jtkarlsson
Aktiv medlem
Har börjat ta mina första trevande steg inom RAW-fotograferingen.
I väntan på att det ska komma uppdaterade konverterare som klarar mina Dynax 5D filer, så har jag editerat filerna för ACR och Rawshooter Essentials, så att de snällt öppnar mina RAW-filer.
Jag har inte bestämt mig för vilket av de två jag gillar bäst, men har upptäckt att de beter sig olika på ett par punkter.
1. Jag tog en bild med WB inställt på molningt. (Jag vet att det inte har någon betydelse för själja RAW-filen).
Öppnar jag filen i Rawshooter och väljer "Camera setting WB", så visas 5800K.
Gör jag samma i ACR så visas 5950K.
Varför denna skillnad. Det kanske inte är så mycket, men ändå.
Borde inte de fördefinerade WB-lägena följa någon slags standard?
Eller är det helt enkelt så att Rawshooter tycker att molningt=5800K och ACR tycket att det är 5950K?
Eller har det att göra med att jag har ändrat i Rawshooter.exe-filen?
2. När jag framkallar en bild i ACR, så tappar jag en del EXIF-information.
Någon som har samma problem, eller kan det ha att göra med mitt mixtrande av plugin-filen?
/Thomas
I väntan på att det ska komma uppdaterade konverterare som klarar mina Dynax 5D filer, så har jag editerat filerna för ACR och Rawshooter Essentials, så att de snällt öppnar mina RAW-filer.
Jag har inte bestämt mig för vilket av de två jag gillar bäst, men har upptäckt att de beter sig olika på ett par punkter.
1. Jag tog en bild med WB inställt på molningt. (Jag vet att det inte har någon betydelse för själja RAW-filen).
Öppnar jag filen i Rawshooter och väljer "Camera setting WB", så visas 5800K.
Gör jag samma i ACR så visas 5950K.
Varför denna skillnad. Det kanske inte är så mycket, men ändå.
Borde inte de fördefinerade WB-lägena följa någon slags standard?
Eller är det helt enkelt så att Rawshooter tycker att molningt=5800K och ACR tycket att det är 5950K?
Eller har det att göra med att jag har ändrat i Rawshooter.exe-filen?
2. När jag framkallar en bild i ACR, så tappar jag en del EXIF-information.
Någon som har samma problem, eller kan det ha att göra med mitt mixtrande av plugin-filen?
/Thomas