Annons

ramar till bilder 30*45

Produkter
(logga in för att koppla)

timiras

Ny medlem
Hej, nu har jag lämnat in några bilder för framkallning i storlek 30*45. Jag letade efter ( relativt) billiga ramar till den storleken. Varken Gallerix Claes Ohlsson eller Ikea i Göteborg har dock sådana ramar.
Min fråga blir alltså om någon vet vart jag kan få tag på ramar i storleken 30*45 utan att behöva lämna in dem till någon dyr ram-affär för inramning.

Jag knuffar liv i den här gamla tråden.

Någon som vet vart man får tag i 30x45 ramar till ett vettigt pris??

Syrafritt?

Det är bara att välja ett större format och använda passpartout.
Hur som helst är det inte bra utan passpartout därför att det kan bli fuktproblem mellan bild och glas.
Om man behöver syrafritt till utskrifter vet jag ej.

Skall bilden överleva länge så är det syrafritt som gäller.

Man kan montera PÅ glas så det där fuktproblemet förstår jag inte.

Varför måste det vara 30x45?
Använd 30x40 så finns det massor av standardramar, OBS Ikea, vilken ramaffär som helst.
Eller 40x50 och gör en passepartout.

Jag har köpt 30x45 på Gallerix i Stockholm, så det måste ju finnas som beställningsvara. Enkla svarta träramar. Minns inte priset, men det var inte dyrt.

Erik Schalin skrev:
Varför måste det vara 30x45?
Använd 30x40 så finns det massor av standardramar, OBS Ikea, vilken ramaffär som helst.
Eller 40x50 och gör en passepartout.

För att jag vill ha det lite mer utdragna formatet.
40x50 med passepartout funkar nog bra till en 30x40 bild men blir nog inte så snyggt på en 30x45.

Mattias: Jag ska gå och fråga på gallerix här i stan om dom kan ta hem.

Tack för era svar.

Clas Ohlsson har 50x60-ramar i clips utan kant. Den storleken borde funka bra till en 30x45-bild med passepartout. Då kan man ha en ngt bredare nederkant vilket oftast ser bättre ut.

Erik Schalin skrev:

Man kan montera PÅ glas så det där fuktproblemet förstår jag inte.

Om bilden är monterad på glaset får du en jämn yta, men om du lägger bilden löst direkt mot glas är risken stor att den delvis klibbar fast mot glaset. De fläckar som då bildas ser inte bra ut. Och det fungerar likadant för utskrifter som för silvergelatinbilder.

Stefan

stefohl skrev:
Om bilden är monterad på glaset får du en jämn yta, men om du lägger bilden löst direkt mot glas är risken stor att den delvis klibbar fast mot glaset. De fläckar som då bildas ser inte bra ut. Och det fungerar likadant för utskrifter som för silvergelatinbilder.

Stefan
Aha

ANNONS
Götaplatsens Foto