Annons

RAW till tiff upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Norberg

Aktiv medlem
Jag har i en annan diskussion här i forumet fått reda på att 16 bit/ch ska vara det bästa alternativet vid convertering från raw till tiff.Men vad ska upplösningen stå på?Det står 96 pixlar/inch i den rutan som jag får upp.Är det ett bra värde eller ska jag ändra det?Tacksam för svar. Micke

Det spelar ingen roll.

Det är bara ett värde som stoppas in i filen. Det styr hur stor bilden skall vara på papperet om man skrivet ut men påverkar inte bildinnehållet alls.

Så då skulle jag kunna ändra till 72 eller 300 utan att få någon försämring av kvalitet.Har jag förstått dig rätt?

Ja.

Ändrar du till 72 och sen skriver ut filen (utan att ange storlek i programmet du skriver ut från) kommer du att få en gigantisk bild med synliga pixlar.

Ändrar du till 300 och skriver ut får du en liten bild med stor detaljrikedom.

De flesta lämnar bestämmandet av utskriftsstorlek till utskriftstillfället. Om du vet med dig att du alltid skriver ut i exakt samma storlek och aldrig beskär kan du spara tid på att använda rutan. Annars inte.

Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten, men om jag väljer t.ex. 72 dpi så får jag väl ut en lågupplöst tiff-fil till skillnad från 300 dpi som ger en högupplöst ? Om det är så så borde filen bli betydligt mindre när jag väljer en lägre upplösning, och därmed inte gå att använda som en högupplöst utskrift?

Frågat i tidigare tråd men inte fått svar;

Vad är skillnaden på 16bit/ch och 16bit/ch Linear när jag konverterar RAW till tiff?

alf109 skrev:
Jag vet inte om jag fått detta om bakfoten, men om jag väljer t.ex. 72 dpi så får jag väl ut en lågupplöst tiff-fil till skillnad från 300 dpi som ger en högupplöst ? Om det är så så borde filen bli betydligt mindre när jag väljer en lägre upplösning, och därmed inte gå att använda som en högupplöst utskrift?

Vad som är intressant är egentligen antalet pixlar som filen innehåller. Om vi antar att bilden innehåller 1440 x 720 pixlar och du anger att bilden ska ha en upplösning på 72 pixlar/tum, då blir ju bilden 20 x 10 tum stor (1440/72 och 720/72). Ändrar du upplösning till 240 pixlar/tum, sjunker ju storleken till 6 x 3 tum (1440/240=6 och 720/240=3).

Så om du har en bildfil som har ett bestämt antal pixlar kan du ändra upplösningen hur du vill.

Stefan

Jag tror att du hänvisat till fel artikel, denna handlar om skillnader mellan ppi,lpi och dpi. Den handlar alltså inte om låg respektive högupplöst tiff. Du kan gå in på följande hemsida för att se vad jag menar:
http://www.readsoft.se/news/image_library.htm
Där kan man hämta hem bilder i låg (72dpi) respektive höguplöst tiff (300dpi), där storleken på den lågupplösta bara är bråkdelen av den högupplösta.

Alf, läs artikeln. Readsofts texter säger egentligen ingenting. För att de skall få fram vad de menar behöver de skriva t ex

"10x15 cm vid 300 ppi". Bara "300 dpi" betyder ingenting.

Ursprungsfrågan gällde rå-konvertering. I alla de program jag har sett har ppi-fältet varit korrekt behandlat, dvs enbart påverkat taggen i bilden.

Det viktiga är pixeldimensionerna, inte ppi/"dpi".

Förutsatt att analet pixlar i utfilen är konstant så blir givetvis storleken på utskriften olika beroende av vilken upplösning på skrivaren som väljs, men detta är ju en inställning som görs vid utskriften. Frågan gällde om det gjorde någon skilnad vilken upplösning som valdes när man skall konvertera en fil från raw till tiff.

I mitt konverteringsprogram finns inte ens möjligheten att välja lågupplöst tiff. Men jag misstänker att om den finns så kommer den att producera just en lågupplöst tiff, eller är det bara ett "dummy" fält i programvaran?

Nej, det är inte ett dummyfält. Det finns där för att användas av de användare som har nytta av att tidigt i flödet tagga upp bilderna korrekt. Vissa byråer vill t ex att alla bilder skall vara i 300 ppi. Och andra kanske vill sätta ppi till 229 för att det ger rätt utskriftsstorlek för den batch de jobbar med, utan att de behöver göra mer bearbetningar.

De här två rutorna i Camera Raw ger bilder som är exakt lika stora.

Bilagor

• dpi.gif
    dpi.gif
    1.4 KB · Visningar: 243
Jag använder EOS Viever Utility när jag konverterar mina raw bilder.Så dom som har det programmet kan bara gå in och titta så blir det nog lite enklare att förstå.

Om man låter pixelantalet vara konstant så spelar den angivna upplösningen inte någon roll, om man däremot låter bildstorleken vara konstant så blir det en helt annan sak. Det är därför viktigt att veta exakt vad som åsyftas. Så här ser det ut i Capture One Pro med fast bildstorlek.

Bilagor

• captureone.jpg
    captureone.jpg
    13.1 KB · Visningar: 66
ANNONS
Götaplatsens Foto