Annons

Rajala ett skämt, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Jag beställde ett Nikon Z 24-120 F4 från Rajala Pro shop. Det tog en vecka, inget problem för mig. Men Objektivet kom i en brun låda med beteckningen handskrivet på gaveln. Inuti fanns objektiv och motljusskydd och bubbelplast, inget mer. Inga Nikonpapper som ska vara med. Mailade och ställde frågan hur det kom sig. Fick ett ärendenummer, sedan tyst. I dag försökte jag ringa deras kundtjänst och hamnade i en oändlig kö och gav upp efter en 30 minuter. Nu har jag begärt en fraktsedel för retur via deras kontaktformulär. Får se hur länge det dröjer innan de reagerar. Skrev även till Nikon om detta, de svarade inom en timme. De tyckte det var underligt och att jag skulle kontakta återförsäljaren.
Man blir lätt frustrerad milt sagt av en sån här hantering.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Utan att ha sett hur de är packade så skulle det kunna vara så att de har delat ett ”kit”, då det objektivet numera förekommer i paket med kamera+objektiv.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Många butiker (t.ex Fotokungen) säljer billigare om originalförpackning saknas. Originalförpackning höjer även andrahandsvärde.

En positiv tolkning kan ju vara att de ville levererar snabbare till dig och delade på ett paket.

En negativ tolkning blir att de tjänar tusenlappar på att dela på ett paket.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Många butiker (t.ex Fotokungen) säljer billigare om originalförpackning saknas. Originalförpackning höjer även andrahandsvärde.

En positiv tolkning kan ju vara att de ville levererar snabbare till dig och delade på ett paket.

En negativ tolkning blir att de tjänar tusenlappar på att dela på ett paket.
Så är det nog. Jag har själv jobbat inom fotohandeln tidigare och vi sänkte alltid priset på ett objektiv om vi delade på ett paket. I det här fallet kunde man kanske begära att bli tillfrågad om kan acceptera köpet utan originalkartong och allra helst erbjuda en rabatt. En nöjd kund kommer alltid tillbaka.
Värst i det här fallet är väl att deras kundtjänst verkar obefintlig. Och att inte svara i telefon är ju katastrof. Man måste kunna kommunicera med företaget inom rimlig tid.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Enkel regel: Handla inte ifrån Rajala. Det är bara strul.
I detta fallet hade jag skickat tillbaka och bett om pengarna tillbaka. Kan lika gärna vara ett begagnat objektiv som du såklart inte ska betala fullpris för.
Precis så har jag gjort. Fått faktura så de har inte fått några pengar än. Inväntar en fraktsedel vilket troligen kommer att dröja.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har vid två tillfällen köpt kamerahus med kitobjektiv av modell Nikon. I varje paket har både hus och objektiv varit paketerade i varsin egen kartong inlagda i ett större gemensamt paket. D.v.s. att om man delar ett kitpaket borde objektivet ändå ha ett eget originalpaket! Jag tror inte att din försändelse är från ett delat paket.
Antingen är det en demoglugg som har vandrat runt i någon av deras butiker (finns ju i Helsingfors också) eller så är det begagnat. För dom pengarna skall man kräva bättre ordning!
 

Tomo53

Aktiv medlem
Jag har vid två tillfällen köpt kamerahus med kitobjektiv av modell Nikon. I varje paket har både hus och objektiv varit paketerade i varsin egen kartong inlagda i ett större gemensamt paket. D.v.s. att om man delar ett kitpaket borde objektivet ändå ha ett eget originalpaket! Jag tror inte att din försändelse är från ett delat paket.
Antingen är det en demoglugg som har vandrat runt i deras butik eller så är det begagnat. För dom pengarna skall man kräva bättre ordning!
Bra att veta. Ska bli intressant att höra vad de säger.
 

PMD

Aktiv medlem
Många butiker (t.ex Fotokungen) säljer billigare om originalförpackning saknas.
Fotokungen brukar skriva "bulk" i rubriken när de säljer varor utan originalförpackning. Ett aktuellt citat från Fotokungens webplats:
Fotokungen sa:
Jag har vid två tillfällen köpt kamerahus med kitobjektiv av modell Nikon. I varje paket har både hus och objektiv varit paketerade i varsin egen kartong inlagda i ett större gemensamt paket. D.v.s. att om man delar ett kitpaket borde objektivet ändå ha ett eget originalpaket! Jag tror inte att din försändelse är från ett delat paket.
Det kan mycket väl vara från ett delat paket.

