Annons

Raw Therapee - återskapning brända områden

Produkter
(logga in för att koppla)

QuickFlash

Aktiv medlem
Skrev i en annan tråd tidigare och frågade om redigeringstips för en bild där jag räddat brända områden med Raw therapee (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83051) och många reagerade, till min förvåning då jag är nybörjare på digital bildhantering, på hur mycket det gick att rädda. Tänkte visa ytterligare ett exempel på en bild där jag återskapat rätt brända områden och där Rawtherapee gjort ett utmärkt jobb.

Bilden är på min mor på en golfbana i höstas tagen med en Olympus E-510 (raw+jpg). I inläggen nedan visar jag:

Orginal jpg-bild från kameran
Jpg bild återskapad från raw med Raw therapee
Slutgiltigt bild efter lite färgjusteringar i PSP

Efter Raw therapee

Drog ner intensiteten på högdagern samt använde funktion highligh recovery. Som default försöker programmet återskapa kontrasten om det finns någon kontrastinformtion på någon färgkanal som inte blivit bränd. Men enbart detta blev en klar förbättring, men gräset såg inte grönt ut. Ändrade då funktionen till "colour propagation". Där försöker programmet dessutom återskapa rätt färg genom att "gissa" baserat på omkringliggande pixlar. I instruktionen varnas för denna metod eftersom den kan ge felaktiga färger. När jag har använt den har det dock fungerat över förväntan.

Bilagor

• cw220282_rt.jpg
    cw220282_rt.jpg
    33.5 KB · Visningar: 355
Slutmodifiering

Slutligen justerade jag ner blåtonen lite i den skuggade halvan av bilden, samt ljusade upp min mor lite med PSP X2. Jag är nybörjare i branschen, så jag gör inga anspråk på att det är något mästerverk.

Bilagor

• cw220282_rt_psp-layeradjust_dodgeface_f.jpg
    cw220282_rt_psp-layeradjust_dodgeface_f.jpg
    34.4 KB · Visningar: 355
"Tycker himlen ser konstig ut. Kanske inte fanns någon information kvar i de utbrända pixlarna."

Sant, där var nog all information helt utbränd. Inte ens raw therapee kunde gissa sig det. Kanske bättre att låta himlen vara vit (himlen var verkligen väldigt ljus och vit så som jag minns det), alternativ lägga på någon "texture" för att få lite liv i himlen, men då är vi inne på området bildmanupulering.

QuickFlash skrev:
"Tycker himlen ser konstig ut. Kanske inte fanns någon information kvar i de utbrända pixlarna."

Sant, där var nog all information helt utbränd. Inte ens raw therapee kunde gissa sig det. Kanske bättre att låta himlen vara vit (himlen var verkligen väldigt ljus och vit så som jag minns det), alternativ lägga på någon "texture" för att få lite liv i himlen, men då är vi inne på området bildmanupulering.

Nej,här är intet att hemta. Men "manipulering"; ja varför inte? Ut och fota en "passande" himmel. Plassera inn den med layers i PS.
Det bör kunna bli en god bild på din mamma.
mvh Erik J

Himmel modifierad

Så klippte jag så in himlen från en annan bild, tagen ungefär samtidigt från samma plats, men med exponeringen optimerad för himlen istället. D.v.s. det är "samma himmel", så lite av ett HDR foto blir det väl kan man säga...

Bilagor

• cw220282_rt_psp-layeradjust-dodgeface-skyadjust-5.jpg
    cw220282_rt_psp-layeradjust-dodgeface-skyadjust-5.jpg
    59.1 KB · Visningar: 216
ANNONS
Götaplatsens Foto