Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recept på blixtpulver

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Alla har vi sett hur man fotograferade med blixt i forntiden. Man satte helt enkelt eld på något som brann med närmast en explosion.

Har någon uppgifter på vad man kan tänka sig använda?

Svartkrut?
Svavel/zink ?
Magnesium?

Gärna förslag på vart man kunde få tag i sådant material.

Alla tips på hur man skulle göra?

(det rör sig om en eventuell demo hur man plåtade förr i tiden)

3 delar finpulvriserat kaliumpermanganat
4 delar magnesiumpulver

Finns fler recept, men detta är det lätt att skaffa ingredienser till från Apoteket.

Citerar från källan:

Alle diese Gemische geben bei gleichem Magnesiumhalte grosse Helligheit, und zwar pro 1g Magnesium z. B.: das Blitzpulver mit Thoriumnitrat etwa 360000 Sek.-Meter-Kerzen, das mit Kaliumpermanganat etwa 170000-180000. Die Verbrennerungsdauer ist bei 1g Magnesium ungefähr 1/4 Sek. bis 1/10 Sek.

Zu einer Porträtaufnahme ist je nach der Distanz der Lichtquelle (1-2 m) ca. ½ - 1½ g des Gemisches erforderlich (bei einer Objektivblende von etwa 1/10); für Interieuraufnahmen 2-5g, ja 20g und darüber (je nach Nebenumständen).
J. M. Eder: Rezepte, Tabellen und Arbeitsvorschriften, Wilhelm Knapps Verlag, Halle 1942 (första upplagan 1916)

Blixten kan tändas med lunta (stubin).

Filterpapper läggs i en lösning av en del kalisalpeter och två delar vatten, och hängs sedan på tork. Papperet klipps därefter till stubiner, kanske 1cm breda. Kanske de kan rullas? Har inte testat detta.

Bättre är dock elektrisk tändning. Som tändare kan en tråd från en vanlig hemmasäkring användas, eller några trådar från stålull. Ändarna koppas till elsladdar, och bränns av när de kopplas till ett 9v batteri.

För ovanstående kan man tillverka en fin handhållen blixt med avtryckare!

Bilagor

• blixthandtag.jpg
    blixthandtag.jpg
    9.6 KB · Visningar: 3,545
Det går att göra blixtpulver av Kalisalpeter (kaliumnitrat) och magnesiumpulver också, men det ger ett gult sken och brinner aningen långsammare. Funkar dock bra till svartvitt. Byt bara ut kaliumpermanganatet mot kalisalpeter ur receptet ovan.

Men var försiktig! Det flammar upp ordentligt, och det stänker brinnande magnesiumpulver! För sisådär tio år sedan fick jag glödande magnesium i ansiktet. Det sved till lite lätt, men det värsta var att några korn brände fast i mina glasögon. (bättre än i ögonen förvisso!). Jag var oförsiktig och skulle tända en LITEN sats blixtpulver med en tändsticka... böjde mig ned och...

Bäst är som sagt, en elektrisk tändare. Du kan montera en tryckkontakt på den, och om du är extra nogrann även en "on-off" vippkontakt, som fungerar som säkring.

Ps. Man bör passa sig för att använda recept från "terroristens kokbok" och liknande. Sådana böcker och "tuffa" hemsidor väljer ofta det värsta, och inte det som är ägnat seriöst fotografiskt bruk. Det finns en hel del recept på alltför kraftiga "blixtpulver" som är mycket farliga och t.o.m. kan explodera med en kraftig smäll.

Senast ändrad:
Jag skulle nog inte våga använda mig av handhållen apparat för blixtpulver, om jag tänker efter... :-/

Men med lång sladd så kan man ju tända blixten på betryggande avstånd. :)

Man tackar !!

Detta är ett fantastiskt forum. Igår kväll slänger man ut en fråga och redan efter några timmar vet man allt man behöver veta !!

Lycka till, om du vågar dig på experimentet! Berätta gärna hur det gick i så fall. Men var mycket försiktig så du inte blir ett huvud koortare. ;-)

Jag har provat kaliumpermanganat(4 vol.delar) och aluminiumpulver (1 vol.del)...Blir billigare än magnesium, å går o köpa i färghandeln. Har du svårt att tända det elektriskt så sätt till 1/2 del svavelpulver.
Varning...Tänd inte med typ tändsticka när du provar...det blir en stor eldboll av brinnande aluminium på kanske 1000 grader. Jag brände nämligen upp handen rätt rejält när jag provade. Och glo inte på eldbollen...det är ingen vanlig blixt med ledtal 30 :)

Överkurs: häll blandningen i en filmburk och stick in en stubin genom ett hål, och du har en civil variant av militärens knallskott...hehe, akta fingrarna

Senast ändrad:
Alumuminium brukar bli rätt varmt. Det finns en blandning kallad termit som använder atomiserat(extremt finfördelat) aluminium tillsammans med Svart Järnoxid(Fe-203, används för att kunna försörja aluminiumet med syre) för att skapa en låga som smälter sig igenom ett motorblock om du har tillräckligt mycket. Utvecklar också en hel del farlig ljus som kan skada ögonen om man inte kör med svetsglasögon.

Den legala användningen av termit var att förrut svetsta samman fogarna i tågrälsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto