Annons

Rajala ett skämt, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Själv beställde jag ett kamera paket. Förväntade mig ett objektiv som skulle levereras i bubbelplast. Men fick ett i kartong.... dock saknades kameran 😆😅 och kundtjänst svarar inte.... yeheyy! Aldrig mer Rajala.
Jag har bara handlat från Rajala direkt i butiken i Stockholm eller för avhämtning i den, på förekommen anledning. Är den skickad från där de gjort som de gjorde när jag köpte ett kamerahus direkt i butiken kan ju kameran lätt saknas av misstag. Den låg nämligen inte i sin kartong, utan separat (gissningsvis pga stöld/rånfrågan) då de hämtade kartongen och sedan fick gå och hämta det tillhörande kamerahuset (ja, det var rätt hus till rätt kartong och det var nytt). Detta var dock före de byggde om butiken, så det är ett antal år sedan.

Om du fick kamerans kartong alltså, och inte bara objektivets. N.b. att butiker ibland skickar saker i separata paket. Fick alldeles nyligen en beställning i två paket från Scandinavian Photo. Proffsmagasinet lyckades skicka en beställning i tre olika paket med varierande ankomstdagar förra året. Dessutom fungerade inte notifieringen om ankomst till utlämningsställe för alla…

Rättat lite Apple-”rättningar”.
 
Senast ändrad:

Hellberg

Aktiv medlem
Jag har bara handlat från Rajala direkt i butiken i Stockholm eller för avhämtning i den, på förekommen anledning. Är den skickad från där de gjort som de gjorde när jag köpte ett kamerahus direkt i butiken kan ju kameran lätt saknas av misstag. Den låg nämligen inte i sin kartong, utan separat (gissningsvis pga stöld/rådfrågan) då de hämtade kartongen och sedan fick gå och hämta det tillhörande kamerahuset (ja, det var rätt hus till rätt kartong och det var nytt). Detta var dock före de byggde om butiken, så det är ett antal år sedan.

Om du fick kamerans kartong alltså, och inte bara objektivets. N.b. att butiker ibland skickar saker i separata paket. Fick alldeles nyliten en beställning i två paket från Scandinavian Photo. Proffsmagasinet lyckades skicka en beställning i tre olika paket med varierande ankomstdagar förra året. Dessutom fungerade inte notifieringen om ankomst till utlämningsställe för alla…
Kom precis fram på telefon till kundservice. Skam den som ger sig... Huset är restat, dom 30 som var i lager har gått... förhoppningsvis kommer det in hus inom ett par dagar.

Men ... det var billigt iaf! 😎
 

ErlandH

Aktiv medlem
Värst i det här fallet är väl att deras kundtjänst verkar obefintlig. Och att inte svara i telefon är ju katastrof.
Den är inte alls obefintlig, tvärtom. Jag ringde själv dem härom dagen, väntade inte speciellt länge innan jag fick svar och hjälp. Min fråga var angående uppskattat leveransdatum för ett BF-inköp, den jag pratade med letade ganska snart upp ett kollinummer och mejlade mig.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har handlat en del av Rajala och tycker inte att dom alltid är riktigt som andra fotoaffärer: sajten ibland svår att hitta rak och tydlig info på - tvåspråkigheten märks här ibland. Gäller bl a var begagnat ligger i lager: Finland eller Sverige.

Deras begagnatutbud är dock ofta bra och med vettiga priser, ibland överraskande bra.
Jag har alltid fått var jag har beställt och grejerna håller vad dom lovar.

Har aldrig råkat ut för delat kit som nämndes här ovan.
Man får räkna med minst 2-3-dagars längre levtid - i alla fall om grejerna skickas från Finland - vilket inte gäller allt - en del beggat kan finnas i Sverige/Stockholm.....
Kundtjänsten upplever jag som helt OK.......
 

Dragoo

Aktiv medlem
Det är bara att titta på hur man hanterar Black Friday rea eller andra reor. Lägger lägger alltid dit RRP (Recommended Retail Price) pris framför "rea-priset" som då ska få det se att ut som ett rea-pris men som egentligen inte är det. Det är oftast ett normalpris hos andra butiker typ Mattssons eller Cyberphoto. Så här har de hållit på länge.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är bara att titta på hur man hanterar Black Friday rea eller andra reor. Lägger lägger alltid dit RRP (Recommended Retail Price) pris framför "rea-priset" som då ska få det se att ut som ett rea-pris men som egentligen inte är det. Det är oftast ett normalpris hos andra butiker typ Mattssons eller Cyberphoto. Så här har de hållit på länge.
Det där stämmer inte alls. Rajalas BF-priser låg långt under alla konkurrenters, i alla fall på de Canonprylar som jag tittade på. Köpte RF100-500 för 3000 kr mindre än nästa billigaste butik (som också hade rejäl BF-rabatt).

Fotnot: Frågade faktiskt Mattssons om de kunde matcha Rajalas pris, jag gillar att handla lokalt, men de konstaterade lite uppgivet att det var under deras inköpspris.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Du minns nog fel, beroende på vad man menar med originalkartong, om det var ett riktigt paket de skickade. Kartong ja, ”retail”-dito nej. Blir nog lite knepigt att skicka en kartong märkt ”Kit” när det inte är en del av ett sådant (längre) och möjligen blir Nikon gnälliga(re) då också.


Sedan har olika varianter förkommit. Min D80 köpte jag med 18-70 och där har jag för mig att det var ihopbuntade originalkartonger för ”retail”. Sannolikt för det ”riktiga” paketobjektivet var 18-135.

Det här enklare paketet har objektivet inte ens egen låda i:

Samma här:

Ergo, det går inte att säga hur just det här objektivet varit packat från början, utan att veta hur just det paketet levererats. Det varierar helt enkelt, men är det riktiga paket ligger det i vart fall inte i kartong avsedd att säljas separat.

