Annons

Nikon kommer släppa en Nikon Z5 , vad tycker ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anneli.K.J

Ny medlem
Hej ,
Jag letar efter en fullformatskamera i inte allt för dyr prisklass ( mitt intresse försvann för fotografering efter 10 år av fotograferande och har nyligen kommit tillbaka) . Jag har övervägt en Nikon d750 rätt länge , samt Nikon d810 , men sen sa många till mig att titta på Nikon z6 eller motsvarande nikon d780 ( kanske lite mer pengar än jag tänkte mig från början ) .
Men så igår så släppte Nikon info om en ny instegs modell , Nikon z5 .

Min budget är inte så stor och därför så blev jag förundrad när Z5 inte hamanade under Z6an i pris . Vad tycker ni om detta , batteritiden är förbättrad men resten verkar vara ”förenklad” för att dra ner priset ? Ska man vänta och hoppas på att Nikon tvingas sänka priset ?

Kom annars gärna med förslag på äldre kameror som man kan hitta begagnade som fortfarande är relevanta, gärna under 16000 -18000kr som passar någon som gillar natur fotografering, men ska ändå vara relativt ”snabb” då jag också tar bilder på mina hundar.

Jag kan tillägga att mitt intresse svalnade för min spegelreflex kamera när jag köpte min Canon m50 bara för att ha med på resor där jag inte orkade eller kunde ta med min systemkamera. ( Därefter har jag även brutit två fingrar på vänster hand som aldrig kommer bli bra och i kombination med att jag har relativt små händer , så hade jag nog föredragit inte allt för tunga kameror ) .

Dock är ett dilemma att jag fortfarande inte helt såld på digital sökare, då dom jag har testat känns som att ha en pytte tv framför ögat samt att batteriet på dem jag har testat har varit lite under kritik . Berätta gärna om era erfarenheter; från att gå från en spegelreflexkamera till en spegellös systemkamera ?

Äger fortfarande idag en Nikon d7100 som var snabb på den tiden jag köpte den, men är sugen på att gå över till fullformat så att jag verkligen kan utnyttja sensorn till fullo med nattfotografering. Vilket kommer kosta det med , då jag endast har ett fisheye objektiv som jag kan återanvända .AB6D7DDF-A115-4C96-B9E7-5AED45A6A358.jpeg
 
Behöver du inte längre serietagningar så tycker jag D750 är utmärkt. Har två, den senaste köpte jag på black friday för 8000:-. Jag ser inget direkt spännande med Z5, förra black friday så låg Z6 på 15000:- med adapter, förhoppningsvis blir det lägre i år när Z6s släpps, så jag räknar nog med Z6 om man ska ha en Z nu, eller så får man vänta några år till
 
Hej ,
Jag letar efter en fullformatskamera i inte allt för dyr prisklass ( mitt intresse försvann för fotografering efter 10 år av fotograferande och har nyligen kommit tillbaka) . Jag har övervägt en Nikon d750 rätt länge , samt Nikon d810 , men sen sa många till mig att titta på Nikon z6 eller motsvarande nikon d780 ( kanske lite mer pengar än jag tänkte mig från början ) .
Men så igår så släppte Nikon info om en ny instegs modell , Nikon z5 .

Min budget är inte så stor och därför så blev jag förundrad när Z5 inte hamanade under Z6an i pris . Vad tycker ni om detta , batteritiden är förbättrad men resten verkar vara ”förenklad” för att dra ner priset ? Ska man vänta och hoppas på att Nikon tvingas sänka priset ?

Kom annars gärna med förslag på äldre kameror som man kan hitta begagnade som fortfarande är relevanta, gärna under 16000 -18000kr som passar någon som gillar natur fotografering, men ska ändå vara relativt ”snabb” då jag också tar bilder på mina hundar.

Jag kan tillägga att mitt intresse svalnade för min spegelreflex kamera när jag köpte min Canon m50 bara för att ha med på resor där jag inte orkade eller kunde ta med min systemkamera. ( Därefter har jag även brutit två fingrar på vänster hand som aldrig kommer bli bra och i kombination med att jag har relativt små händer , så hade jag nog föredragit inte allt för tunga kameror ) .

Dock är ett dilemma att jag fortfarande inte helt såld på digital sökare, då dom jag har testat känns som att ha en pytte tv framför ögat samt att batteriet på dem jag har testat har varit lite under kritik . Berätta gärna om era erfarenheter; från att gå från en spegelreflexkamera till en spegellös systemkamera ?

Äger fortfarande idag en Nikon d7100 som var snabb på den tiden jag köpte den, men är sugen på att gå över till fullformat så att jag verkligen kan utnyttja sensorn till fullo med nattfotografering. Vilket kommer kosta det med , då jag endast har ett fisheye objektiv som jag kan återanvända .Visa bilaga 150724
Z5 tycks bli den dyraste instegskameran som marknadsförts och verkar dessutom vara tämligen magert utrustad. Skulle nog våga tro att det blir en rejäl flopp!
Om du vill stanna hos Nikon-familjen är nog Z6 ett utmärkt val. En oerhört kompetent kamera som är förhållandevis lätt att handha och är dessutom lätt att bära på. Z-objektiven blir alltfler på marknaden och flera kommer vilket gör att behov av FTZ-adapter blir allt mindre. Det har gått ett par år sedan den släpptes vilket gör att den syns oftare på begagnatmarknaden där priserna ligger under 14 tkr för ett bra ex. Titta t.ex. på CyberPhoto som har ett par sådana beg. på sin meny för närvarande.
D780 har jag själv inte provat men av alla recensioner att döma är det en onödigt dyr uppgradering av en sedan tidigare alldeles utmärkt D750.
 
Verkar vara för högt prissatt. Föreslår att du väntar på Z6S som kommer snart. Den är ett bättre köp. Den kommer också få ett fullt fungerande vertikalgrepp. Begagnad D810 ligger på 10-12 tkr. Funderar själv på D810 men osäker på vad den har för vertikalgrepp. Jag fotograferar ej med video. Om du vill det så är spegellöst bästa alternativet och Z6 är bäst på video bland Nikons kameror. Vill du framtidssäkra så skall du nog gå över till Z. DSLR kommer försvinna om några år . Jag tror D850 är Nikons sista vettiga DSLR men hoppas på att de kommer ut med en uppgradering av denna kallad D880..
 
Senast ändrad:
Väldigt besvikna röster jag läser här! Själv tycker jag att Z5 är mycket intressant. Priset kommer absolut att justeras vad det lider. Tendensen har varit tydligt några år nu. Förändringarna går saktare eftersom de lättköpta förbättringarna redan gjorts. Och marknaden börjar på många sätt bli mättad. För att kompensera måste priserna gå upp. Alla tillverkare gör likadant.
Jag har väntat på en spegellös kamera som jag kan använda med mina gamla manuella Nikkor-objektiv. En Z5 eller en Z6 verkar vara en utmärkt lösning. Med över 40 år med Nikon så har jag svårt att byta märke. Även om jag försökt några gånger.
Tycker man att prisnivån gått över smärtgränsen så finns det massor av mycket kompetenta kameror att köpa begagnade. Mindre pengar och lite större risk än att köpa nytt förstås.
Spegelreflexerna som har fullformat är tyngre och större än motsvarande spegelfria. Svårt att komma förbi detta faktum.
En begagnad Z6 är antagligen det bästa köpet för OP. Kanske det kommer ut lite fler på begagnatmarknaden nu. Eller så reas kvarande hus ut lite billigare för att göra plats för nästa generation av Z6 och Z7.
 
Det låter likadant för det mesta numera när en kamera lanseras. Faktum är dock att det är en småbildskamera och i allmänhet är de inte jättebilliga. Canons EOS RP var nog rekordbillig med 16,5 tkr som rekpris, men då fick man ju bl a inget objektiv eller stabilisering i huset. Z5 har ju också lika hög upplösning i sökaren som Z6. Nikon har inte snålat och stoppat i panelen från DX-kameran Z50, vilket de ju kunde ha gjort för att pressa priset. Däremot tog de en enklare bildskärm till baksidan än Z6.

En del verkar också förtränga att man i Z5 kan använda SD-kort, medan Z6 kräver att man köper XQD eller CFexpress som enbart finns i högprestandaversioner med därtill tillhörande pris. Bra kort, men billiga är de inte. Kortläsarna är också ganska dyra.
 
