Annons

Raw-filerna är borta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Jag har en Canon 500 D och har ställt in på jpg+raw när jag fotograferar. Men plötsligt så finns inga rawfiler med på minneskortet när jag laddar upp dem till datorn! Vad har jag gjort för fel???? Det gick ju tidigare att göra så.

Du använder troligen inte rätt program för att ladda upp filerna. Programmet måste kunna läsa rawfilerna. Alternativt finns filerna i datorn men det program du använder för att läsa filerna klarar inte av det.

Jag har en Canon 500 D och har ställt in på jpg+raw när jag fotograferar. Men plötsligt så finns inga rawfiler med på minneskortet när jag laddar upp dem till datorn! Vad har jag gjort för fel???? Det gick ju tidigare att göra så.

Kan det vara så att du har plåtat lite med något av programlägena på kameran? Jag har för mig att om man använder "P" eller något annat i den "icke kreativa zonen" som Canon kallar det, så sparas ingen RAW-fil, även om man har ställt in det på kameran. Jag tror man måste använda Tv, Av eller M. Bara en gissning eftersom jag har gjort det misstage själv...

Upptäckte just felet. Jag har använt P-programmet så det ska gå att ta raw-filer. Felet var att det program som läste över filerna till datorn bara tog jpg-bilderna. När jag själv tömmer kortet manuellt så kommer filerna med. Det är vanligtvist så jag brukar göra men av någon anledning (latmasken) gjorde jag på ett annat sätt. Tack för ert intresse o fortsatt härlig sommar!

Jag använder EOS Utility, det gratisprogram som man får till kameran. Då får man aldrig sådana här problem.

Japp, o risken att man böjer ett stift i minneskortshållaren i kameran undanröjer man också.
/L

Hur stor är risken i praktiken? Större än att man sliter ut usb-kontakten i kameran? Uppriktig fråga, ifall det nu låter som ironiserande. För mig är nämligen hanteringen av korten avsevärt mycket enklare än att koppla i och ur kameror - även om jag tydligen är i minoritet. ;)

Hur stor är risken i praktiken? Större än att man sliter ut usb-kontakten i kameran? Uppriktig fråga, ifall det nu låter som ironiserande. För mig är nämligen hanteringen av korten avsevärt mycket enklare än att koppla i och ur kameror - även om jag tydligen är i minoritet. ;)

Sök i forumet och Du hittar ett flertal trådar där man lyckats böja något av stiften.
Det kommer upp lite då och då.

Oftast (tror jag) uppstår detta problem när man inte är noggrann och vänt kortet fel när man ska sätta tillbaka det i kameran.
USB-kontakten, som exempel, kan Du inte vända fel.

Tycker Du att det är enklare att använda kortläsare ska Du givetvis göra det, jag ville bara belysa en potentiell felkälla.
/L

Sök i forumet och Du hittar ett flertal trådar där man lyckats böja något av stiften.
Det kommer upp lite då och då.

Oftast (tror jag) uppstår detta problem när man inte är noggrann och vänt kortet fel när man ska sätta tillbaka det i kameran.
USB-kontakten, som exempel, kan Du inte vända fel.

Tycker Du att det är enklare att använda kortläsare ska Du givetvis göra det, jag ville bara belysa en potentiell felkälla.
/L

Jag vill ju gärna undvika att kvadda kameran, därav mitt intresse. Jag minns att jag har läst i en tråd om precis detta, men är det så att det krävs att man vänder kortet på fel håll för att det ska hända känner jag mig inte så orolig personligen (och nu när jag skrivit detta kommer jag säkert att göra just det inom en vecka.. men ändå).

Jag har nog oftare läst rådet "köp flera kort" än jag läst "min kortläsare har böjda stift", vilket också är anledning till min nyfikenhet. Självklart vill jag ju använda den metod som känns bäst för mig (dvs. kortläsare), men inte ifall risken för dyra skador är en reell och mätbar sådan - även om man hanterar korten på rätt sätt, vill säga.

(Funderar man vidare på det så känns ju risken att sätta kortet fel mer överhängande när man hastigt och lustigt byter kort "i fält" än i lugn och ro hemma vid datorn, så alltså borde man inte heller ha mer än ett kort till kameran med tanke på detta.)

ANNONS
Götaplatsens Foto