men då borde t.ex en tygridåslutare inte skydda filmen utan sitter optiken på någon vecka borde filmen bli slöjad, eller? En metallridåslutare kanske skyddar mer?

Effekten borde väl avta med kvadraten på avståndet. Och mellan ca 0 och ca 40 mm är det rätt stor avståndsskillnad. Gissar att det skulle kunna vara skälet till att det aldrig är ett problem i praktiken.

Varför skulle kameran vara radioaktiv?

Det måste vara enklare att tillverka en kamera som inte är radioaktiv. Fast det är ju klart gick det på export i USA så är det ett smart sätt att slå ut den amerikanska befolkning, genom långvarig exponering av radioaktivet får de kräfta och avlider, samtidigt som stora resurser binds i sjukvården. Till sist segrar Sovjet över USA och kommunismen kan befolka nordamerika.

Sanning eller skröna...

RolandM skrev:
Sanning eller skröna...
Objektiv med linser med grundämnet torium i är radioaktiva och det är inte en skröna. Gulnande gamla Pentaxobjektiv är det många som har. Jag har själv haft ett Minoltaobjektiv med en toriumlins. Däremot är det ytterst svagt och ingen fara för folk och fä.

"Det måste vara enklare att tillverka en kamera som inte är radioaktiv. Fast det är ju klart gick det på export i USA så är det ett smart sätt att slå ut den amerikanska befolkning, genom långvarig exponering av radioaktivet får de kräfta och avlider, samtidigt som stora resurser binds i sjukvården. Till sist segrar Sovjet över USA och kommunismen kan befolka nordamerika.

Sanning eller skröna... "

Kanske svårt att bli av med all strålning från läckande atomavfall mm? Svårare att ta bort den än att låta den finnas kvar:). Tror heller inte att den stora majoritéten av optik som såldes i Sovjet och Östblocket var mindre "radioaktiv".........:)

Graal skrev:
Tror heller inte att den stora majoritéten av optik som såldes i Sovjet och Östblocket var mindre "radioaktiv".........:)

Fast det kanske var avsikten? Stalin lyckades ju med konststycket att mörda en stor del av den egna befolkningen. Var detta en fortsättning på denna strategi?

jimh skrev:
Objektiv med linser med grundämnet torium i är radioaktiva och det är inte en skröna. Gulnande gamla Pentaxobjektiv är det många som har. Jag har själv haft ett Minoltaobjektiv med en toriumlins. Däremot är det ytterst svagt och ingen fara för folk och fä.

Permanent gulfilter m.a.o. Perfekt för s/v-fotografer!

Ämnet Lanthal

Jag tror frågeställaren har läst något om FED-objektivet Industrar 61L/D f2.8 55 mm där man för att förbättra glasets optiska egenskaper tillsatte ämnet Lanthal.

Mer info finns på nedanstående länkar men även på andra om man söker på Internet.

http://cameras.alfredklomp.com/fed5/radiation/

http://homepage.mac.com/mattdenton/photo/cameras/industar_61_ld.html

Citat från länken ovan:
"The Lanthanum with which the glass is impregnated is quite stable or emits such low amounts as to be less than the sunlight that shines on you and your subject, so not to worry. Worry more about the EM radiation from your cel phone..."

Senast ändrad:
Också Voigtländer APO-Lanthar är radioaktiva. Dock är det nog ganska lite, för jag hade några rullar 120 Orwofilm liggande bredvid ett sånt objektiv i cirka tio år. När filmerna framkallades var det yttersta varvet slöjat, men från resten gick det att göra fina kopior.

laha skrev:
Också Voigtländer APO-Lanthar är radioaktiva. Dock är det nog ganska lite, för jag hade några rullar 120 Orwofilm liggande bredvid ett sånt objektiv i cirka tio år. När filmerna framkallades var det yttersta varvet slöjat, men från resten gick det att göra fina kopior.

Med tanke på den långa tiden kan det ju lika gärna varit den naturliga bakgrundsstrålningen som slöjat ytterlagret då?

ANNONS
Götaplatsens Foto