Annons

Real World Camera Raw av Bruce Fraser

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Någon som läst nämnda bok?

Fraser skriver ju mycket bra och ämnet känns intressant. Men vad består de 256 sidorna av? Är det tekniska utvikningar om hur det funkar bakom kulisserna, eller spänner den över ett bredare spektrum än raw-arbetsflöde?
 

mipert

Aktiv medlem
Japp, haft den ett tag nu.

Jag tycker den är litet av ett onödigt inköp för de flesta.
Har man Real World Photoshop CS är det inte sååå mycket nytt i boken för 476 kronor.

För de som vil krama ur maximalt ur Camera Raw finns det litet småsaker, inte minst om metadata för kodnerden.

Nu har jag inte läst boken på en vecka så jag skall nog titta litet mer under morgondagen så jag inte sitter och rackar ned på något som jag minns fel om.

Han utvecklar arbetsflödet lite jämfört med Photoshopboken.

Intressant är sådant som att man kan plocka fram information trots att blinket i sökaren indikerar urfrätta högdagrar.
Camera RAW kan (till skillnad från andra konverterare) interpolera fram information till tre kanaler så länge det bara finns info i en av kanalerna.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Jag ändrar mig, om man inte har Photoshopboken vill jag absolut rekommendera ”Real World Camera RAW”.

Det är inte så mycket tekniskt mumbojumbo utan han beskriver verkligen vägen till det ultimata arbetsflödet med indexeringar, actions, kalibrering av kameran mm.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har förvisso Frasers och Blatners Photoshopbok, om än inte den senaste CS-varianten.

Det är alltså bara raw-flöde den handlar om? Jag är bra nyfiken på hur man fyller 256 sidor med det, om man bara avhandlar ett enda program som dessutom inte är hyperomfattande.

Men, men. Jag blev så nyfiken så jag blev tvungen att beställa den ändå. Jag vill väl inte känna mig som de flesta ;-) Men 476 kr var dyrt, den kostar 301 kr på Internetbokhandeln.
 

kaw

Aktiv medlem
mipert skrev:
Intressant är sådant som att man kan plocka fram information trots att blinket i sökaren indikerar urfrätta högdagrar.
Camera RAW kan (till skillnad från andra konverterare) interpolera fram information till tre kanaler så länge det bara finns info i en av kanalerna.
Vad har du fått det där "till skillnad från andra konverterare" ifrån? Jag har i och för sig bara testat Canons konvertering och Capture One, men båda dessa klarar det (fast de använder helt olika metoder).
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
För övrigt tror jag att blinket i sökaren indikerar R+G+B > 245+245+245, så det är ju inte helt vitt. Men å andra sidan så opererar blinktestet förmodligen på en rätt liten version av bilden, helvitt kan ju finnas i en bild utan att det blinkar.
 

kaw

Aktiv medlem
jimh skrev:
För övrigt tror jag att blinket i sökaren indikerar R+G+B > 245+245+245 [...]
Fast det skiljer sig väl mellan olika modeller. Med min Canon G2 har jag inte upplevt att det skulle blinka för annat än utfrätt.
 
ANNONS