Annons

RAW eller JPEG-formatet för a4-utskrifter!

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas1965

Medlem
Hej! Jag undrar om det blir endast en minimalt marginell skillnad i att fota med något av dessa lägen. Har precis beställt en Ricoh GR och snart en fotoskrivare i A4(för ca 2000kr) eller A3(för ca 5000kr)-format!Kommer alltså ENDAST att printa med kvalitets fotopapper samt ej med datorn utan endast koppla mellan kameran och skrivaren. Min fråga är om det blir kvalitetsskillnad mellan dessa format. Hälsningar från Niklas.

Om man nu vill ha så bra utskrifter som möjligt så avsäger man sig ju mycket av kontrollen genom att skriva ut direkt från kameran i stället för att fota i raw, konvertera och efterbearbeta bilderna i dator och sen skriva ut. Det kan ju bara handla om att man vill spara tid då och samtidigt göra avkall på kvalitét.

niklas1965 skrev:
Hej! Jag undrar om det blir endast en minimalt marginell skillnad i att fota med något av dessa lägen. Har precis beställt en Ricoh GR och snart en fotoskrivare i A4(för ca 2000kr) eller A3(för ca 5000kr)-format!Kommer alltså ENDAST att printa med kvalitets fotopapper samt ej med datorn utan endast koppla mellan kameran och skrivaren. Min fråga är om det blir kvalitetsskillnad mellan dessa format. Hälsningar från Niklas.

Nja, ska du printa direkt från kameran så är det jpg som gäller. Raw är nämligen inte ett bildformat, utan måste före utskrift konverteras i en dator.

/K

Raw eller Jpeg!

Ok! Tack för informationen! Är helt novis på digitalkameror! Man får nog testa att fota i RAW och sedan "bildbehandla" i datorn och sen printa ut! Man lär sig lite varje dag. // Hälsningar Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto