Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW eller NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Hej!

Jag står i valet mellan Canon och Nikon och insett att det även innebär ett val mellan .raw och .nef?

Nu undrar jag om .nef stöds av Photoshop eller...

Om jag väljer Nikon blir konsekvensen i sånt fall att jag måste köpa ett nytt bildbehandligsprogram?

Vad jag förstått av tidningen Digital foto så är bildbehandlingsprogram i Nikon starka sida.

Någon som har någon erfarenhet?

Njae, det är såhär att .nef (nikon) .crw (canon) .orf (olympus) och så vidare alla är råformat (det är detta som generellt kallas raw).
raw hanteras inte av photoshop själv utan av dess råhanterar-pugin Camera Raw.
Camera Raw hanterar i princip alla kända råformat (någon får rätta mig om jag har fel) och uppdateras ständigt när nya kameramodeller kommer ut på marknaden.
Så du kan tryggt köpa en Nikon och ändå så att säga råkonvertera inifrån Photoshop om du vill.
/jer.

Det man bör tänka på är att Camera Raw i Photoshop CS inte stöder raw-filer från t.ex Canon 5D. Man måste uppdatera till CS2 eller uppåt.

Nikon råfilskonverterare Capture NX, ger ett jättebra resultat men den kostar pengar. Däremot är väl inte Capture NX som den heter så där jättebra när det gäller flödet om du ofta arbetar med stora mängder bilder. Det följer med en enklare råfilskonverterare/browser som heter Picture Projekt men den är inte speciellt bra för att konvertera filerna. Den skanar många av de inställningsmöjligheter som man vanligtvis tar för givet.

Canons motsvarighet som jag inte kan ett dugg om är däremot gratis.

Slutsatsen är att bägge systemen kan leverera råfiler. De heter bara olika. Bägge varianterna fungerar som sagt i "alla" icke märkesspecifika mjukvaror såsom Photoshop odyligt. Som Calle skrev så gäller det bara att kolla att just din kamera fungerar i din version av Photoshop. Tex fungerar inte min D2X i Photoshop CS utan jag var tvungen att uppdatera till CS2.

Samma sak om jag hade köpte en D2Xs som komplement till min D2X fast då i Nikons egna mjukvaror. Filerna från D2X fungerar alldeles utmärkt i Nikons gamla Capture 4,4 men om jag vill använda en D2Xs så blir jag tvungen att köpa NX :-(((

Senast ändrad:
Hej och tack för era svar!

Det hjälper mig i mitt beslut. Efter flera veckor vånda, läsande, kännande på kameror och konsulterande (tack alla tåliga medmänniskor) så har jag slutligen bestämt mig.

Höö skrev:
.. Efter flera veckor vånda, läsande, kännande på kameror och konsulterande (tack alla tåliga medmänniskor) så har jag slutligen bestämt mig.

Grattis till ett bra beslut och välkommen i klubben! Du kommer säkert att trivas med din Nikon!

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto