Annons

Regnbågen i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dominik71

Medlem
Jag är nybliven systemkamera-ägare.
Har en Canon EOS 350D med kit-objektivet 18-55.

Jag har ett problem ni garanterat har svaret på.

- När jag fotar bilder med en stark ljuskälla, ex. motljus med solen i bak, eller kanske att en starkare lampa är med i ett mörkare foto...

...så får alltid ljuskällan en färggrann "regnbågs-aura" runt sig. Jag kan faktiskt även se auran svagt i sökaren innan foto tas.

Hur gör jag för att bli av med denna aura?
Se bifogad bild...

Tack på förhand!

Bilagor

• aura.jpg
    aura.jpg
    51.9 KB · Visningar: 561
Data

Jag hade inget filter på.
Bländare: 4,97
Tid:1/160
ISO; 100

Objektivet var just rengjort med alkohol (eller vad det nu är i dessa engångsdukar).

Jag sköt med P-programmet.

Enligt tidigare trådar verkar detta vara pga av objektivet? Vad skall jag då ha för ett allroundobjektiv för attt slippa detta?

tillägg

...och eftersom jag kan se en liknande aura även när jag kikar i sökaren borde det inte ha något med bländare att göra som andra trådar menar...

Skulle kunna göra rent mellan objektiv och kamreahus, men eftersom jag aldrig bytt objektiv (har ju inga att byta med än) så känns det inte som det kan vara så smutsigt där.

Jag har sett flertalet trådar på andra forum som tagit upp samma sak och det verkar som att det helt enkelt är konstruktionen av objektivet som gör att detta inträffar. Sedan kan ju toleranser göra att problemet blir värre på vissa exemplar än andra kanske. för det verkar inte vara ALLA som har problem.

Det är ivfsh ett ganska vanligt förekommande fenomen med just detta objektiv.

Vad du skulle ersätta det med beror ju på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga. Det finns ju billiga Sigma 18-50/3.5-5.6. Jag har inte hört om några liknande fenomen med det iaf. Det är tämligen lika Canons 18-55 i övrigt.
För lite mer pengar finns ju istället Sigma 18-50/2.8, som, överlag, är ett mycket bättre objektiv.
Men om du är nöjd med Canonobjektivet i övrigt så kan du ju alltid höra med din handlare om det finns möjlighet att få testa ellet byta mot ett annat exemplar. De säljs ju inte lösa, men de borde kunna fixa något ändå, tycker man.

Ja jag har aldrig upplevt dessa problem alls, men jag tror det kan handla lite om att de "glappar" lite. Sedan är det nog inte helt otroligt att de glappar olika och ger då konstiga effekter!

Men om du kan låna av någon annan så gör det, berätta lite mer vad du gjort vad du använder/ inte använder så ska jag testa att efterapa effekten :)

Jag har motsvarande fenomen i mina båda kit-gluggar och har avfärdat det som kvalitetsbrist och använder andra objektiv i stället.

Så fort jag har en ljuskälla med i bilden så dyker auran upp. Har den på alla brännvidder och bländare. Storleken på auran varierar med brännvidden. Har provat att köra utan filter med samma resultat.

Uppföljning

Meddelar bara att jag varit på Expert där jag köpte objektivet och fått det utrett.

Vi testade med att fota mot en halogenspot i butiken med mitt objektiv och med ett identiskt från butiken.

Med mitt objektiv blev det väldigt tydliga ringar, och med butikens exemplar fanns inte en skymtning av ringar.

De hade ingen förklaring till fenomenet mer än kvalitetsvariationer mellan objektiven.
Jag gick därifrån med butikens objektiv.

Jag hade nästan glömmt detta, jag testade på alla de olika sätt som fanns ... kunde inte återskapa det fenomenet heller! Så nog var det fel på det du hade :)

Bra att du fick ett nytt!

Re: Uppföljning

Dominik71 skrev:
Meddelar bara att jag varit på Expert där jag köpte objektivet och fått det utrett.

...

Jag gick därifrån med butikens objektiv.

Man kanske skulle länka hit, från alla de där diskussionerna om var man köper kamera till absolut lägsta pris?

klassiskt optiskt fel... kan vara dålig kvalitet på optiken eller skitigt filter, eller dåligt filer överhuvudtaget... allt som är inblandat med ljusbrytningen kan ge den effekten.. det du har fått är en prisma effekt helt enkelt.. någonting som bryter ljusets beståndsdelar... med andra ord dålig optik.

Samma sak ibland kan man få som små ringar i olika färger på ett band från motljus.. samma sak där...

Köp bättre optik

Re: Data

Dominik71 skrev:
Jag hade inget filter på.
Bländare: 4,97
Tid:1/160
ISO; 100

Objektivet var just rengjort med alkohol (eller vad det nu är i dessa engångsdukar).

Jag sköt med P-programmet.

Enligt tidigare trådar verkar detta vara pga av objektivet? Vad skall jag då ha för ett allroundobjektiv för attt slippa detta?

Kan det vara alkolholen som inte avdunstar i kylan?

Jag använder hellre torra dukar och en pensel och unviker fingeravtryck.

Dominik71 skrev:
Japp, har ställt in köp-fokus på en Sigma 18-50 /2.8 EX för att ersätta kitobjektivet.

Kostar en del, men borde väl vara värt pengarna.

Eller?

Vet inte vad det kostar och jag örk int kolla heller.. ;)

Men rent spontant Canon 17-40 4L ? köstar runt 4-5000 begagnat... ruggugt bra objektiv

ANNONS
Götaplatsens Foto