Sedan ska Rajala förstås inte skicka ett sådant objektiv utan att det framgår förväg.
Du har nog rätt! Mitt såg ut som på filmen du skickade. :D Jag minns bara att jag tyckte det kändes väldigt seriöst och välorganiserat. Jag hade så låga förhoppningar på E-Infinity pga gråimport osv. :p
 

Cope1

Aktiv medlem
Har handlat 2 ggr på Rajala. Det var iaf minst en gång för mkt.
Oerhört tungrodd mailkontakt med supporten där man fick samma svar hela tiden.

Numera handlar jag inte ett dugg av dom oavsett deras prissättning.
Tex är Sigmaobjektiven gråimporterade och någon hjälp av den svenska generalagenten har man inte heller tillgång till.

Både hos cyberphoto och kameradoktorn har jag fått hjälp iav absolut högsta klass. Så där hamnar i regel mina surt intjänade slantar.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag har handlat från Rajala två gånger. Första gången var när de öppnade sin butik i Malmö (long gone), jag köpte ett 50mm nikonobjektiv över disk. Andra gången var för tre veckor sedan när jag beställde en begagnad Fujifilm X-Pro3. Det enda klagomålet är väl att det inte fanns någon bild, ingen specifikation på vad som ingick (bara en text om att tillbehör kunde variera eftersom den var begagnad), och ingen information om var den fanns.

Det visade sig att den fanns i Finland, men levererades på fyra dagar, inklusive originalkartong och samtliga tillbehör utom ringar att sätta remmen i. Laddaren var inte original heller. Jag är inte missnöjd.
 

Tomo53

Aktiv medlem
I dag fick jag bekräftat från Nikon att vid "kitpaket" har både kamera och objektiv egna original förpackningar. Nu inväntar jag bara svar från Rajala.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Handlat massor av Rajala sedan de öppnade och innan när de hette något annat här i Sverige, alltid varit toppen, inget strul och bästa priserna när de rear. Nu blev det ett RF 100-500 till superpris, beställde fredag och fick det på posten i onsdags, snabbt och perfekt.
 

Tomo53

Aktiv medlem
I dag fick jag svar från Rajala att de splittar kit för att ha objektiven tillgängliga och då får man en bruk kartong utan papper. Enligt Nikon ska det vara med originalkartong även vid kitpaket. Hur som helst får jag returnera objektivet. De vet inte när Nikon kan leverera nya. Kan ju alltid förbeställa ett på Cyberphoto t.ex som har samma pris.
 

Snuddas

Aktiv medlem
I dag fick jag svar från Rajala att de splittar kit för att ha objektiven tillgängliga och då får man en bruk kartong utan papper. Enligt Nikon ska det vara med originalkartong även vid kitpaket. Hur som helst får jag returnera objektivet. De vet inte när Nikon kan leverera nya. Kan ju alltid förbeställa ett på Cyberphoto t.ex som har samma pris.
Får väl hoppas att Rajala har följt skriftväxlingen i den här tråden och lärt sig att man skall vara tydliga med att annonsera hur deras varor levereras. Att utan förvarning, leverera fabriksnytt i "begegnatpaket" går sällan hem hos en fotoentusiast!
 

Tomo53

Aktiv medlem
Får väl hoppas att Rajala har följt skriftväxlingen i den här tråden och lärt sig att man skall vara tydliga med att annonsera hur deras varor levereras. Att utan förvarning, leverera fabriksnytt i "begegnatpaket" går sällan hem hos en fotoentusiast!
Man får hoppas på det. Bra information och snabb kundservice lönar sig alltid i längden. Jag fick i alla fall en förklaring som bekräftade våra teorier, men hade man fått information direkt vid köp och kanske även en rabatt så hade det varit ännu bättre. Nu blir det retur och ett förköp i någon annan butik. Jag har ju inte så bråttom med optiken utan kan vänta ett tag.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Man får hoppas på det. Bra information och snabb kundservice lönar sig alltid i längden. Jag fick i alla fall en förklaring som bekräftade våra teorier, men hade man fått information direkt vid köp och kanske även en rabatt så hade det varit ännu bättre. Nu blir det retur och ett förköp i någon annan butik. Jag har ju inte så bråttom med optiken utan kan vänta ett tag.
Bra det! Objektivet (Z 24-120/4S) tål att vänta på. Jag har det själv och har använt det sedan febr. då jag bytte in kitobjektivet 24-70/4S. Det är överraskande bra med tanke på brännviddsområdet. Finns mer att läsa om detta på "Prylar" i FS, där jag lagt in en recension.
 

Tomo53

Aktiv medlem
Nu är det klart med Rajala. När kundtjänsten hörde av sig gick det rätt fort. En fraktsedel för retur kom omgående och det är nu på väg tillbaka. Ett nytt objektiv beställdes hos Hegethorns Foto i Nässjö efter en trevlig chat med deras kundtjänst. De inväntade objektiv från Nikon så jag får vänta ett tag. Men de har fått bra omdömen och det kändes väldigt tryggt att handla där.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Nu är det klart med Rajala. När kundtjänsten hörde av sig gick det rätt fort. En fraktsedel för retur kom omgående och det är nu på väg tillbaka. Ett nytt objektiv beställdes hos Hegethorns Foto i Nässjö efter en trevlig chat med deras kundtjänst. De inväntade objektiv från Nikon så jag får vänta ett tag. Men de har fått bra omdömen och det kändes väldigt tryggt att handla där.
Får framföra ett uppskattande ord till trådskaparen som är vänlig att berätta hur "ärendet" slutade!
 
ANNONS