Annons

Reflexskärmarnas olika färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en reflexskärm som har vitt, silver, guld och "diffuser" (och svart).

Om man vill ha en oförändrar ljustemperatur så skall man juh använda den vita ytan.
Dock så reflekterar inte den lika mycket ljus som den Silvriga eller guldiga sidan.

Så känns ibland som att man blir tvungen att använda de sidorna fast man inte vill, är det nån annan som upplever detta som ett problem eller är det bara jag som är gnällig?

/Jocce

Du är nog gnällig ;)

Jag använder oftast silverreflexskärm. Jag kompenserar detta med att göra vitbalansen varmare ett par hundra grader.

-Patrik

Senast ändrad:
Alltså, vad jag fattat så får du ju ett mjukare/mer softat ljus från den vita, ett hårdare (tydligare skuggor) med silver och en varmare hudton (typ för bikinibilder/porträtt på stranden) med guld.

Mats beskriver det korrekt. En blank skärm (antingen guld eller silver) ger hårdare och mer riktat ljus medan en mattare skärm (den vita sidan) ger mer diffust ljus. Färgen på materialet påverkar så klart ljuset. Så guld ger varmare ljus.

Det viktigaste med en skärm är att du har den på rätt avstånd, dvs NÄRA! Ofta rör det sig om att den ska vara precis utanför bild. Flyttar du skärmen för långt borta kommer ljuset från den spridas så mycket att det inte gör mycket nytta på motivet. Det är kanske därför du upplever att du vill ha den blanka sidan. Den ger ju mer riktat ljus (tänk på extremfallet med en spegel, den kan du reflektera solljus i på väldigt långt håll) och då kan man "använda" den från lite längre håll, dock med åtanke att den relativa storleken på ljuskällan ändras vilket påverkar ljussättningen.

Hmm.. min Lastolite (1m) är randig i silver/guld.. fast jag använder den aldrig, den är fär stor.. Nån som har en mindre o vill byta?

/Per

Om den är vit på andra sidan så vill jag byta, men dessvärre är det en bit.....typ 900 mil att åka, så jag avstår såvida du inte tar svängen förbi. :)
Min skärm är silver/vit 80cm.

ANNONS
Götaplatsens Foto