Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redan mkt sensordamm??

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Förra veckan var mitt kamerahus på sensorengörning. Hela förra veckan fotade jag på Öland. Nu ville jag se hur mkt smuts som kommer in på en veckas fotografering.
Så här gjorde jag:
- 16 mm
- ingen focus
- bländare 22
- slutare runt 2-4 sek
- förde kameran långsamt fram tillbaka under slutartiden.
- fotade ett vitt anteckningspapper på bildskärmen (alltså "inne datorn")
- auto nivåer i photoshop

Jag ser inte något direkt störande på mina nya bilder men är detta mkt smuts eller "normalt"?
Jag blev förvånad att det redan finns massssor :/

URL: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=693840&target=_blank

Hälsningar Michael Jönsson

Bilagor

• _mg_3017.jpg
    _mg_3017.jpg
    58.7 KB · Visningar: 555
Du har några extremt stora dammkorn som förmodligen går att blåsa bort med bälg - annars är det bara att gilla läget - så där ser det snabbt ut :/

Det ser helt normalt ut.

Du bör överväga om det är värt att lämna in kameran på rengöring igen, det kommer bli väldigt dyrt i längden, köp riktiga prylar för att göra det själv, det är absolut inget svårt eller farligt att göra själv.

Som du ser så behöver man göra det väldigt ofta, iblan även i fält om man är på semester mm.

kent.

Och om man vill lägga ut lite pengar till, så kan man köpa en "Arctic Butterfly". Fungerar riktigt bra , när dammet inte har fastnat. Har sparat in många våtrengöringar på den.

eos30 skrev:
Och om man vill lägga ut lite pengar till, så kan man köpa en "Arctic Butterfly".
Och om man vill ha de lugnt så söker man inte så förbaskat mycket:)

Allvarligt talat så är jag mycket förvånad över att detta är ett problem. Jag vet att vi är lite olika utsatta vad det gäller dammproblemet men vet också att det beror oerhört mycket på hur mycket man söker.

Byter objektiv mest för jämnan i olika miljöer men har bara rengjort en gång på ett år men kan inte säga att jag innan rengöringen led speciellt mycket av dammet på mina normala bilder, däremot så syntes det rejält när jag tog en himmelsbild på minsta bländare för att just söka efter damm.

Om jag i framtiden ska göra en förstoring på en bild & då upptäcker att bilden innehåller några dammpartiklar så klonar jag ju bort detta på nolltid, värre var det på den tiden jag skannade för att inte tala om mörkrumstiden då man fick retuschera direkt på papperet...

Eller?

//Larsa

Håller nästan med dig Larza, men jag kör en del makro över f/16 och då blir det snart damm så det syns. Då är det skönt att ta det värsta med borsten, så blir det mindre att klona ;-)

eos30 skrev:
Håller nästan med dig Larza, men jag kör en del makro över f/16 och då blir det snart damm så det syns.
Jo självfallet så beror det mycket på hur man fotograferar, själv så kör jag ganska sällan så små bländare men det händer.

Jag bryr mig dock ej så länge det inte syns i normal skärmförstoring eller på en A4-förstoring, vid 100%-förstoring på skärmen så hittar jag dock en del...

//Larsa

Det är inte speciellt kul med en massa damm på sensorn när man produktfotograferar med bl.16 mot vit bakgrund och har ca 200 bilder att klona. Det finns tillfällen då det är ett förtret med damm på sensor, och det är ett av tillfällena. Annars vid större bländare så syns det inget eller mycket lite. Allt beror som sagt vad man fotograferar och i vilken utsträckning. Det tar ett par minuter och få rent sensorn så jag ser ändå inte det som ett stort problem. Gör man den typen av underhåll lite oftare så är det inga problem alls.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Det är inte speciellt kul med en massa damm på sensorn när man produktfotograferar med bl.16 mot vit bakgrund och har ca 200 bilder att klona. Det finns tillfällen då det är ett förtret med damm på sensor, och det är ett av tillfällena. Annars vid större bländare så syns det inget eller mycket lite. Allt beror som sagt vad man fotograferar och i vilken utsträckning. Det tar ett par minuter och få rent sensorn så jag ser ändå inte det som ett stort problem. Gör man den typen av underhåll lite oftare så är det inga problem alls.

mvh/Ove
Jag är helt med på ditt resonemang Ove men ser folk runt omkring mig som blir vansinniga när dom testar & hittar damm. När jag sedan frågar om dom ser det vid normal skärmvisning eller på en förstoring så svarar dom ofta nej eller så vet dom inte, många av dem gör i princip aldrig förstoringar utan kikar endast på skärm...

Det är detta jag tycker blir så hysteriskt, de som har "verkliga" problem med sina dammprickar måste självfallet rengöra.

//Larsa

Absolut Larsa, håller med. Det går lite troll i det där med damm på sensorn. Men de som vet med sig om problemet gör något åt det i det tysta ;0).

mvh/Ove

ANNONS