Annons

Ram djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Jag har några bilder som lämpar sig för att hänga på väggen, men ...

... det är rena djungeln där ute med ramar.

Gallerix verkar krama A-formatet, fotolabben verkar gosa med "runda" format (t.ex. 20x30, 30x40).

Så ni som ställer ut era bilder, vilka format är att föredra? Jag tänker då på format i storleken 20x30/A4 och 30x40/A3, samt vilka kvadratiska format är lämpligast för portrett?

Visst, jag vet att detta är mycket tyckande och smak, men vad använder du och varför? En aspekt på detta är utskrift via nätet, jag tror inte att fotograferna stödjer A-formatet (åtmindstonde gjorde inte Kodak det), och jag vägrar skriva ut på egen skrivare, resultatet blir inte tillräckligt bra och det är dyrt!

Jag gillar själv "luft" mellan bild och ram, t.ex. passepartou. Men vad tycks om en utskrift/bild med "luft" istället för passepartou?

Tacksam för svar då jag tänker göra några inramningar inom närmaste framtid.

---
TIPS till Fotosidan... kan ni göra en lämplig lista över standard utskriftsformat (både kvadratiska, "avlånga" och CD/DVD cover, m.fl.). En novis fråga kanske, men kan kanske vara till hjälp.

Mvh

Jag brukar köpa passepartouter på Gallerix. Yttermått: 30x40 cm. Innermått: 19x29 cm. Dessa passar perfekt till fotolabbens 20x30-förstoringar. Dessutom kostar passepartouterna bara 40 kr och en 30x40-metallram 100 kr.

Ikea-ramen Ribba 40x50 cm har en enkel passepartout som passar till 30x40-förstoringar.

Vilket format som passar till porträttbilder beror på bildens komposition. Helbilder blir bra på 20x30.

Då jag hade utställning senast, skar jag själv till 20st 30x40 passepartouter till 20x30 bilder.

Till små bilder, tycker jag man ska ha någon form av passepartout för att isolera dom från själv rummet.
Till riktigt stora bilder, behövs ju inte alltid det, kanske säger sig själv.

Sen beror det ju på hur stort själva rummet är med, hur det ser ut etc.

Finns nog inga generella riktilinjer hur man ska göra, det viktiga är att framhäva bilderna iaf.

Takk för era svar. Det lutar åt 20x30 bild med 30x40 passepartout och passande ram.

Mvh
Tor

ANNONS
Götaplatsens Foto