Annons

Redigeringsordning

Produkter
(logga in för att koppla)
I vilken ordning redigerar man en bild? Jag tänker på grundläggande redigering som skärpa, ljus/mörker, bildstorlek m.m.
Skriv gärna ned i vilken ordning man gör detta.

vad ajg vet så finns väl inga "man" eller "skall"
däremot bruakr jag göra såhär:

1) RAW hanteringen
2) kurvor
3) kör mina super hemliga macron
4) skärper
5) sparar i TIFF

klart

Jag ändrar aldrig storlek... Om ajg nu gör det för att tex lägga en bild på fotosidan så gör jag det innan jag skärper

Detta kör jag i princip gjämt på de bilder jag blev nöjd med:

*RAW hantering
*I vissa fall använder jag smarta objekt för att lägga ihop 2-3 exponeringar
*Levels
*Selective color
*Color balance
*Pensel för att mörka och ljusa upp saker i värsta fall
*Ibland lägga på något av de fotofilter som finns att välja på.
*Sist av allt - bildstorlek och skärpa.

gurkan_olsson skrev:
Okej, men när ändrar du bildstorleken, först eller sist?
När man förminskar en bild blir den oskarp, så man bör lägga på skärpa efter förminskningen.

Vill du se ett bra exempel, så kan du ta en stor bild och göra den _en_pixel_ mindre, upprepade gånger.

Hej!

Den allmänna uppfattningen verkar vara att skärpning görs som sista steg. Så gör jag för det mesta själv sedan jag blev tipsad om det, och varför det är att föredra.
Jag tycker emellertid att det finns vissa undantag från den regeln. Skärpning med Unsharp Mask (och andra metoder) av bilder med små detaljer man vill lyfta fram, exempelvis små, vita blommor på en äng, kan ha en ganska drastisk effekt på hur ljusa dessa små blommor ser ut gentemot ängen i övrigt. Just detta att ljusa upp och framhäva blommorna kanske man innan skärpningen lagt ned mycket jobb på med Curves, Levels etc.
Eftersom ljusredigeringen och skärpningen i detta fall "kolliderar" är det inte själklart att skärpningen ska göras sist. I synnerhet inte om inte alla relevanta steg i redigeringen är redigerbara i efterhand.
Men som generell tumregel håller jag med om att det är bra att göra skärpningen som sista steg.

Beträffande ordningen på andra steg i redigeringen tycker jag att den är väldigt bildberoende. Eftersom många steg påverkar varandra på ett ibland mycket komplext sätt tycker jag inte man ska låsa sig alltför mycket vid en viss ordning.

Generellt brukar jag använda ordningen:
1. Omformning
2. Färg
3. Ljus
4. Bildstorlek
5. Skärpning
men undantagen är många, beroende på vad jag tycker behöver åtgärdas, och vad jag vill göra med bilden. Exempelvis om jag bara vill korrigera en bild eller om jag vill göra om den på ett mer omfattande sätt.

Mvh.
Lasse C

Gör man det i en riktig RAW konvertare så gör man ju faktiskt allting under själv RAW-konverteringen.

Itne ofta jag vidarebehandlar i efterhand i Photoshop eftersom dee flesta justeringar redan är gjorda innan.
De gånger jag fortsätter i Photoshop är när man ska göra en massa specialare ex. ramar, retusch på porträtt, speciell signatur etc.

/Rommél

ANNONS
Götaplatsens Foto