Annons

raw-format eos 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hey

Medlem
Hej. kanske ligger i fel forumdel, men jag undrar om det går att ställa om formatet så man tar raw.format istället för jpeg på Canon EOS 300D?

Tacksam för svar!

tack. nu till problemet. hur gör jag? har tittat i menyn med hittar ingen funktion som ändrar?

Kameran måste stå i de moder jag skrev, annars finns inte valet.

Ställ kameran i tex P läge.
I menyn under kamerasymbolen som är röd väljer du valet kvaite, ändra till RAW

RAW finns inte i alla moder, så viktigt med P, Tv osv.

okey. så det är bara i slutartid, bländartal m.m man kan ställa om i?

En fråga till. Vet ni hur man sen för över bilderna? vet bara lite svagt att man måste ha adobe bride. Har photoshop cs2.

/erik

Canon har ju lyckats se till att dera WIA driver bara klarar jpg.

Du har två options:
1. Extern läsare
2. Höra via programvaran som följer med, tex Zoombrowser, som suger regält.

Roine

okey. jag hängde inte med där riktigt.

men en extern läsare? vad köps såna? kostnad? Hur fungerar de?

Du kan köpa en extern kortläsare förutsatt du har usb port på datorn.

Det är en liten dosa där du sätter minneskortet och det ser då ut som en enhet i datorn på samma sätt som te en CD skiva.

De kostar bara ett par hundra o finns tex på alla expertbutiker.

Kolla bara att den klarar Compact flash. De är mycket snabbare än att ta det via kamerans kablar.

okey. det låter ju skitbra!

tack så mycket för dina svar. kanske återkommer med frågor senare =)

Nej nej

Du behöbver inte någon extern läsare. använd bara programen som följer med kameran!!! EOS viewer utility - sedan kan du behandla rawfilerna i samma program eller i DPP som också följer med men som du kan göra mera i!!!

DVS alternativ 2 i mitt svar.

Men extern kortläsare är helt klart att föredra då den är betydligt snabbare, kan skilja timme i tid med ett stort CF kort i nerladdningstid.

Den e också bra i framtiden om man crachar kortet o behöver rädda filer.

Det är inte nödvändigt med en kortläsare, men väldigt bekvämt. Sparar tid och batteri.

Jag rekommanderar starkt att ladda ner nyaste Digital Photo Professional (DPP) från Canons hemsida som är gratis. Där kan du 'framkalla' dina raw filer till jpeg, 8 och 16 bitars tiff. Justera färgtemperatur, kurvor etc.

Många gillar också programmet Rawshooter LE som finns gratis att tanka hem. Jag har dock inte laborerat med det. Använd inte Zoombrowsern till att konvertera med!

Lycka till, Thorsten

ANNONS