Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rata linjer-arkitekturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Har precis tagit min forsta rulle med interiorsbilder och vill forbattra mitt resultat.

med smabild och vidvinkel kanns det ratt hopplost att fa rata linjer och verklighetsbaserat perspektiv.
Om man vill gora det sa korrekt som mojligt redan i kameran (photoshop behovs val nastan alltid for att korrigera lite i efterhand)
har ni nagra sarskilda tips, saker att tanka pa, relektioner..?

tacksam for alla tips!!!

MVh
sara

Senast ändrad:
Det gäller att kameran exakt rakt. Om man vinklar det lite så blir det snett. Det vanligaste är att man vinklar kameran uppåt och det är då man får fenomenet att huset "faller över" dig.

Greven

Såg att det stod yrkesfotograf i din profil och därmed skulle jag rekomendera shift-optik som borde vara överkomligt för yrkesfotografen (men ofta för dyrt för amatören) (såvida du inte är sugen på att ta steget till storformat som väl kanske inte är kostnadseffektivt för yrkesbruk idag). Med shiftoptik ser du till att linjer inte konvergerar genom att hålla filmplanet parallellt med planet som ger linjerna och sedan justera skiftläget (linsen fix och flytta kameran/filmplanet latteralt) för att "beskära" bilden i kameran istället för att göra det med vinklingar av kameran.

Notera dock att styra upp lutande linjer för hårt med extrema vidvinklar ger ofta ett ännu mer onaturligt utseende.

Senast ändrad:
tack for snabba och valutvecklande svar!
storformat skulle ju vara det ideala, men av ekonomiska skal ar det for mig omojligt. inte heller ar den har typen av foto det jag brinner for mest, utan ngt jag helt enkelt vill lara mig mer om for att bli sa bred som mojligt.

shift - optik later som ett bra alternativ. det innebar i praktiken att man kan fa en 35mms-kamera att fungera pa samma satt som storformat? later inte alls dumt.. maste val vara en hel del slantar dar ocksa man maste punga ut med..? ska kolla upp det hur som helst.

tack.

Hej igen Sara...och tack för dina rader i min gästbok...och jag kan skicka mitt förslag om jag får din mail-adress.
Jag sitter här och testar på nya Photoshop CS2 och kom och tänka på din arkitekturbild. I det nya PS finns ett filter som heter Lens Correction som kan vara till stor hjälp för dig på den här bilden. Och som du ser har jag tagit mig friheten och snabbt gjort ett försök.

Trevlig Helg!
Bernt

Bilagor

• saras_ark.jpg
    saras_ark.jpg
    35.7 KB · Visningar: 360
Nackdelen med korrigering i mjukvara är att man tappar pixlar. Men med väl avvägd för hur tryck och liknande ska se ut så fungerar det utmärkt.

Det nya filtret i CS2 är väldigt bra för enklare korrigeringar, om inte annat finns små program som PTLens att tillgå som också ska vara väldigt bra.

Vill man bli riktigt avancerad kan man köpa DX0-optics som har profiler för enskilda objektiv. Det ska tydligen vara riktigt grymt, om än väldigt dyrt.

Damocles skrev:
Nackdelen med korrigering i mjukvara är att man tappar pixlar. Men med väl avvägd för hur tryck och liknande ska se ut så fungerar det utmärkt.

Det nya filtret i CS2 är väldigt bra för enklare korrigeringar, om inte annat finns små program som PTLens att tillgå som också ska vara väldigt bra.

Vill man bli riktigt avancerad kan man köpa DX0-optics som har profiler för enskilda objektiv. Det ska tydligen vara riktigt grymt, om än väldigt dyrt.
Mjukvarukorrigering har blivit en del av den normala arbetsprocessen. Förr rynkade jag på näsan åt att korrigera fel i efterhand men nu är jag glad över de möjligheter som finns.

Man kan korrigera störtande linjer med beskärningsverktyget också, fungerar utmärkt.

DXO är kanon, men begränsat vad gäller profiler, de är låsta till vissa kameror, för mitt 18-70 är det kört eftersom det bara fungerar när bilden är tagen med D70.

Jag använder PTL för objektivfelen.

Fredagens visdomsord
Glöm inte herr Kochs gamla regel: ”om du måste luta kameran mer än 12° skall du inte korrigera fullt”.

Jag håller naturligtvis med dig Peter, mjukvara är ju en nödlösning.
Jag tycker att de flesta digitalkameratillverkare har gjort avkall på kvalitén när det gäller vidvinklar. Distortion och kromatisk aberration är allt för vanlig tycker jag.
Till min gamla Canon F1N har jag en 14mm/2.8, och jag lovar att den fortfarande slår det mesta.

Jag har precis införskaffat en Canon 10-22 som motsvarar 16-35 på min digitala kamera, jag tycker den klarar sig riktigt bra, både distorsionsmässigt och abberationsmässigt. Speciellt för att vara en zoom. Men den är ju inte perfekt. Sen har ju det digitala vissa problem med andra saker också.

ANNONS
Götaplatsens Foto