Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vart hittar man ett stort sortiment av olika ramar?

Finns det några standardstorlekar?

Vad ligger priserna på att "specielabeställa" en ram efter sitt eget önskemål? (mått ca 20x60cm tror jag)?

/Jocce

Det finns många standardstorlekar från 6x8 cm till 70x100 cm.

Att måttbeställa en ram kostar mellan 150 kr och 5000 kr. Det beror på kvalitet och hantverk.

Är man händig kan man köpa ramlist på metervara och såga till själv. Är man inte en fena på gersåg och tavelspik kan man köpa halvfabrikat och skruva ihop själv.

PerFogelberg skrev:
Det finns många standardstorlekar från 6x8 cm till 70x100 cm.

Att måttbeställa en ram kostar mellan 150 kr och 5000 kr. Det beror på kvalitet och hantverk.

Är man händig kan man köpa ramlist på metervara och såga till själv. Är man inte en fena på gersåg och tavelspik kan man köpa halvfabrikat och skruva ihop själv.

Måttet på bilden jag söker är 30x80, är det en standard storlek, eller blir det till att beställa ram?

Finns det några ställen som är bra och billiga i sthlm vad det gäller ramar?

/Jocce

30x80 är inget standardmått jag har hört talas om. Ett tips om du vill komma billigt undan är att kolla på loppmarknader om du hittar en ram i bra storlek. Sen kan man måla om den och kanske komplettera den med en ny passepartout.

Att måttbeställa en ram är aldrig billigt. Ramlist kostar från 100 kr/m exkl. moms. Sen tillkommer glas, passepartout, isolering, bakstycke, hängare och monteringskostnad.

Genom att välja billigare material kan man komma billigare undan. Mina erfarenheter är att det är jobbigt att göra om en bild tio år senare bara för att den har varit dåligt monterad.

ANNONS
Götaplatsens Foto