Jag köpte en gång ett systemkamerahus av Rajala som kom i en originalförpackning där man hade plockat ur objektivet. Originalförpackningen innehöll alltså från början ett kamerapaket ("kit") med hus och objektiv. Objektivet saknade uppenbarligen egen originalförpackning så det måste de ha sålt i en gråbrun kartong.

Jag tror alltså att det var ganska stor chans att det var en helt nytt objektiv som Tony fick hem, men Rajala borde förstås ha talat om hur det låg till på sin webbplats.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Originalförpackningen innehöll alltså från början ett kamerapaket ("kit") med hus och objektiv. Objektivet saknade uppenbarligen egen originalförpackning så det måste de ha sålt i en gråbrun kartong.
Det kan inte ha varit "Nikonhus med kitobjektiv". Du skall inte blanda in andra tillverkare som kan ha andra metoder.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan inte ha varit "Nikonhus med kitobjektiv". Du skall inte blanda in andra tillverkare som kan ha andra metoder.
Originalförpackningen innehöll från början en Nikon Df med "kitobjektivet" Nikkor 50mm f/1.8G Special Edition.

Jag beställde dock inte det paketet eftersom jag redan hade ett lämpligt Nikkor 50 mm.

Vad jag fick var alltså en Df i den originalförpackningen med objektivet urplockat.
 

Aurash

Ny medlem
Egentligen är det tillverkarens fel när de säljer ett objektiv som kittobjektiv så borde ALLTID originalförpackning följa med. Ett fult knep som alla tillverkare har kört med är att alltid begära ganska höga priser för sina kittobjektiv och därmed få köparen tro att de gör världens kap när de köper ett kamerapaket.
Man borde få rabatterad pris med kombinationsmöjlighet på samtliga objektiv som de har i sitt sortiment när man köper en kamera. Varje gång man uppgraderar sin kamera så skulle man lägga till ett objektiv i sin kameraväska.
skippa alla löjliga Black Friday, summer sale, cash back mm...
 

DanneWest

Medlem
Det ska vara information om en sådan förpackning och även så brukar det då vara nedsatt pris. Fult att bara skicka på det viset och Jag hade absolut skickat tillbaka det och köpt sedan i annan fotoaffär.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Till och med när jag beställde ett kit (Z6+24/70 f/4) från E-infinity så kom objektivet i originalkartong, kameran i originalkartong som sedan var förpackat tillsammans i ytterligare en Nikon originalkartong för själva kitet. Mycket snyggt och prydligt!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Till och med när jag beställde ett kit (Z6+24/70 f/4) från E-infinity så kom objektivet i originalkartong, kameran i originalkartong som sedan var förpackat tillsammans i ytterligare en Nikon originalkartong för själva kitet. Mycket snyggt och prydligt!
Du minns nog fel, beroende på vad man menar med originalkartong, om det var ett riktigt paket de skickade. Kartong ja, ”retail”-dito nej. Blir nog lite knepigt att skicka en kartong märkt ”Kit” när det inte är en del av ett sådant (längre) och möjligen blir Nikon gnälliga(re) då också.


Sedan har olika varianter förkommit. Min D80 köpte jag med 18-70 och där har jag för mig att det var ihopbuntade originalkartonger för ”retail”. Sannolikt för det ”riktiga” paketobjektivet var 18-135.

Det här enklare paketet har objektivet inte ens egen låda i:

Samma här:

Ergo, det går inte att säga hur just det här objektivet varit packat från början, utan att veta hur just det paketet levererats. Det varierar helt enkelt, men är det riktiga paket ligger det i vart fall inte i kartong avsedd att säljas separat.

Sedan ska Rajala förstås inte skicka ett sådant objektiv utan att det framgår förväg.
 

Hellberg

Aktiv medlem
Själv beställde jag ett kamera paket. Förväntade mig ett objektiv som skulle levereras i bubbelplast. Men fick ett i kartong.... dock saknades kameran 😆😅 och kundtjänst svarar inte.... yeheyy! Aldrig mer Rajala.
 

Bilagor

ANNONS