Priset på Z5 som anges i Fotosidans artikel om den kameran är Nikons rekommenderade pris (och det pris man får betala om man köper den direkt från Nikons webbplats).

Priset hos återförsäljare kommer förmodligen att bli lägre. Åtminstone om man väntar ett tag.

Z6, enbart kamerahuset, kostar hos Nikon 20990 kr. Då ter sig en Z5 för 21190 kr, inklusive det nya zoomobjektivet, som ett hyfsat bra pris.

ja det kanske är för tidigt och spekulera om priset, jag såg inte ens fotosidans artikel utan gick till cyberphoto för att kolla vad dom tog för z5 och den var prisad med hus objektiv 24-50 till 21190kr och en z6 med 24-70 objektiv för 23400 kr. Så ja Z5 kommer nog landa på mindre än vad det verkar. Z6 utan objektiv kostar idag 17600 kr -17900kr på nätet, så ja så länge dom landar runt där så kanske det inte är så farligt .
 
Nu har jag en Z6. så det blir ingen Z5:a för min del. Något av det jag uppskattar mest hos Z-serien är att kameran är lätt och liten trots att den har ett jättebra grepp. Z5, är mindre och lättare och ser ut att ha samma grepp. Möjligtvis kommer jag skaffa 24-50 objektivet, då får man nog ner kameran i fickan på vinter och höst/vår-jackan. Med 24-70f4 är den på vippen för stor.
 
ja det kanske är för tidigt och spekulera om priset, jag såg inte ens fotosidans artikel utan gick till cyberphoto för att kolla vad dom tog för z5 och den var prisad med hus objektiv 24-50 till 21190kr och en z6 med 24-70 objektiv för 23400 kr. Så ja Z5 kommer nog landa på mindre än vad det verkar. Z6 utan objektiv kostar idag 17600 kr -17900kr på nätet, så ja så länge dom landar runt där så kanske det inte är så farligt .

Det går att köpa Z6 för €1459 och Z6 med 24-70 €1779 i Europa.
 
Jag köpte min Z6 för CHF1980 med 24-70f4, FtZ och ett 64GB XQD, var iofs mellandagsrean samtidigt som Nikon hade någon cashback på kameran.
 
Behöver du inte längre serietagningar så tycker jag D750 är utmärkt. Har två, den senaste köpte jag på black friday för 8000:-. Jag ser inget direkt spännande med Z5, förra black friday så låg Z6 på 15000:- med adapter, förhoppningsvis blir det lägre i år när Z6s släpps, så jag räknar nog med Z6 om man ska ha en Z nu, eller så får man vänta några år till
8000 kr helt ny? varifrån köpte du då?
 
Det var Mattssons i Lund. Tror att det var en kombination av någon Nikonrabatt och black friday. Alla hade sänkt D750 under den tiden men Mattssons gick nog ungefär 1000:- lägre än de andra
Tack för info, jag tror det blir en D750 ändå, det finns en som vill sälja en begagnad för 7500kr så då kommer jag kunna lägga mer pengar på Objektiv.
 
Tog steget till spegellöst, men sålde nyss min Z6 till förmån för en D780.

Varför? Jo det fanns flera anledningar.

1 - Objektivbudgeten.
Jag har två inte helt nya Sigma som jag ändå trodde skulle funka med adaptern. Det gjorde de inte. Och att både behöva köpa en ny vidvinkel och ett nytt tele för Z är inte billigt. Gillade aldrig heller att köra med adapter så det skulle kännas fel att köpa F-objektiv för att sätta på en spegellös. Och eftersom inga tredjepartstillverkare gör Z-objektiv än så är man låst vid Nikons egna. Och de kostar mer än min budget klarar.

Nästa problem var hanteringen. Jag saknade en hel del knappar på kamerahuset. Saker man var tvungen att justera i menyerna. Det fick mig att känna mig långsam och missa en del bilder.

Sen var det det här med elektronisk sökare. Jag tyckte den var hemsk i vissa ljussituationer.

På plussidan för Z6 så var den väldigt liten, lätt och skön att bära med sig. Dock kändes den nästan väl liten för mina händer. Sen den ljudlösa fokuseringen var ju fantastisk.

Hoppas du blir nöjd med din D750. Lycka till.
 
ANNONS