Annons

LR och camera raw 13.1

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Support för Nikon Z6II stöds ”delvis”? av 13.1 men beter sig lite underligt. I listan från Adobe så står det ett ”Nej” i kolumnen för ”Kameramatcningsprofil”, jag förstår dock inte vad detta innebär, något som förstått?

I starten med import av rawfiler från Z6II så markerades alla bilder i LR med en text att de inte fanns något stöd, endast text visades vid import. Jag omvandlade då under en period exifdata från att kameran var Z6II till Z6 och då lästes bilderna in som de skulle.

Nu med 13.1 så är det något konstigt, när jag importerar Z6II som Z6II filer så visas det bilder för några bilder och endast text på flertalet. Har struntat i detta utan väljer importera alla och då går den och läser in block på kanske 20-30 bilder åt gången och efter kanske 10 turer (detta gör den helt själv) så har den läst in samtliga filer. Vid förra inläsningen så läste den in alla rawfiler samt en bild i jpg (också). Det verkar som den inte kan konvertera rätt alla rawfiler på en gång utan den bearbetar dessa i små block, blir inte riktigt klok på det, men det kanske har med kameramatchningsprofil att göra?
 
ANNONS