Annons

Radiosynk Elincrome + Sekonic

Produkter
(logga in för att koppla)

vealgarden

Aktiv medlem
Tror jag sitter i klistret...

Har en Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset + nyligen införskaffat en Sekoninc 758DR.

Har provat att få ljusmätaren till att utlösa blixten, dock utan att lyckas. En koll på Sekonic hemsida gav då:

CH1-CH16 433.62MHz

Till min stora förskräckelse ger en titt i manualen till Elinchrom Skyport:

Mhz 2456-2467.

Verkar vara ett dunderbrakdåligt köp för mig detta.
Är där någon som har en "lösning" på hur man eventuellt kan få Sekoninc 758DR att kommunicera med Elinchrom Skyport utan kabel?

Tror att den ljusmätaren är gjord för pocketwizards system. Jag löpte en sekonic 308s till mina skyport universal och kopplar sändaren med en liten sladd till ljusmätaren. Funkar kalas. Tror du får göra likadant med din om den har en sådan ingång. Den lilla sladden som behövs ingår i Skyportarna.

Det verkar tyvärr nog vara så. Och kablar är det jag vill undvika, därav köpet.

Du har alltså kablat din ljusmätare till sändaren du har på kameran?

Skall testa detta lite senare (men då blir det ändå inte som jag tänkte mig)

När jag testade igår knäppte jag bara av kameran för att på så sätt få ett värde i ljusmätaren.
Men det blir en del "dummkort" på så sätt tyvärr.

Men vet du vilken ljusmätare som pratar med Elinchrome Skyport?

Jodå, att koppla Skyportsändaren till ljusmätaren fungerar bra. Dock är kablen väl kort vilket gör det näst intill omöjligt att samtidigt ha sändaren på kameran.

Nu känns det som att inköp av en extra sändaren är enda lösningen. Sen får man klura ut hur man "fäster" den på ett smidigt sätt på ljusmätaren så att den inte hänger och slänger.

...och så står man där med en inbyggd sändare i ljusmätaren till ingen nytta.(påmeddumstrutenAllan)

Kardborreband finns på metervara. Klipp och Klistra. Jag använder billiga "Kina-sändare" och har en sändare till ljusmätaren Sekonic 308. Man kan ju även bemöda sig med att ta loss sändaren från kameran och plugga in kabeln till ljusmätaren då man behöver mäta ljus, det är ju inte så väldigt ofta trots allt.

Har du lite mer info om "billiga Kina-sändare".

Länk - Pris -...

Nu när man inser att allt inte är som man tror, kan det vara bra med lite billig kunskapslyft (o:

Tack på förhand!

En enkel och helt trådlös variant är att du mäter ljuset i det läget där mätaren väntar på en blixt och sen bränner du av blixtarna med test-knappen på Skyport-sändaren.

Tack alla för era tips. Hoppas även att andra läsare av denna tråd får sig lite matnyttiga tips!

Tillbaka till mitt egentliga mål med inköpt utrustning...

Ponera följande:

Blixtarna uppställda;

Kamera med sändare på stativ (inte som jag nu med den om halsen);

Längreänvadkabelärfunktionellt till objektet (och vem vill ha kablar över hela rummet att trassla in sig i?);

Ingen assistent(=hobbyklickare)

Då tycker jag det hade varit fint att kunna bränna av blixtarna med ljusmätaren och på så sätt fått värdet direkt. Nu är detta egentligen inget större "problem" utan mer en väldigt irriterande missfunktion på så sätt att inköpt ljusmätare inte fungerar som tänkt. Tanken var att ha så få prylar som möjligt med största möjliga funkonalitet. Att inte ovan nämnda kombination pratar med varandra kunde man klurat ut innan inköp, där av min "dumstrut".

Hade från början hoppats på en universell lösning på mitt eget problem (trots det omöjliga) men tycker att vi, som ovan nämnda "lösningar" antyder, ger förslag på hur man som jag, dvs studionybörjare, hanterar inköp + handhavande utav denna utrustning eller helt enkelt utav en helt annan kombination.

Än en gång - Tack för era tips, men fortsätt gärna fylla på med era erfarenheter!

Dessutom...om du köpte din Sekonic från USA så har du en radiomodul med ett annat frekvensband än vad du får på en ev PW köpt i sverige. Funkar heller inte tillsammans.
Oftast använder jag min Sekonic så att den mäter när dess sensor känner av en blixt. Funkar oftast förutom i vissa lägen där det är starkt befintligt ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto