Jag har en Ansmann Powerline 4, det är väggmodellen i deras sortiment. Alla Ansmann-laddare använder delta-minus tekniken för att inte över/underladda, det ser du om du kollar igenom sidan med tekniska data. Delta-minus skrivs "-dV" alternativt med grekiska bokstaven delta, som är en liten triangel.
Delta-minus-tekniken utnyttjar helt enkelt det fysikaliska faktum att spänningen (eller strömmen, kommer faktiskt inte ihåg vilket) i ett batteri sjunker några millivolt (eller mA) precis när det är mättat med ström/full-laddat.
Med hjälp av en programmerad mikroprocessor mäter laddaren en/flera gånger i sekunden på batteriet, när -dV uppnås slår laddaren över till pulsladdning, vilket betyder att laddaren fortsätter att mäta, och skickar en strömpuls om spänningen i batteriet sjunker; det är alltså helt säkert att låta batterierna sitta kvar i laddaren, dom KAN inte bli överladdade.
För bästa resultat ska alltså laddaren använda -dV, vara mikroprocessorstyrd, ladda och mäta på batterierna individuellt, samt använda pulsladdning (trickle charge på engelska).
Har den allt det här är det bara att köpa, så länge som den klarar dina batteriers strömkrav (jag har några set med 2000 MAh-batterier, laddaren klarar 2200mAh).
Ansmann och Vanson mäter även temperatur, och avbryter om batterierna blir varmare än 50 grader (om batterierna laddas optimalt blir dom inte varma alls - all energi går in i dom, tyvärr svårt att uppnå rent fysiskt...) samt har inbyggd timer som avbryter laddningen om batterierna tar onormalt lång tid att uppnå -dV, det skulle kunna betyda att ett batteri läcker t.e.x.
Som ni förstår är det en jäkla skillnad på laddarna ovan, och de laddare som följer med kameror t.e.x., och som bara har en timer...
Tyvärr kostar den här tekniken; min Ansmann kostade den runt 700 kr... Det var några år sen, och då var det bara Ansmann som hade -dV, urladdning, pulsladdning och timer.
I dagens läge kan man säkert hitta billigare alternativ. Jag har sett att Ansmann har laddare som klarar flera olika batterityper (Ni-Mh, Ni-Cd, Li-ion), vilket är imponerande eftersom batterierna är totalt olika! Vissa ska laddas så snabbt som möjligt, vissa långsamt etc etc.
Jag är mycket nöjd med min laddare, den har lyckats ladda set med batterier som inte fungerade efter laddning med en GP-laddare, just beroende på att ett av batterierna krävde mycket längre tid än de övriga. Även om batterierna är matchade när de är nya, åldras de olika...
Ålder är en stötesten för batterier som tidigare nämnts, men temperatur är faktiskt mer kritiskt vid vardagligt användande. Allt över 35c sliter otroligt på batterierna. Förvarar man nya full-laddade batterier i 35c i 3 månader är dom värdelösa.
En dag i en stekhet bil gör alltså att batterierna tappar några % i effekt (en bil kan bli 50c en het sommardag...). Det är tufft att vara fotograf i Irak! (På mer än ett sätt...)
Om batterierna har legat utan att användas i 6 månader, ska man ladda dom fullt utan att ladda ur, innan man använder dom. Effekten sjunker hela tiden vid förvaring; efter 3 månader är mer än 60% av laddningen borta. Det är bara att ladda igen, men batteriet får aldrig ligga så länge att det blir helt tomt (9 månader-1 år), för då går det inte att ladda igen.
Hrm, hoppas att jag fått det här rätt nu, var nåt år sedan jag läste på om det här...