Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ram eller hd?

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
hej.

sitter på lap-top och hankar mig fram i ps och lightroom. jag känner att det snart börjar bli dags för en lite uppgradering, men eftersom ett inköp av dslr även är nära förestående blir det till att välja lite försiktigt mellan uppgraderingsalternativen.

idag kör jag en turion 1.8 ghz med 1024 ram och en 100gb hdd på 4200 rpm.
jag har hört att vissa anser att hårddisksnurret gör mer för snabbheten i datorn än ramet gör, så min fråga är följande:

om jag ska uppgradera antingen till 2gb ram eller investera i en 7200rpm 100gb hdd... vilket kommer göra mest för burken?

mvh, Magnus

Skulle inte säga att det är så självklart. Med motivering blir det tydligare...
Om du ska jobba i Photoshop så är det definitivt RAM.
Men om du vill starta program fort, så är det hårddisken som gäller.
Sen är det många laptop som har delat minne med grafikkortet. Där kan det vara värt att snegla på ett grafikkort som har eget minne på grafikkortet.

jag jobbar ju mycket i ps. grafikort sitter för sig själv i datorn, det kanske jag borde tagit med. ett ati 128mb. det viktigaste är ju att arbetsflödet flyter och inte blir sirap.

ANNONS
Götaplatsens Foto