Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajalas angivna norm:pris på bl a Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Anger Canon rekommenderade cirkapriser som tidigare, har jag inte sett på länge?
Rajala anger på sin NYA hemsida rena fantasipriser som norm=normalpris. Tex skall 6D kosta 23 470kr normalt och 5D Mark III kostar 38 300kr, enbart kamerahuset i båda exemplen. Det kostade de inte ens när de var nya. Genomgående sådana jämförelsepriser jämfört med deras mer normala egna priser. Någon sorts bondfångeri eller har de bara haft en praktikant?

Canons rekpris var 19 600 kronor för 6D.

Håller med om att det inte låter rimligt att Rajala verkligen tagit 23 470 för 6D under en längre period.

Så här skriver konsumentverket: "Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en längre tid."

...
Så här skriver konsumentverket: "Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en längre tid."

Ja, men många butiker använder istället "av leverantören rekommenderat pris" som jämförelse för att påskina hur billiga de är, men vilket ju kan vara vilken fantasi som helst.

Oftast är det ju intressantare att jämföra med exempelvis prisjakt.

Petter...

Vilket var 19 600 kr vid introduktionen. Konsumentverket anger tydligt att jämförelse ska ha gällt i butiken.

Konsumentverket skriver också:

"Marknadsföring får framhäva ett särskilt förmånligt pris och innehålla
prisjämförelser, men bara om uppgifterna inte är vilseledande. Man får
exempelvis bara göra jämförelser med priser som man själv eller andra
faktiskt tillämpa
r. Det ska även framgå vilken typ av pris jämförelsen gäller,
till exempel om jämförelsen gäller säljarens eget ordinarie pris eller ett
realisationspris i jämförelse med konkurrentens pris.
"

https://www.google.de/url?sa=t&sour...elxDtY&usg=AFQjCNGm2UhQXepO8aC6r2rX5BOqa21X1g

Måste alltså inte vara sitt eget ordinarie pris man jämför med.

Nu kollade jag prisjakt. Ingen annan verkar sälja 6D för över 20 000, men väl 19 900. Men andra gånger kan man häpna över priser om man scrollar neråt i prisjakt.

Petter...

Måste alltså inte vara sitt eget ordinarie pris man jämför med.

Men då måste man ange vems priset är.

"Det ska även framgå vilken typ av pris jämförelsen gäller, till exempel om jämförelsen gäller säljarens eget ordinarie pris eller ett realisationspris i jämförelse med konkurrentens pris."

Här står inget annat än "Norm.pris". De kan inte syfta på annat än det ordinarie priset, och det ska ha gällt i butiken en längre tid.

Men då måste man ange vems priset är.

"Det ska även framgå vilken typ av pris jämförelsen gäller, till exempel om jämförelsen gäller säljarens eget ordinarie pris eller ett realisationspris i jämförelse med konkurrentens pris."

Här står inget annat än "Norm.pris". De kan inte syfta på annat än det ordinarie priset, och det ska ha gällt i butiken en längre tid.

Jag försvarar inte Rajalas sätt att göra som de gör. Jag bara kommenterade att det inte är ovanligt. Och sedan korrigerade jag uppgiften om att det alltid måste jämföras med butikens "Ordinarie" pris.

Men som sagt, den där sortens prismarknadsföring är ju förlegad när alla har tillgång till prisjakt och liknande i sin dator och smarta telefon.
Man tittar på prylen i butiken. Plockar fram prisjakt och visar expediten hur konkurrentsituationen ser ut. Ofta matchar de priset. Och gör de inte det går jag någon annanstans.

Petter...

Vågar man begära att de slutar med detta, de annonserar ju här! I övrigt en av Stockholms bästa butiker, toppservice, kunniga och seriösa. Retar mig bara på detta och deras s k rea då de aldrig vill säga priset om man inte frågar efter specifik produkt, urtöntigt.

Du kan ju alltid be dem sluta med dumheterna, men som Petter påpekade så spelar det inte så stor roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto