Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosystem till blixten, använda TTL eller Manuell

Produkter
(logga in för att koppla)

adfoto

Medlem
Hej!

Har lite beslutsångest över vad jag ska köpa för radiosystem till min blixt.
Idag löser jag ut min Speedlight SB-900 via IR signalen från Nikon D800:s inbyggda blixt. Men det fungerar långt ifrån alla gånger, särskilt vid utomhusfotograferingar i solljus. Så jag måste uppgradera till ett pålitligare system. Jag fotar mycket bröllop och där finns små marginaler för fel eller utrustningskrångel. Så finns det någon som har ett bra tips på ett bra radiosystem?

Jag har hittat två stycken som jag funderar på. De är:
Phottix Strato TTL Trigger set för Nikon
Aputure Trigmaster II Nikon

Med Phottix kan jag använda mig av TTL men enligt Photax (som jag pratat med via telefon) tycker att den är krånglig och svår att ställa in. Någon som har erfarenhet av det?
De rekommenderade istället Aputure och att jag skulle börja ställa in blixten manuellt istället, men blir inte det krångligt? Prisskillnaden är stor mellan dem, nästan 1000 kr. Så är det verkligen värt de extra pengarna?

Mycket tacksam för råd!

Mvh
Angeliqa Daldorph
 
Jag skulle nog kliva upp ett steg även om det svider och satsa på pocketwizards. MiniTT1 med AC3 kontroll och FlexTT5 klarar både manuellt och TTL och är en dröm att jobba med. Särskilt om man är ute på plats och saker rör på sig. Oftast kör jag då manuellt på kameran för att justera omgivningsljuset med slutartiden och sedan får TTL-systemet ordna huvudexponeringen.
 
När jag började med blixt så skaffade jag mig en Nikon SB-910 eftersom jag trodde att automatik behövdes, men sen dess har jag skaffat 3 Yongnuo YN560-III som är en helt manuell blixt med inbyggd radiomottagare för Yongnuo's blixtsändare. Till dom har jag Yongnuo's blixttriggers, alltså ingen automatik alls, enbart en radiosändare för att utlösa blixtarna.

Enda gången jag tycker att automatik är bra är vid så kallade "snapshots" då man tar oplanerade bilder där ögonblicket kommer och går snabbt. Annars vid porträtt, makrobilder, produktfoto eller liknande så tycker jag att en manuell blixt är att föredra då det ger direkt kontroll över ljuset som man tillför.

Avsaknaden av automatik löser man antingen genom en extern blixtljusmätare, eller som jag gör, genom att ta 2-3 provexponeringar först vilket är lätt numera med digitalkameror.

Vid sport eller bröllopsfoto så vill jag nog ha med min ttl-blixt men annars använder jag uteslutande manuella blixtar.
 
Jag har hittat två stycken som jag funderar på. De är:
Phottix Strato TTL Trigger set för Nikon
Aputure Trigmaster II Nikon

Phottix Strato har jag ingen erfarenhet av men Phottix Odin tycker jag funkar toppen. Jag använder den till två Speedlite (Canon) med en mottagare på varje. Enkelt att växla mellan manuell och TTL. Enkelt att ändra exponeringskompensationen individuellt mellan de två blixtarna. Bra räckvidd. Även bra pris tycker jag.

Det enda problemet jag noterat är att knappen för kanalvalet kan ändras om man har mottagarna drällande löst i väskan – man får lätt panik när man ska fota och inget händer. (Löses med en bit tejp över knappen.)
 
yongnuo yn-622

Jag kan rekommendera yongnuo yn-622. Nu kör jag iofs Canon (yongnuo yn-622c), men de finns även för Nikon (yongnuo yn-622n). På Canon varianten så kan jag använda både manuell och TTL. Den klarar även av HSS. Om jag har en på kameran och en på varje blixt, så kan jag göra alla inställningarna av blixtarna direkt från kamera menyn. Jag har två Canon Speedlites och en Godox Witstro som jag styra med dessa.
 
Tack för era råd!
Du har nog rätt Eld i att man vid bröllop bör använda sig av TTL. Man vill ju fånga ögonblicken.
MLfoto: Har yongnuo yn-622 fungerat problemfritt? Den ligger verkligen bra i pris!
Anjou: Kanske borde satsa på en Odin istället om jag köper en från Phottix då. Det är viktigt att det fungerar bra ju! Finns det möjlighet att öka och minska blixtstyrkan direkt på displayen?
 
Finns det möjlighet att öka och minska blixtstyrkan direkt på displayen?

Du kan ändra blixtstyrkan både från kameran och från Odins display. I alla fall med Canon 5D. Däremot så tror jag inte att du kan ändra blixtstyrkan individuellt mellan flera blixtar direkt från kameran. Men där är jag osäker på hur Nikon fungerar..
 
Kan bara hålla med tidigare inlägg, kör Pocket Wizard så vet du att det funkar. Mini tt1 och Flex tt5 om du vill ha TTL och manuellt. PW Plus3 eller Multimaxom du vill köra manuellt.
 
Kan bara hålla med tidigare inlägg, kör Pocket Wizard så vet du att det funkar. Mini tt1 och Flex tt5 om du vill ha TTL och manuellt. PW Plus3 eller Multimaxom du vill köra manuellt.

Och sen går det bra att bygga ut systemet och kombinera olika delar som man vill. Jag styr ofta mina Flex tt5/Nikon 910 med ljusmätaren (sekonic L478DR). Sen har jag kompletterat med några PlusX som jag triggar andra blixtar med som är inköpta beg och billigt för bakgrunder osv, jag har bl a 2 canon-blixtar som på det viset fungerar utmärkt ihop med Nikonutrustningen. Och om jag känner för det så kan jag flytta över hela paketet och köra analogt med Hasselbladaren eller Mamiyan istället. Utan TTL då men i alla fall, smidigt och flexibelt som attan. :)
 
Om du fotar "mycket bröllop" så lägg det du får i arvode för ett på ett system PocketWizard Flex TT5 + MiniTT1 "för tusan". :)

Inomhus (och jag tycker utomhus också) funkar en SU-800 kanske bättre som master/controller, iaf smidigare än en SB900 till på kameran som inte gör annat är styr externa blixtar - det blir iaf mindre knapptryck än med en SB-900 som controller. Men som andra sa, ta och satsa på PocketWizard - det finns en anledning varför de är populära.
 
ANNONS