Annons

rejäl vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

snowflake

Medlem
Jag söker en kamera att ha i jobbet. Det bör vara en digital kompaktkamera. Jag vill även ha rejält med vidvinkel och med utvikbar display.
Någon som har bra förslag??
Upp till 10 000: kan den kosta.

Funderade på Nikon coolpix 8400... kan det vara något?? Med blixten SB-800 bör den vara helt ok, men är det någon som testat kameran??/ Ingela

snowflake skrev:
Jag söker en kamera att ha i jobbet. Det bör vara en digital kompaktkamera. Jag vill även ha rejält med vidvinkel och med utvikbar display.
Någon som har bra förslag??
Upp till 10 000: kan den kosta.

Funderade på Nikon coolpix 8400... kan det vara något?? Med blixten SB-800 bör den vara helt ok, men är det någon som testat kameran??/ Ingela

För 1000kr får du en bra systemkamera med en glugg som inte skämmer för sej.

Med en systemare är du inte låst till kompaktarens inbyggda optik, Tvärtom kan du bygga vidare med fler gluggar senare.

/K

vidvinkel

Hade nog tänkt mig runt 24. Eftersom det jag helst vill ha är en kompaktkamera så blir man rätt begränsad.
Nikon coolpix 8400 som jag funderat på har tydligen utgått.. och något likvärdigt finns inte.

Re: vidvinkel

snowflake skrev:
Hade nog tänkt mig runt 24. Eftersom det jag helst vill ha är en kompaktkamera så blir man rätt begränsad.
Nikon coolpix 8400 som jag funderat på har tydligen utgått.. och något likvärdigt finns inte.

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du hellre vill ha en kompaktkamera?

/K

vidvinkel

Hej
Jo visst får man fler möjligheter men den utrustningen finns redan på mitt arbete. Det jag nu behöver är en smidig kamera med vidvinkel eftersom jag fotar väldigt mycket i små trånga utrymmen. Jag behöver även ha den vikbara displayen eftersom jag ibland får montera på kameran på stativet och hålla den högt upp mot taket för att få motivet taget uppifrån. Då är det bra att kunna se vad jag har i sökaren.
Har nu ett nytt uppslag och det är Canon powershot G7 och sedan montera på en vidvinkeladapter. Det är det bästa jag funnit så här långt.
Jag tar gärna emot fler förslag

Hej igen

Jo, jag behöver en smidig kamera i jobbet. Visserligen har vi mer avancerad fotoutrustning där men det behöver jag inte i jobbet.. Sådant sysslar jag bara med privat..;-)

Re: vidvinkel

snowflake skrev:
Hej
Jo visst får man fler möjligheter men den utrustningen finns redan på mitt arbete. Det jag nu behöver är en smidig kamera med vidvinkel eftersom jag fotar väldigt mycket i små trånga utrymmen. Jag behöver även ha den vikbara displayen eftersom jag ibland får montera på kameran på stativet och hålla den högt upp mot taket för att få motivet taget uppifrån. Då är det bra att kunna se vad jag har i sökaren.
Har nu ett nytt uppslag och det är Canon powershot G7 och sedan montera på en vidvinkeladapter. Det är det bästa jag funnit så här långt.
Jag tar gärna emot fler förslag

Inte så liten och smidig som du önskar kanske?
Men den ska tydligen vara bra.

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/page2.asp

/K

Vidvinkel

Hallå där..
Nu har jag kikat på kameran du föreslog.
Det verkar enl det tekniska vara en kamera som har det mesta och som skulle funka. Dock är den lite klumpig som du sa. G7:an väger en tredjedel av den..
Tack för visat intresse/ Ingela

snowflake skrev:
Hej igen
Menar du att kvaliteten blir sämre med just dessa konvertrar?? Är det så att skillnaden blir märkbar?? Ingela

Ja. Kameran är från början tänkt för den zoom som är inbyggd. Som nödlösning finns möjligheten att sätta på en adapter för vidvinkel, men om kvaliteten skulle vara likvärdig med en för brännvidden "färdig" optik, ja då skulle kameran ha den från början. Den lilla lilla sensor som oftast sitter i kompaktkareror är pga sin storlek illa anpassad för riktig vidvinkel. På grund av det faktum sitter en för vida perspektiv rätt så medioker glugg på nästan alla såna kameror.

Men bildkvalitet kan också rätt ofta vara en väldigt subjektiv bedömning och kanske viktigast... konverter är bättre än ingen vidvinkel alls.
Jag menar bara att zoom+ konverter är en kompromiss som du bör vara medveten om.

/K

ANNONS