Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklambildens historia samt nakenheten i reklambild

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag håller på med ett större arbete som handlar om "reklambildens historiska utveckling".
Eller snarare hur reklambilden har sexualiserats över tiden.
Den kvinnliga stereotypen inom reklam har drastiskt ändrats sedan 1920talet då den först kom i tidningstryck.

Som följdfråga kommer jag även in på:
"hur naken kan en reklambild vara innan det går över gränsen?"

Skulle gärna vilja höra era synpunkter och tankar om detta.

Vet ni någon lämplig litteratur som tar upp detta ämne hade jag varit väldans tacksam!

Ser fram emot spännande läsning!

Vems gräns?

Möjligen blir jag för petig om jag undrar vems gräns du syftar på. "Folk i allmänhets" gräns är nog olika och då finns väl bara ERKs bedömning som någon slags objektiv mall.

Däremot kan man fundera på när en reklambyrå anser sig gå över gränsen. Så länge man bara mäter om en annons syns eller ej är det ju bara bra ju "värre" bilden är. (Där ser ni min attityd till reklambyråer. Skäll gärna ut mig och säg att jag har fel :))

Sedan är det ju inte bara nakenheten som gör en bild könsdiskriminerande.

/Åsa

Gustaf, skall det handla om kvinnor i reklam?
Eller bara sexualitet i reklam?

I något nummer av tidningen Fotografisk Tidskrift 2002 eller 2003 hade de tema sex i reklam. Skall leta upp vilken tidning det var till veckan som kommer.

Nakenhet i sig kan väl aldrig vara könsdiskriminerande?
Bara hur den används.

Mårten:
Har granskat Sisleys kampanjer i förarbetet och de tänjer ju ialla fall på min tanke om en gränsöverskridande skildring i reklamen.

Johan:
Etiska rådet har varit en stor "källa" till kunskap och används flitigt :)

Åsa:
Visst finns det flera olika synvinklar eller gränsdragningar att se reklambilden ur. Arbetet är tänkt att ta hänsyn till flera olika och på så sätt kunna besvara en "gemensam framtidshypotes" hur nakenheten kommer att skildras i morgondagens reklam.

Reklam fungerar ju inte längre enbart för att sälja en produkt utan att lyfta upp varumärke. Detta borde "tvinga" företagen att anpassa sig efter konsumentens gränser? Det är dessa gränser jag fiskar efter. Hur mycket kan vi tolerera?

Självklart är det olika från målgrupp till målgrupp.

Håller oxå med dig om att det inte enbart är nakenheten som orsakar könsdiskriminering men man måste ju begränsa sig något :)

Massor med tack för era synpunkter och hjälp!
(hoppas på fler tankar och synpunkter)

Hejsan Mikael!
Jo vi har valt att studera kvinnan/kvinnokroppen som en begränsning inte enbart sexualiteten.

Hade varit kanon om du hittade vilket nummer av Fotografisk Tidskrift det var!

Självklart är det själva användandet av nakenhet som avgör vilka reaktioner det blir.

Tack på förhand!

ANNONS
Götaplatsens Foto