Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rapphet & Ljud i 5D kontra 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!

Undrar lite.
Ni som har erfarenhet av EOS 1DsmII samt 5D/5D mII.
Hur är likheterna vad gäller ljudet OCH rappheten mellan dessa.

För att precisera lite så gillar jag rappheten och ljudet i EOS 7D.. Jag ogillar detta i 5D/5DmII.. är ljudet i en EOS 1DsmII mer likt ljudet i 5D/5DmII än ljudet i typ EOS 7 ??

Hoppas ngn vet och att svaret är åt det håll jag hoppas ..:)

MVH Niclas, (som alltså inte har så mycket erfarenhet av 1DsII)

har bara erfarenheter av 1D MKII (inte Ds) och jämfört med 5D MKII så är känslan och slutar/spegel ljud till fördel för 1D milslång ...

Samma gäller som du själv känner mot 7D. men 1D MKII vinner över 7D

men 5D MKII viller i bildkvalitet...

Jo jag har också den erfarenheten.
Känslan i 5D är inte riktigt ngt för mig, liknar mest en medelmåttigt modern analog kamera typ ala EOS 50E eller ngt i den stilen

Risken är ju att 1Ds är ungefär lik 5DmII. (?)

7D är ju enormt diskret och det är det jag vill ha. Så lågt och så kortvarigt elektroniskt ljud som möjligt,,

Ngn här borde veta. Eller om 1DsmII ligger typ mellan 1D och 5D husen ?

MVH Niclas,

haha, ja bildkvaliteten hit och bildkvaltieten dit...
Jag tror folk är kassa på att exponera :))

Nä här lämnar vi dessa saker. tack!

Ljudet i kameran tycker jag är av stor vikt och det handlar ju inte om att man fotar i smyg.

Jag fattar inte att många inte får frysningar när de tänker på hur Odiskret en 5D är kontra en 7D under en vigsel tex..

Jag är ute efter en 1DsMII men tvekar lite om den låter som en gnällspikig 5D :/ (???)

MVH Niclas,

Hallå Niclas :)

Prylnörd som man är så har jag haft de hus du pratar om.
Ljudskillnaden mellan 1Dmk2 å 1Dsmk2 är noll enligt min mening. Hårt, rappt å högljutt, (men gött enligt min mening) fast de husen kan man ju ställa in "förlängd slutarspännng" eller va de heter, så bilden tas när du trycker in helt å spegeln släpps upp långsamt å försiktigt när du släpper knappen, bra t.ex. under vigsel.
(På 1D mark III heter det "S" i övre lcd-n)

Hej Lennart :) !
Aha, på så vis. Ja, kanske hade jag gillat ljudet i 1DsMII. Måste nästan kolla in hur den låter.. får söka upp ngn i närheten.
MVH Niclas,

Slutarljudet...

Slutarljudet är allt annat än diskret i 1ds markII. Blev lite nyfiken på det där någon skrev om inställning i kameran. MEN - åter till ljudet. Slutarljudet i 5D faller inte mig i smaken alls. Första tiden med 5D fick jag alltid en känsla av att jag hade för lång slutartid eller något men det var bara ljudet som lät som trögflytande sirap eller något.
Ljudet i 1ds MarkII är distinkt och brutalt. Inte helt smidigt i en kyrka nä men tjohoooo vilken dejlig feeling!!! Grym känsla.

Sååå... hellre en tystare slutare - japp. Men inte så himla KLETIG som 5D. Påverkar såklart inte bildresultatet men tycker ändå det är viktigt att man trivs med helhetsupplevelsen när man investerar i dessa dyrgripar som man ska leva med ett tag.

Om du inte gillar 5D, alltså
kootschlaank - kootschlaank - kootshclaank
då vore kanske lilla 400D något för dig?
ptscheeeiiip - ptscheeeiiip - ptscheeeiiip
Det är något annat än 40D
kjoff-kjoff-kjoff-kjoff-kjoff-kjoff-kjoff

Borde nog sova nu...

På tal om ljudnivå. Stod bredvid en klasskompis med en d40 en gång. Själv hade jag en 400D.

Blev mycket förvånad över hur ljudlös hans d40 var. Riktigt behagligt ljud.
Är detta något som följer alla Canons/Nikons modeller? 40D är ju inte speciellt diskret heller, även om den känns betydligt trevligare att lyssna på än 400D.

tack för inspel i tråden.

trevligt att det är fler som anser att detta är av betydelse!

Jag har nu jämfört flera hus, inkl eos 1Ds MII och kan med handen på hjärtat säga att jag tycker ljudet är ok men INTe så myycket mer faktiskt.

här på sidan kan man höra kameran i fråga. i de andra "review,erna" så finns också ljudfiler. KUL :) http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1Ds-Mark-II-Digital-Camera-Review.aspx

kan ju avslöja att det blir en 1Ds mII med stor sannolikhet. en härlig maskin som inger förtroende.

MVH Niclas,

Absolut, tills den dagen slutaren rasar långt innan man kan förvänta sig det. Ta med kostnaden för ett slutarbyte i din beräkning, såvida du inte köper ett exemplar där den nyligen bytts ut.

pessimisten :lol:
har fått ett ruskigt bra pris så jag är inte orolig för det känner jag. men tackar för tipset.

jag tillhör de som inte tror att slutaren i det huset är så mycket sämre än i de andra 1Dshusen.. men det är ju bara min känsla och handlar det om övertro och naivitet så är det bara till min fördel - i alla fall för stunden :lol:

pessimisten :lol:
har fått ett ruskigt bra pris så jag är inte orolig för det känner jag. men tackar för tipset.

jag tillhör de som inte tror att slutaren i det huset är så mycket sämre än i de andra 1Dshusen.. men det är ju bara min känsla och handlar det om övertro och naivitet så är det bara till min fördel - i alla fall för stunden :lol:

:) Jo, fast man blir inte så himla överlycklig då slutaren börjar bråka redan vid 40K exponeringar. Och som tidigare diskuterats här på FS är jag inte den ende som råkat ut för detta.
Men visst, är priset ruskigt bra så är det en härlig kamera att hantera!

nä, 40tusen .. då tycker jag att Canon borde ha uttalat sig om "fenomenet".. det är ju långt under det man förväntar.

jaja det går nog bra :)

Canon är säkert medvetna om fenomenet ("shutter bounce") sedan länge. Du kan läsa mer om det här.
Min avsikt är inte att avråda dig från köpet, men det kan vara bra att vara medveten om vad man kan råka ut för om oturen är framme. En bra affär kan ju då tyvärr förvandlas till en ganska dålig innan man vet ordet av.

ANNONS
Götaplatsens Foto